Revisjonshistorikk [tilbake]

De som kaller seg "eksperter" sier best-bak, for min del har jeg konsekvent satt beste hjulsett foran på mine forhjulstrekkere når jeg har hatt dette pillementet fra tid til annen. Jeg prioriterer mao styring, og som du er inne på, mesteparten av bremsekraften kan henføres til forhjula. Hvordan "ekspertene" argumenterer for sitt syn, har jeg aldri helt forstått, ja, man kan oppleve at bilen slenger med rumpa, men når man har opparbeidet noen års erfaring, er det ærlig talt ikke noe problem å tilpasse farta etter forholdene - man har normalt sett nogenlunde kontroll med når rumpa på bilen gjør et byks. Kjører man litt mer defensivt, ja da har man en Ole Brumm, ja takk, begge deler: optimal styringsrespons og ditto bremselengde. I min verden er det et bedre kompromiss enn relativt sett dårligere grep på de hjula man styrer med. Og ja, også i de tider jeg kjørte bakhjulstrekkere prioriterte jeg styring og bremseeffekt, mao de beste dekka foran. En bil uten styring er pr definisjon verdens største rattkjelke uten ratt i min begrepsverden.

Men la en ting være sagt: 4 mm er for lite mønsterdybde til å hive dekka på bilen når vinteren står for døra, det holder ikke mål på seriøst snøføre, og enda mindre i dypt slaps. Jeg ville skiftet dekka om de lå på 4 mm mønsterybde på minst slitte sted. Med 5 mm hadde jeg nok vippa dem på, men jeg hadde fulgt nøye med fremover vinteren og sannsynligvis bytta dem på denne siden av nyttår. Det er så enkelt som at her jeg bor, kommer det seriøse vinterværet som regel rett over nyttår. Og nei, selv om en velfungerende ESP hhv antispinn er veldig greit å ha, det kompenserer fullt ut ikke for dårlige dekk. I den konstellasjonen du nevner, ville jeg helt klart ikke satt de godt slitte dekka på forhjula. Det er jo egentlig ganske innlysende: det er forhjula og styringa du bruker for å komme ut av en sladd og få kontrollen tilbake igjen! Uavhengig av om det er 4 eller 5 mm igjen og du vipper dem på: litt ekstra oppmerksomhet, gjør deg opp et inntrykk av dekkas egenskaper under kjøring under forskjellige forhold og kjør deretter. Verre er det ikke - men ikke kjør dem mer ned enn 4 mm - det kan fungere utover høsten før det virkelig braker løs, men blir du overrasket av skikkelig vintervær med 4 mm og MÅ ut å kjøre, ja merker du veldig raskt at dette ikke er optimalt!

Jeg sjekker også mønsterdybda på vinterdekka før jeg vipper dem av om våren. Dekk med rundt 4 mm mønsterdybde ville jeg rett og slett latt sitte på bilen og kjørt dem ut i sommerhalvåret. Ja, jeg er klar over at piggfrie vinterdekk ikke er tingen i den litt varmere årstiden, men det dreier seg om å kjøre litt mer defensivt, være litt mer oppmerksom, da kan det fort gå bra. Som med denne greia med å ha de beste dekka foran - skal man kjøre på piggfrie vinterdekk i sommerhalvåret, ja da skal man ha erfaring nok til å vite hvilke marginer man har å spille på - og kjøre deretter. En annen ting er at man selvfølgelig ikke kjører på piggfrie vinterdekk om det blir veldig, veldig varmt. Ei heller om man skal ut på langtur - om jeg skal på ferietur f.ex - da skifter jeg lett om til sommerdekka. Noe lignende er det med ditt pillement: du har to dekk med litt mønster igjen som du gjerne vil bruke opp - det er tross alt penger i hver en kilometer her! Og ja, som nevnt over, det kan fort gå bra utigjennom høsten og første del av vinteren, men ser du mange snøstjerner på langstidsvarselet, ja da er det kjapt gjort å sifte dekk på disse hjula også! Verre er det ikke!

Antall visninger