Revisjonshistorikk [tilbake]

VEl, med 35.000 km over to år snakker vi om et kjøremønster der drivstoffkostnaden ikke utgjør allverden, uansett hva man måtte fylle på tanken. Når vi ser på kalenderen, har du vært blant de meget heldige som eide en feiende flott og meget fornuiftig elbil i en tid da etterspørselen etter nye hhv nesten-nye elbiler av denne sorten var høyere enn tilgangen på bier i markedet. Win-win for deg, og bare så det er sagt, det er deg vel unt! At du ikke har hatt spesielt store utgifter til service og vedlikehold i den perioden, er som seg hør og bør, hadde nær sagt, det skulle bare mangle! At du ihsp soarer op bompenger og årsavgift, jolly fine å lenge det varer, og jeg tipper at en fornutig elbil som din også har en nogenlunde anstendig forsikringspremie. Det er ingen selvfølge med elbiler, dyre deler og heftig ytelse er en dårlig kombinasjon i så måte, men såvidt jeg forstår, du har gått hen og kjøpt nok en fornuftig elbil - altså en bil som IKKE markedsføres med kolofenomenale ytelser og så videre!

Den skal du ha - måtte flere tenke som deg når de velger elbil! Denne greia med miljøet er a complete different matter, men greit nok, så lenge vi i realiteten tanker elbilene her hjemme med norsk strøm, er iallefall løpende utslipp ved bruk av bilen reellt sett avgrenset. Så får vi heller se bort fra at pr definisjon er all norsk vannkraft svartere enn køl - kfr at vi selger "grønne" sertifikater til det store utland så det bare synger etter! Toskeskap spør du meg - det endrer jo ingen verdens ting - men mantraet "for miljøets skyld" blir misbrukt over en lav sko til så mangt! Ser vi på det totale miljøavtrykket, er faktisk ikke elbiler "løsningen", og ser vi hen til Kina, kan det virkelig bli spennende en stund fremover, man har nå et massivt underskudd på elektrisk kraft, det innebærer at man må spa opp mer køl. Med 57 % kullkraft allerede...da blir det en skikkelig "høydare" å produsere elbiler - f.ex Tesla - og en betydelig del av verdens batteripakker - i nettopp Kina! Og nei, det er faktisk IKKE tull at utslippene ved produksjonen av en eneste elbil er formidable! Og jo større og tyngre elbilen er, jo større kapasiteten på batteribanken er, jo høyere utslipp blir det!

NÅR DET GJELDER MIN ERFARING, har jeg eiet en drøy håndnfull biler på noengførti år. Som autorisert medlem av blakke gjerrigknarkers forening mesteparten av tiden har jeg fulgt med hvor pengene virkelig forsvinner, det er i store trekk bakgrunnen for at jeg har valgt en strategi der jeg eier bilene mine leeeeeeeeeeeeeeeeenge og kjører dem til si typisk rundt 4-500.000 før de går videre til neste lykkelige eier eller blir spiker, alt ettersom. Ja, jeg har også kjørt 70.000+ i året med privatbilen på det verste, i tillegg kommer diverse jobbkjøring. Så jooooooooooo.....jeg har et rimelig bevist forhold til løpende driftskostander, det være seg service eller drivstoffkostnader. Jeg har naturlig nok også svart belte i garasje-mekking. Det hjelper, og når du nevner Moskwitch: det er bilen i mitt hjerte, jeg er nesten født i en Moskwitch, og jeg vokste opp i en Moskwitch. Senere kjøpte jeg min egen, den hadde jeg glede av i mange år, den rulla rundt 250.000 i mitt eie. Bare så det er sagt: jeg hadde også delebiler i de tider- tenk "kjekt å ha" - fikk sjelden brukt for delene. Men med bla tre Laddiser på rekke og rad fikk man jo litt erfaring da - og den første ble donor til de to neste - men igjen - en bærepose eller to med deler var alt som gikk med på hver og en.

Bilen ble kjøpt for netto 2400 spenn fra et dødsbo i familien, ingen andre ville betale noe som helst for bilen. Jeg skifta vel si et par bæreposer med slitasjedeler - en miks av nytt og brukt - i åras løp, noen bremsesko, noen pakninger her og der, et eksosanlegg, en cluch, en slange, en generator, noen filtre, litt olje, et batteri, pluss dekk da - bilen var gått kun 30.000 når jeg kjøpte den - men den var jo godt over ti år når jeg kom inn i bildet - og det var Moskwitch nummer tre for han som eide den - trenger jeg si mer? Vinterdekka fra var fra den FØRSTE bilen hans - null mønster og fire-fem pigger! Men greit nok, det var billig bi. og den ble altså solgt for skrappant for rundt 30 år siden - dengang fikk jeg vel et sted mellom 1000 og 1500 kroner tilbake - og nei - jeg betalte IKKE regavgiften - det gjorde dødsboet! 2400 minus et eller annet - det gir et verditap på rundt en tusenlapp! LIKE GREIT var det med Laddisene mine, netto verditap på den siste utgjorde såvidt over 20.000 kroner på 12-14 år og 400.000 km i vårt eie - delte bilen med mutter på sett og vis.

POENGET? Både Moskwitch og Laddis av den gamle, edle sorten, du vet, de som er Made in SSSR, danker ut det aller meste som er produsert etter 1990 når vi ser på totaløkonomi. Det er greie biler på alle vis, så greie at våre kjære Firkant-Laddiser ble produsert like frem til 2010! Og som de fleste i Norge IKKE vet: Moskwitch hadde sin elektriske prototype på tidlig 70-tall. Den kom aldri i storskalaproduksjon, Lada kom med flere prototyper, og har produsert en liten nusselig sak noen år nå, og i årene fremover kommer flere elektriske biler fra den største bilprodusenten i øst. Om det blir en "egen" plattform eller en tilpasset variant over det Nissan hhv Renault har, gjenstår å se, skal jeg gjette, tipper jeg det siste. At elbiler er attraktive utenfor millionbyene, er heller tvilsomt, men der gir det til gjengjeld virkelig mening. Men i RF har man også virkelig satset på såvel elektrifisert kollektivtransport gjennom de siste 70 åra som gassdrift gjennom et par tiår. Med en stadig sterkere fokus på å utbygge fornybare energikilder, bla har man enorme arealer som egner seg for utbygging av virkelig store vindmølleparker, skal vi ikke se bort fra at RF blir en stor aktør i det norske politikere omtaler som "det grønne skiftet". Og nei - Norge kan aldri bli "Europas batteri". Men Russki' Federatze' har alle muligheter til å bli det.

Når jeg etterhvert konverterte til diesel, fra en forsiktig overgang med en sugediesel med fantastiske 54 hk (gikk som ei gammel fiseskøyte!), senere TDI i et par-tre varianter, må jeg jo si at det er helt greit! Jeg ler fortsatt hele veien til banken når jeg ser på bilbudsjettet, og som jeg vel har vært inne på noen ganger, om jeg skulle bytta ut min - for meg - nesten nye dieselbrenner med en elbil, ja da ville overgangskostnaden vært såpass høy at det motsvarer både drivstoff og løpende driftskostnader for flerfoldige år fremover, noe avhengig av hvor dyr elbil jeg hadde endt opp med. Da er det lett å velge, for meg er det et par ting til utover det faktum at jeg bor på landet som spiller inn: jeg setter pris på den friheten bilen gir. Opp gjennom åra har jeg kjørt Europa både på langs og på tvers, iallefall et liiiiiiiiiiite stykker mot øst, selv om det er et støkke frem til Ural. Det er noe jeg fremdeles har lyst til å gjøre mer av, så snart pandemien roer seg. Da passer det heller dårlig med elbil, transportetappene i min verden er fremdeles såvidt lange at elbil blir et dårlig valg. BAKDELEN med Laddisene og Moskwitch var jo relativt kort rekkevidde, må vite: rundt 500 km give or take. Å gå TILBAKE til så kort rekkevidde etter drøye to tiår med diesel og langt over 1000 km rekkevidde - faktisk over 1500 km også ved normal kjøring - det er utenkelig.

Ja, jeg får sogar like mye rekkevidde ut fra en reservekanne som selveste Tesla X med "fullt" batteri! I tillegg har jeg imidlertid 55 liter med deilig diesel-energi å ta av! Det setter jeg pris på!

For ikke å snakke om denne bagatellen med lademuligheter: utenom Oslogryta er det - til og med i det selvutnevnte "elbil-landet" Norge - egentlig ikke spesielt god tilgang på lading. Ikke er det spesielt billig heller - som elbil-foreningen deklamerer: dyrere enn å kjøre diesel! Om det er sant eller ikke, det er ikke godt å vite, elbilforeningen griner jo for sin gamle, syke mor rett som det er!

THE BOTTOM LINE er at drivstoffvbudsjettet ikke er den virkelig store kostnadsdriveren ved det å eie og bruke en bil, verken i Norge eller andre steder man måtte ferdes, uansett drivlinje. Å seg blind på lave kostnader pr mil ved hjemmelading, er noe man bør unngå: den kloke gjør som Kamerat Helmar: velger bil og drivlinje ut fra egne behov og egne preferanser. Ære være Helmar for at han deler sine gode erfaringer med oss, den skal han ha! Men glem ikke at det både nå og i tiden fremover faktisk ikke er rasjonering på gode elbiler, verken som nye eller i bruktmarkedet. Det er da dette med å gjøre kloke, fornuftige valg kommer inn i bildet: ikke betal for mye for en brukt elbil, velg heller en ny elbil, og fokuser på de samme egenskaper som man ellers ville gjort: grei plass, grei nok ytelse, grei nok rekkevidde, god tilgang på kundestøtte, verkstedstjenester, kundestøtte....i det hele tatt: det som er viktig i hverdagen. Underforstått: ikke tenk for mye på dette med "fantastisk" ytelse, selv Nisseleif har tilstrekkelig ytelse og litt til for norske forhold.

Og den som er i pillement? Se hen til hybridmarkedet, da får man rett nok ikke helt "ja takk, begge deler", men det er greie kompromisser der ute! Og den som tenker som meg? Det finnes fortsatt nok av feiende flotte dieselbiler å få kjøpt, nye og brukte, med og uten hybrid drivlinje! Diesel er ffremdeles kongen på haugen på mange vis, men igjen: velg ut fra behov og kjøremønster!

Her må jeg forøvrig tilføye at en god venn faktisk vurderer å bytte inn sin feiende flotte Mercedes dieselbrenner med en Merc elbil av den litt dyrere sorten - årsak: han begynner å bli gammel og kjører mindre og mindre. Sånn kan det gikk, for min del hopper jeg nok over dette mellomleddet og konverterer direkte fra diesel til tog! Og ja - jeg har allerede i dag honnørkort :-)

En fortsatt god høst til dere alle og Kameratene Helmar og Wizard spesielt!

Antall visninger