Revisjonshistorikk [tilbake]

Ja, Kamerat Helmar er en god ambassør for elbil-foreningen, han burde få æresmedlemskap, gjerne også vørterøll og bløtkake, det er ham vel unt! Men vi som har LITT mindre entusiasme for elbiler, vet jo at det ikke er noen "free lunch" likevel, det vi med en fellesnevner kan kalle "drivstoffutgifter" er egentlig bare en liten del av det moroa koster! Legg til at det slett ikke er alle som har mulighet til å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader....og det faktum at det koster skjorta å benytte seg av kommersielle ladetilbud....vips...så er det ikke riktig like rosenrødt lenger!

Senest i går fikk jeg tilbud om å kjøpe en liten nusselig elbil for 70.000 spenn, med fantastiske 10-12 mil maksimal rekkevidde på en god dag. Jeg får mye diesel for 70.000 spenn :-) Og om jeg skulle bytte dieselbrennen min med en feiende flott ny elbil med en litt mer anvendbar rekkevidde, ja da utgjør overgangskostnaden nok til at jeg kan kan kjøre gratis veeeeeeldig mange år fremover! Og nei, det er faktisk IKKE sånn at service- og vedlikeholdskostnadene med dieselbrenneren ruinerer meg! Hvor mye en elbil vil koste over si 10 år, se det er en skikkelig joker her: fort gjort å glemme, men forventet levetid på batteripakka gjør noe verditapet. Med på kjøpet får man også relativt høy vekt med de konsekvenser dette har for dekk, hjuloppheng og slitasje, ogde fleste har formodentlig fått med seg at bremser vs regenering ikke er helt problemfritt.

Mao er det viktig å holde tunga i rett munn og ha et nøkternt realistisk syn på hva det faktisk vil koste å kjøpe den og den bilen - forøvrig uavhengig av drivlinje. Med elbil kommer det et par tilleggsmomenter inn i bildet: da bør man være like nøkternt realistisk når man vurderer eget kjøremønster i forhold til denne bagtellen med rekkevidde og ikke minst, tilgangen på lading der man gjerne vil bruke bilen. Det er jo så enkelt som at selv de elbilene som har "lengst" rekkevidde i dag, har omtrent samme rekkevidde på en god dag som en Lada 1500 anno 1974! Og neeeeei, det er faktisk ikke sån nat det er "bare" å vedta at "Norge skal elektrifiseres" og vips, så spretter infrastrukturen frem over natta! Det krever massive investeringer - vi snakker om et tre-siffret antall milliarder - og vi snakker om minst to tiår - verken mer eller mindre - før vi vil ha et distribusjonsnett for elektrisk kraft INNENLANDS som gjør det mulig for Ola og Kari Hvermannsen å ha et par elbiler på lading i garasjen der de måtte bo. Likeledes utgjør selve ladestasjonen en forsvinnende liten del av kostandene ved å etablere ladere på hvert et nes! Det som virkelig koster flesk, er å få frem strømmen til de stedene man måtte ønske å hive opp en ladestasjon.

Sånn er det bare, og disse pengene.....de kommer ikke fra staten, de kommer ikke som manna fra himmelen: de kommer fra deg og meg: fra norske strømkunder, fra norske skattytere. Ja, det vil være både riktig og viktig å oppgradere såvel høyspentnettet som distribusjonsnettet, mange kraftverk trenger også sårt oppgradering, men min subjektive oppfatning er at tilleggsregninga for hele gullrekka med "elektrifisering" her, fra bilparken til ferger og ikke minst, nordsjøen, i langt større grad burde vært tema i den offentlige debatten. På denne regninga kommer også utbyggingen av disse fantastiske "utenlandskablene", og hvilken overraskelse: gjett HVEM som EGENTLIG dekker inn tilleggsregninga for de direkte tapene i elektrisk kraft som følger med å fløttte norsk kraft over nordsjøen til UK eller whatever! Det er her dette med dannelsen av den innenlands strøprisen kommer inn i bildet - norske politikere har klart å gjøre ren, norsk vannkrafrt direkte avhengig av prisen på kull- og gaskraft - med ditto CO2-avgifter - på kontinentet og i UK!

I korthet: dette er ikke småpenger! Og det er altså noe hver og en av oss vil se på familebudsjettet, enten vi vil eller ikke! Dette er en del av regnestykket, og for de som fortsatt måtte innbille seg at elbil er "bllig": bare vent til nye strømtariffer basert på tid på døgnet blir innført, enn si ny nettavgift der den siste "vrien" er tenkt å være et fastprisledd som er direkte proporsjonalt med gjennomsnittsforbruket den måneden i året hustanden har høyest forbruk! Helt fantastisk, vips, så har man klart det kunstykke å avgiftsbelegge ikke bare de som måtte lade hjemme, man trekker inn enda mer fra oss alle! Vips, så er norsk vannkraft - som jo koster si alt fra 3 til 8 øre pr kwh å produsere - helt i verdenstoppen når det gjelder pris til vanlige forbrukere!

Voooops...."insdustrien" da? Fort gjort å glemme, men fantastiske prosjekter som bitcoin-mining og serverfarmer for sosiale medier står i KØ for å kunne nte godt av BILLIG NORSK VANNKRAFT - til gunstige priser og bla med si mer enn 90 % reduksjon i elavgiften! TOPPEN AV LYKKE er at KRAFTBEHOVET for de prosjektene som politikerne har sagt "ja" til, vil ha et KRAFTBEHOV SOM OVERSTIGER DAGENS PRODUKSJONSKAPASITET! Helt fantastisk, trampeklapp, her kan det verta mykkje moro fremover! Speil, speil på veggen der, hvor lenge har FOLK FLEST i Norge råd til å ha det godt og varmt i husene sine om vinteren - enn si "flotte seg" med å kjøre elbil ?!?

Antall visninger