Revisjonshistorikk [tilbake]

Som et apropos til de problemstillingene du tar opp i ditt opprinnelige spørsmål, det formelig BØLGER i strøm-markedet nå om dagen: https://motor.no/aktuelt/ladestasjonene-skal-ikke-gi-elbileiere-stromsjokk/208823

Ja, det er forsåvidt korrekt at prisene på lading "langs veien" ikke i samme grad påvirkes av relativt kortvarige svinginger i strømprisen: det er så enkelt som at man på lik linje med andre "storkunder" sørger for å ha langtidskontrakter og kan sitte rolig i båten uten å tape noe som helst! Det som er helt sikkert, er at ladeselskapene driver sin virksomhet for å tjene penger, derved er det bare et spørsmål om tid før lading langs veien gjør et aldri så lite byks - som jo NAF er inne på! Med drøye 2 kroner pr kwh i f.ex Vest-Telemark i går, er det uansett dyrt å "fylle tanken" på elbilen både hjemme og ute, med et strømforbruk på rundt 20 kwh pr 100 km er det aber pløtslich alt annet enn gratis å kjøre elbil! Noe kynisk sett, prisen på ren norsk vannkraft gjenspeiler nå strømprisen i EU, der strøm produsert på kull og gass - inkludert CO2-avgift - er det som bestemmer prisen! Vi betaler altså egentlig CO2-avgift på den "grønne" strømmen vår, på toppen kommer norske særavgifter og nettleie! Helt fantastisk, her må nok mange tenke "nytt" og gå tilbake vil vedfyring!

Ja, om det ikke hadde vært så upraktisk, kunne vi kanhende gått tilbake til "knottfyring" og innstallert vedgass-generator på bilene våre! Men som vi vet...da bør man skaffe seg veteranbil, en knottgenerator er ikke uten videre problemfritt på en bil med innsprøytingsmotor og utslippskrav!

Henført til ditt opprinnelige spørsmål: det er jo engang sånn at "budsjettkameratene" som nå skal herje med privatøkonomien vår noen år fremover, har programfestet en tildels massiv økning av avgiftene på både benzin og diesel. Derved er vi tilbake til det herrene Norulf og Wizard er skjønt enige om: drivstoffkostnadene vil ikke være det avgjørende i forhold til hva som lønner seg eller ikke, spesielt ikke når du tross alt har relativt begrenset kjørelengde. Med si 20-30.000 i året kan elbil fungere, gitt at man kan tilpasse kjøremønsteret i forhold til nødvendig ladetid, men igjen, den økonomiske biten er ikke like "selvfølgelig" som elbilfansen tenderer til å tro. Om du hadde kjørt si 70.000+ i året, ville det kanhende vært mer fordelaktig henført til drivstoff-kostnadene alene, men da ville det butta litt i mot med ladetid, spesielt ved kun hjemmelading.

The Bottom Line er fortsatt at du har en feiende flott bil, du trenger mao ikke forhaste deg. Du kan tenke gjennom kjøremønster, behov og hele pakka - mange ganger - og ta en god beslutning og finne løsninger som du kan leve med i mange år fremover. Fortsatt lykke til!

Antall visninger