Revisjonshistorikk [tilbake]

Å gå fra en nesten-ny Octavia, som er en av markedets desidert mest pålitelige biler gitt et normalt godt vedlikeholdsregime, til en eldre "premiumbil", vil meget raskt kunne vise seg å gå fra himmel til helvete! Det er overveiende sannsynlig at dette også kommer til å påvirke kontantstrømmen til posten "bilhold" i negativ retning....ja...du mister "fabrikk-garanti", men i tillegg er det altså sånn at noen år mer på veien samt tyngre og relativt sett mer kompliserte biler, for ikke å snakke om at prisene på arbeid og deler hopper rett til himmels så snart det kommer et litt kulere merke på bakluka! Eller som motorpressen så treffende sier det fra tid til annen: det er mer enn en grunn til at "premiumbiler" har et formidabelt verdifall og plutselig er innenfor rekkevidde for "hvermannsen"! Problemet er bare at innkjøpsprisen...det er bokstavelig talt toppen av isfjellet!

Det kan mao være så "gode" premiumbiler det bare vil: det koster å være kar! Uansett! Legg til at det faktisk skjer tiing hele veien med passiv og aktiv sikkerhet i bilene: du skal ikke se bort fra at du kaster vekk ting som kollisjonsputer for baksetepassasjerene og "kneputa" foran om du bytter bort din feiende flotte Octavia med en X år eldre "premiumbil". Ellers fokuserer du i overkant mye på dette med motoren, men noe kynisk sett: motoren er viktig, men egentlig den "greieste" delen på bilen å forholde seg til. Du har jo hjuloppheng, gjerne luftfjøæring....biler over 5 år og luftfjæring er en skikkelig festlig kombinasjon du! I tillegg har du duppeditter opp og i mente, og det er faktisk sånn at også "premiumbiler" ruster på norske vinterveier....og om det er noen forskjell, så er det sånn at de som eier denne sorten biler, ofte innbiller seg at de kan gi beng i understellsbehanlding på sånne gilde biler! Vel, det er ikke helt sant, og er det kritisk rust på en bil, da skal du enten være sertifisert sveiser med svær garasje og godt med utstyr der hjemme, eller så skal du du ha ovseleg mykkje pengar på bok! Når du snakker 5-6-7 år gammel....vel...det er der du kan risikere at moroa begynner for alvor....og igjen....null og niks fabrikk-garanti!

The Bottom Line er at den "spenninga" du får, ikke nødvendigvis er av den gode typen! Ellers er det selvfølgelig som du er inne på, helt korrekt at en bil som er kjørt noen hundre tusen på relativt kort tid, ofte er passet bedre på enn en bil som har rulla si 50.000 på 6-8 år. Antall år på veien har en stygg tendens til å fare hardere med en bil enn antall kilometer - en bil er laget for å bli brukt, og de som kjører langt, er ofte proffesjonelle brukere som bokstavelig talt lever av at bilen fungerer. Da er det ingen vei utenom, bilen må passes på. Ellers skal man unngå biler som har flere enn si to-tre eiere, og ungdommelige eiere av den sorten som kjører "aktivt"....vel...jeg ville ikke overtatt en bil etter en sånn nisse om jeg så fikk bilen gratis! Og når du nevner Audi i den hissige sjangeren, for ikke å snakke om småhissig BMW 5-serie....biler som er "tukla" med....kall det chippet, "optmialisert" osv osv....er også nei, nei og atter nei! Det er mange grunner til det, bortsett fra dette med økt slitasje som følge av det som altfor ofte er reinspikka amatør-tukling, er det sånn at det kan medføre problemer med bilens styringsystemer som er kostnadskrevende å rette opp i.

Legg til at at dette - uten unntak - SKAL være godkjent hos Biltilsynet....hvis ikke risikerer du i ytterste konsekvens kjøreforbud....stikkord EU-kontroll og utslipp.....! At de fleste driter i å godkjenne slik tukling, er så enkelt som at man da må legge frem dokumentasjon fra det være seg fabrikanten eller uavhengig, akkreditert laboratorium på at akkurat den tuklingen på akkurat den bilen oppfyller bla utslippskravene. De som selger chip-tuning osv osv gidder selvfølgelig ikke verken betale for å fremskaffe slik dokumentasjon eller gjøre jobben som må til her....derfor står det med små bokstaver på nettsidene til slike kjeltringer at dette er KUNDENS ansvar....sier ikke mer! Og derfor er altså selv den MINSTE mistanke om at en bruktbil er tuklet med, en skikkelig deal-breaker: da er bilen pr defisjon ikke i samsvar med typegodkjenningen og ulovlig å kjøre med.

OM SKODAEN DIN IKKE ER "SPENNENDE NOK", bør du nok kanhende gå litt i deg sjæl: jeg har en like "kjedelig" Golf med 2.0 TDI med skarve 150 hk under panseret, firehjulstrekk og manuell kasse er heller ikke spesielt "spennende". Men i det store utland kan jeg cruise i både 150 og 200+ så lenge jeg måtte ønske, bilen er stabil som et fjell i alle hastigheter, pålitelig som få, økonomisk på alle vis, passiv og aktiv sikkerhet helt i topp henført til det man kan få i denne klassen. Her hjemme står jo fartsboksene tettere enn lyktestolper, med Europas høyste bøtenivå og andreplass på den gjeve topplista blant landene med LAVEST snitthastighet i Europa....! I DITT STED ville jeg heller sett i retning av en Skoda med si 2.0 TDI med rundt 185 hk og firehjulstrekk, alternativt 2.0 benziner med 180 hk og oppover om du er blant dem som mener at å jakte turtall er meningen med livet. Akkurat der bør du sette deg ned og tenke litt etter: diesel = tildels brutal hastighetsøkning uten å gire, men lite spenn i turtallsområdet. Benziner = jakt på turtall for å få ut topp-effekten og få ting til å fløtte sånn nogenlunde på seg. Smaken er som baken, i min verden er diesel kongen på haugen når det kommer til dette med kjørekomfort, det å ligge på lange motorveistrekninger i det store utland med en dieselbrenner som knapt nok passerer 3000 o/min i 180, det er helt konge!

Gode seter har du også i Skoda, om bilen din ikke har riktig det du ønsker deg...tenk i retning av samme bil, men med adaptiv cruise, DSG, firehjulstrekk....vips...så vil du ikke ha noe annet! Og nei, dette er ingen selvfølge på eldre "premiumbiler", for ikke å snakke om at det altfor ofte oppstår feil og problemer ettersom åra går! Summa summarum, du bytter ikke bort en nesten-ny bil med en bil som er dobbelt så gammel - og spesielt ikke en "premiumbil" - da risikerer du som nevnt over - å få spenning du gjerne skulle vært foruten! Tenk også litt på familiebudsjettet: hva er viktigst: driftsikkerhet, kontroll over bilkostnadene, kollisjonsikkerhet....eller "spennende" bilhold? Det er et valg du gjør, og om du ikke har en romslig økonomi i dag, ja da bør du holde deg til Skoda! Har du derimot en hundretusenlapp å spille på hvert år....jolly fine - da kan du flotte deg litt! Med trykk på LITT - vis edruelighet - vær nøkternt realistisk - legg deg midt på treet fremfor f.ex Audis S-versjoner! Si en "kjedelig" A6 med greit utstyr, Quattro og en 3.0 TDI under panseret....da risikerer du at du får et nogenlunde - med trykk på "nogenlunde" greit bilhold" Men som du sier, vi snakker raskt om at du for samme sum plutselig ender opp med en dobbelt så gammel bil som du ville kunnet unne deg om du hadde holdt deg til mer "folkelige" biler! Jeg ville ikke gjort et sånt bytte om det smalt, jeg ville venta til budsjettet var noe mer "modent" og barna nærmet seg ut-av-redet"....! Lykke til!

Antall visninger