Revisjonshistorikk [tilbake]

Hvor lenge dekkene er forsvarlige å kjøre med, avhenger i stor grad av hvordan du tar vare på dem når de ikke er i bruk. Om du lagrer dekkene innendørs, gjerne i et mørkt og relativt kjølig rom, ja da vil dekkene dine beholde sine gode egenskaper lenge! Denne greie med 5 år er på mange vis en "vær ops" grense, der man bør tenke seg litt om: har dekka mine hatt et godt liv? Dernest foretar man en visuell inspeksjon, og er litt oppmerksom når man kjører. Tro meg, om dekka har blitt knallharde eller på annet vis blitt degradert, da merker en normalt oppegående sjåffør med noen års erfaring dette! Nå sier du ikke noe om hvor mye mønster du har igjen, ei heller hva du legger i "bra med pigger", men for meg fremstår det som om du er en nøktern mann med god vurderingsevne. Med 4x 4000 km - altså 16.000 km kjørt - bør du kunne påregne at det fremdeles er tilstrekkelig mønster til at dekka pr definisjon er "lovlige", også etter 2-3 sesonger til.

Med "lovlige" mener jeg at gjenværende mønsterdybde er 3 mm eller mer. Hvor mange pigger som er igjen, om gummien har herdet for meget, se det er ikke med i regnestykket her! Det er det heller ikke når du kjøper en bruktbil, jeg vedder 50 øre og en kjeks på at halvparten av landets blankpolerte bruktbiler har vinterdekk i denne sjangeren der de står, gjerne også sommerdekk med 1,6 mm mønster (husk forøvrig at vi snakker om en form for gjennomsnittsvurdering) der de står! Og der har vi det artige punktet: på tilstandsrapporten står det "OK" i feltet for dekk! Kjøperen får ikke 5 flate øre i avslag her, ikke får han nye dekk heller, om han ikke er årvåken før han undertegner kjøpekontrakten! Er han ikke det....? Vel, da må han kjøpe et eller to sett nye dekk rimelig kjapt - og igjen - dette gir IKKE fradrag på bilens "på ruta" pris!

Men så har vi dette med INNBYTTE da! Der er det som vi vet, sånn at forhandlerne går ut fra en gjennomsnittspris fra "Rødboka" eller tilsvarende, og leter med lys og lykte etter ting man kan trekke fra - i den hensikt å redusere din innbyttepris! Der er det godt mulig at dekk med si 5 mm gjenværende mønster - det være seg vinterdekk eller sommerdekk - gir "trekk"! Rare greier dette her, men sånn er det bare! Bilbransjen er ikke Frelsesarmeen eller Jul E Nissen! Om du selger bilen privat derimot - da vil dette ikke ha spesielt stor betydning - om du da ikke står overfor en potensiell kjøper som er litt mer våken enn de fleste - og dekka dine ligger på grensa!

HENFØRT TIL SPØRSMÅLET DITT er det ikke spesielt lønnsomt å bytte dekk verken nå eller før det være seg innbytte eller privat salg, du får så alikevel ikke igjen mer enn en brøkdel av det du betaler for dekka. Da ser jeg kynisk og økonomisk på det. Om du derimot kjøper nye dekk en gang mellom "nå" og salgstidspunktet, ja da vil du jo ha glede av de nye dekka selv en stund da ! Men om dekka dine ellers er gode nok til å kjøre si to vintere til og du bytter bil på høsten før den tredje vinteren? Jeg ville ikke bytta om det smalt! Ingen grunn til å gi bort tusenlapper til neste eier om du ikke er veldig snill eller veldig rik, eventuelt begge deler!

Når det er sagt: jeg er over gjennomsnittet opptatt av å ha optimal sikkerhet, spesielt på vinterføre. I min verden går turen til dekkforhandleren om det er 4 mm eller mindre med mønster igjen på høsten. Det er så enkelt som at dette ikke er tilstrekkelig mønster til å gi tilstrekkelig stabilitet gjennom vinteren, og "merkostnaden" dette medfører, er peanøtter i forhold til å havne i grøfta eller noe annet festlig. Nå kjører jeg rett nok piggfritt, da har jeg en strategi der jeg sjekker mønterdybden på dekka jevnlig, om jeg har 4 mm mønster igjen på vårparten, ja da kjører jeg et hakk mer defensivt, er mer oppmerksom enn ellers, og kjører ut de siste par millimeterne i sommerhalvåret her hjemme før jeg `kjøper nye vinterdekk på høsten. Uten å ta diskusjonen omkring dette med piggfritt på sommeren, jeg bor et sted der "sommer" egentlig kan beskrives som "grønn vinter", om jeg finner ut at jeg skal til et unevnelig land mot øst - gjerne i august - og det er 40 grader der borte i øst - ja da vipper jeg lett på sommerdekka og leverer vinterfelgene til dekkforhandleren sånn at de er klar til jeg kommer tilbake og oktober nærmer seg, verre er det ikke. I det hele tatt: dynamisk planlegging er tingen! Men regelen er altså sommerdekk på sommeren og vinterdekk på vinteren - og ja - også jeg hadde valgt pigg om jeg hadde bodd et sted med mer is med vann over! Når det er sagt: jeg har kjørt piggfritt i nærmere 30 år under alle slags forhold, alltid kommet helksinnet frem, men ja, jeg har drit i buksa et par ganger :-)

DET MAN SKAL HA I BAKHODET MED PIGGDEKK er at dekka degraderes et sted på veien mot disse famøse 3 millimeterne. Piggdekk har ikke riktig like myk gummiblainding, ikke helt det samme mønsteret, som sine piggfrie søsken. Det betyr at man skal være litt mer ops ettersom åra går! Ikke tenk slavisk på 5-års fristen, vær heller oppmerksom på hvordan dekka faktisk oppfører seg på forskjelig underlag. Som nevnt innledningsvis, du merker forskjellene over tid. Stol på din magefølelse, stol på dine instinkter: føles dekka greie, får du "godfølelsen" på hele gullrekka av underlag fra 20 cm+ med sørpe og slaps til snøføre og klonk is med vann på toppen, ja da er det god sort, da kjører du lett videre på dem! Begynner du å føle at bilen "flyter" lettere enn før på sørpe og slaps, ja da er det ofte for lite mønster igjen! Blir bilen forvandlet til verdens største kjelke uten ratt på det være seg snøføre, ja da har du et tilsvarende problem, i tillegg kan det indikere at gummien begynner å miste sine gode egenskaper. Og får du kjelkefølelsen på klonk is, ja da er det samme problemstillingen, i tillegg kan piggene ha gått til de evige grøftekanter! Men igjen, føler du ikke noe sånt - tro meg - du merker det lenge før det blir kritisk - ja da kjører du videre på dekka!

The Bottom Line er at nei, det er IKKE ditt problem å sponse feiende flotte nye dekk til neste eier! Du bytter dekk løpoende om det er behov for det, men er det 3-4 mm mønster igjen på vinterdekka hhv et par mm mønster igjen når du finner ut at du skal selge bilen - da selger du bilen as-is! Ved innbytte - der en grådig taktsmann kan tenkes å trekke deg milliometer for millimeter - kunne du selvfølgeligtenkt tanken på å byyta til noe billig Kina-ræl før du bytta inn bilen - men det utgjør kanhende en tusenlapp eller to - selv da vil det ikke "lønne seg". Noe kynisk sett, det som "lønner seg" er å få en innbyttetakst og selge bilen privat for en pris som ligger et sted mellom denne taksten og det forhandler forlanger for tilsvarende biler når de går ut igjen. Legger du deg litt under det vi kan kalle en "middelverdi" her, får du solgt bilen raskt, har du god tid og en bil som er i god stand, ja da legger du deg litt høyere. Så går du til forhandler når bilen er solgt og pruter til du er blå i trynet på din nye bil som derved er et "rent" kjøp uten innbytte! Win-win for deg, og forhandleren slipper "bryet" med å tjene penger på å selge din feiende flotte bil dyrt videre!