Revisjonshistorikk [tilbake]

Kamerat Wizard har (som vanlig) satt fngeren på et vesentlig poeng: vår oppfatning av støy er dels en subjektiv greie, dels avhengig av hvilken forfatning hørselen vår er i! Flere enn vi liker å tenke på har en eller flere "hull" i frekvensbåndet, og det derre med gresshopper....vel...en vesentlig del av lyden gresshoppene lager ligger ganske så høyt oppe! Lenge siden jeg har hørt den lyden for å si det sånn, noe skyldes vel et par tiår på en flyplass, men også alder og en sykdom som gjør noe med hørselen må nok ta sin del av skylda for at kona av og til kommer med noen syrlige kommentarer om hva jeg hører og ikke hører!

Nå vil et seriøst måleinstrument ofte kunne gi lydtrykk med en grafisk fremstilling av hvor mye energi - kall det gjerne lydtrykk - som er tilstede ved de forskjellige frekvensene. Når det gjelder sånt som mobiltelefoner og diverse apper: dette er i beste fall for leketøy å regne, det blir litt som å stikke fingeren i været og tenke på et tall. Og nei, det gir IKKE reproduserbare målinger i ordets egentlige forstand! Men det er jo moro da - og det finnes apper som altså gir dette grafiske bildet av frekvenspekteret der og da. Morsomt å se på! Men igjen: det er å ta litt vel hardt i å kalle dette måleinstrument! Når det er sagt, man kan få nogenlunde greie dB-metere til noen tusenlapper, men man får det man betaler for - man skal ta nøyaktigheten med en klype salt og ha dette med frekvenspekteret vs måleverdiene i bakhodet. Dog, helt greit for å få en pekepinn på støynivået i flere sammenhenger! Og mye bedre enn mobil-apper, ikke minst når det gjelder muligheten til å få inn grunnleggende forståelse for dette med støymålinger, anbefales på det varmeste!

Ja, det finnes sogar noe man kaller måleinstrumenter til 3-400 spenn i markedet, men det blir litt som å kjøpe mulitmeter til samme prisen: det blir litt som en prøvelampe, men bare dyrere!

Når det gjelder "gromlyd" liker de fleste av oss rumlinga fra en V-8'er, for ikke å snakke om brølet fra en MOPAR Hemi! Eller for den skyld den lavfrekvente brummingen fra en diesel ved et par-tre tusen omdreininger an Der Autobahn! Når det gjelder høyfrekvente lyder, er den herlige lyden av en Kawasaki triple lagret inne i mitt hode, fra 6000 o/min og like opp til 10-12000 o/min er det en lydmessig opplevelse som sitter forever, en skikkelig minneverdig ting! Og nei, ingen symaskinlyd, det er mer som en turbin, med en autoritær og brutal undertone! Spesielt med ekspansjonskammer - noen vil vel kalle det "effektpotter" - uten sånt derre piss som dempning - da snakker vi om en kakafoni av lyd, omtrent som tre motorsager ved siden av hverandre, bare med veldig, veldig mye høyere lydnivå - si godt over 100 dB! Og som vi vet, dB-skalaen er logaritmisk, dvs at 3 dB innebærer dobbelt så høyt lydtrykk! 3dB er også den minste forskjellen vi normalt sett kan registrere med våre innbyggede "instrumenter" - altså ørene.

The Bottom Line er som Kamerat Wizard sier: noen lyder liker vi, andre er ikke fullt så greie!

Antall visninger