Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, som Kamerat Wizard antyder, det er ting som kan gå galt, men om jeg hadde hatt nok lyst på Volvo av denne gilde sorten, ville jeg vel kanhende innhentet en NAF-sjekk og tatt en grundig gjennomgang av bilens historikk. Med 300.000 i potten er det uansett såpass mye penger at man skal være rimelig sikker på at bilen holder si 300.000 til eller minimum 3 EU-kontroller, da begynner verditapet pr år / pr km å bli såpass at man kan si at dette er god sort. Nei, jeg ville ikke vært spesielt engstelig for å kjøpt denne bilen om den hadde bestått "sjekken" nevnt over, men jeg ville nok også sporet opp siste eier og tatt en prat med vedkommende om kjøremønteret. Er det f.ex en taxi som har gått mye langkjøring der ute i periferien, er det en vesensforskjell vs en "Oslokjørt" bil.

Den virkelige showstopperen her er at prisen ikke rimer helt med kjørelengden her....! Er f.ex girkassa skifta.......? Det er vanlig rutine hos en taxi-eier i sørlandets hovedstad...vedkommende kjører Mercedes i den litt tyngre klassen, ved rundt 500.000 bytter man girkasse - konsekvent - og selger bilen videre til neste lykkelige eier! Om så IKKE er gjort her - ja da kan du ha en spennende hendelse rett rundt hjørnet! Men tilbake til dette med PRISEN: ta en titt på ANDRE biler fra denne forhandleren, du skal faktisk ikke bla opp veldig mye mer for en bil i samme alders-segment med 3-400.000 færre kilometer kjørt..........! Det er hva jeg kaller mismatch - det mer enn aner meg at taxi-kusken helt sikkert ikke har fått stort for bilen sin - men du og du - forhandleren må jo ta det for gitt at bilen holder en million kilometer - til! Mao.....her ville jeg vært litt tålmodig....denne bilen blir nok ikke spesielt lettsolgt....så ville jeg tatt en tur og pruta så jeg var blå i trynet!

Og bare så det er sagt: ta en titt på "Rødboka", som du sikkert vet er dette et oppslagsverk som Bilbransjen og forsikringselskapene bruker som utgangspungt for å prissette biler, primært ved innbytte, når man SELGER bilen igjen - ja da vet man å ta seg betalt! Uansett: der vil du finne at "fratrekket" på innbytteprisen for det man kaller "overkjørte" kilometer - igjen ved INNBYTTE - er VELDIG VELDIG VELDIG høyt! Og utgangpsunktet er altså GJENNOMSNITTLIG kjørelengde for VANLIGE biler - eiet av Ola og Kari Hvermannsen! Dvs typisk rundt 12-13.000 km. Vel, tar du utgangspunkt i "snittprisen" for Volvo 90-serie ditt og datt....ved "normal" kjørelengde.....og gjør et tenkt fratrekk for de si rundt 400.000 kilometerne denne bilen er kjørt....der synes jeg forhandleren tar seg ganske heftig betalt! Helt greit å kjøpe bil som er gått noen kilometer, men det bør gjenspeiles i prisen! Her synes jeg rett og slett at rundt de 300 er litt i overkant - henført til ANDRE biler av nogenlunde samme sorten hos samme forhandler!

Antall visninger