Revisjonshistorikk [tilbake]

Yes, dette er helt vanlig, rett nok noe variabelt etter hvordan caliperne er konstruert, men selv på biler med et stempel på hver side - en litt dyrere og bedre måte å gjøre ting på - vil det ofte være mer slitasje på den ene klossen kontra den andre. I min blakke ungdom heiv jeg ofte den klossen som var utslitt og satte inn en ny - merk deg EN ny - det fungerte greit nok det. En annen ting jeg var nøye med, var å bruke fila og lage en liten skråkant på klossene, tanken min var at det kunne bidra til at det ikke samlet seg så mye dritt som sleit på klossene. Av samme grunn fila jeg ofte et langsgående spor, av og til prøvde jeg meg også med et skråstilt sport. Jeg innbiller meg at det hadde noe for seg, og som deg smørte jeg stempler etc innimellom. Men nei, det endret ikke på at klossene ble ujevnt slitt, og som oftest på INNSIDEN! Og ja - mine biler i den grønne ungdom hadde stempler på begge sider - ikke noe sånt tull som en slidebolt som trekker den andre klossen.

Om verkstedet ikke gjør godt arbe', ta en prat med med dem og gi beskjed om hva du forventer på en høflig og likefrem måte, gi dem en sjanse, det retter seg ofte! Det er sånn jeg gjør det, det dreier seg om å lære hverandre å kjenne, og når man finner gode samarbeidspartnere, ja da tar man vare på dem. Og neeeeeeeeeeeeei, som Kamerat Wizard sier, dette er ikk en garantisak, men det var uheldig at man ikke gjorde fullgodt arbe', sørg for ha en god dialog med verkstmesteren fremover, så går det nok bedre skal du se, alle kan gjøre feil, det har til og med hendt meg - rett nok en eller annen gang på tidlig 60-tall - begynner å bli en stund siden :-)

Alterantivet er selvfølgelig å skru sjæl, selvgjort er ofte velgjort, men med åra blir vi liksom litt mindre entusiastiske med å skru sjæl. Mange grunner til det, først og fremst tid: det er mye man skal rekke over, og for meg var det sånn at jeg tjente mer på å bruke tiden på å jobbe overtid enn på å ligge under bilen og fomle sjæl - ja - jeg er en passe dyktig garasjemekaniker - men jeg er ikke i nærheten av å være like rask og effektiv som en faglært mekaniker med alle ressurser. Sånn er det bare, og nå er jeg såpass opp i åra at jeg ikke har helt helsa til riktig alt som var kjekt og moro før.

Sånn er det bare, men kunnskapen du har, den er gull verdt! Både i situasjoner som det du beskriver, men også i forhold til å velge de rette samarbeidspartnere og få ting gjort på den måten du setter pris på: som sagt: sørg for at verkstedet vet hva du forventer! Lykke til!

Antall visninger