Revisjonshistorikk [tilbake]

Usedvanlig mange kloke ord her, enighet er en sann fryd! Det jekg na itllegge, er at det er aldeles korrekt at man bør sky Biltemas oljer og filtre som selveste pesten, mhp olja vet du aldri hva du får, og når det gjelder filtrene: det er en grunn til at de er billige....og veier myyyyye mindre enn f.ex filtre fra Bosch! Med mine Volfsburgere bruker jeg kun Bosch, uansett om det er oljefilter eller dieselfilter vi snakker om, og som de fleste nok har fått med seg opp gjennom åra, såkalte "originaldeler" fra VW har et lite diskret merke som sladrer om at det er Bosch som har produsert ting og tang! For noen år tilbake var det faktisk ganske greie priser på Bosch i VW-forpakning kontra Bosch i de vakre gule pakningene med "Bosch" utenpå, det hadde noe med en ganske kraftig aksjon fra NAF og forbrukermyndighetene å gjøre: prisnivået var så hinsides på bærtur at selv disse instansene (omsider) våknet! Da er det ille! Så var det bra en stund, men sist jeg var innom merkeverkstedet var prisene på god vei til himmels igjen! Siden har jeg holdt meg til Bosch "original", så jeg vet ærlig talt ikke åssen det er i dag, men kjøper du Bosch hos en nogenlunde anerkjent forhandler, ligger prisnivået helt greit i den store sammenhengen.

Ja, Bosh koster en del mer enn Biltema, men man vil jo at motoren og bilen forøvrig skal leve lenge i landet, og som min fast verksmester så treffende sier, det er ikke på olje og filtre man skal drive med hemningsløs sparing, det kan lynraskt gi meget dårlig karma! Ellers koster Castrol og tilsvarende kvalitetsoljer fra f.ex Valvoline litt mer, men også det er bokstavelig talt lønnsomt. Du får heller trøste deg med at du kommer ned i en literpris på si tredjeparten av det merkeverkstedet forlanger, da kan du le hele veien til banken!

Ellers sier du ikke noe om hvor gammel Caddyen din er og hvilken motor vi snakker om, er det f.ex en eldre bil med sugediesel (det finnes det også, til og med i relativt sett nyere tid!) og uten alt dette Greenpeace-tullet, ja da vil du ha "gammeldags" olje der det fremdeles finnes tilsetningstoffer som gjør at olja ser svart ut rett. Dette "svarte" er ikke noen stor grunn til bekymring, det er ting som finnes i motoren uansett, men en enkel flushing slik det er antydet, vil være en god renseprosess. Men dropp dette med å kjøre motoren "hardt", legg heller vekt på å ALDRI trekke turtall på kald motor....det er veldig godt for motorens indre liv! Med "kald" motor tenker jeg på at olja ikke er gjennomvarm, det blir den først etter to-tre mil, sjekk oljetemperaturmåleren - du har sannsynligvis dette i kjørecomputeren.

På nyere VAG med Greenpeace-tull, ja der er det sånn at DPF osv ikke liker disse tilsetningstoffene og sot spesielt godt, derved er vi inne på dette med "longlife" service og Castrol Edge - som faktisk er ribbet for disse tilsetningstoffene. Konsekvensen er at det som degraderer olja, dvs høye temperaturer, diverse graps som samles opp, ikke viser igjen like lett som før. Jolly fine tenker mange, men det er altså utenpå! Som Det er sagt her, longlife-service burde vært forbudt ved lov, jeg skifter olje ved 15, maks 20.000 ved mye langkjøring, og som du er inne på, ALLTID filterbytte ved oljeskift!!!! Det er så enkelt som at den eneste veien ut for all dritten som samler seg opp i olja, er er gjennom tappepluggen og filterbytte.

THE BOTTOM LINE er at du nok har en eldre Caddy når du skifter såvidt ofte som ved 10.000 km, da er du iallefall på en god vei! Virtuelt diplom oversendt! Tenk også på dette med understellsbehanding, alle VAG-mobiler fra år 2000 and on ruster som kjeks, "fabrikkbehandlingen" er ikke takk verdt engang, den holder IKKE mål for en norsk vinter, og jo nyere bilene er, jo dårligere er denne vitsen av en "rustbeskyttelse"! Om du titter under en hvilken som helst VW fra si 2010 and on, vil du se at jooooooo....bunnplata har et tynt sjikt, kanhende to, med grunning og en form for rustbeskyttelse! Men alt som er driti på plass etterpå, se det er i beste fall "beskyttet" med et tynt lag lakk! Ergo får rusta godt tak ganske kjapt, og som vi vet, rust er litt som Covid19: den sprer seg som bare fyttinøffen når den først slipper til!

Lykke til med en feiende flott bil, Caddy er en av mine favoritter i VW-familien!

Antall visninger