Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg er noe usikker på hvilket system BMW benytter for å formidle trafikkmeldinger til bilen din, i mange tilfeller er problemet at Norge er Norge: bla denne filletingen at idiotene blant oss bestemte at FM-nettet skulle stenges ned, tok fra oss RDS-TMC. Som kjent har så godt som alle land valgt å beholde FM, mange dropper DAB i det store hele, og hvilken overraskelse: siden man har FM, ja da beholder man selvfølgelig også RDS-TMC! Derved er navigasjonsystemer, både de som leveres med bilen og "løse" navigasjonsenheter, tilpasset RDS-TMC. Men i all sin uendelige visdom bestemte politikerne å kutte ut dette systemet, derved er vi som så ofte ellers, et annerledes-land.

Ja, det er påtenkt et tilsvarende system for DAB, men hvilken overraskelse, den varianten over temaet "DAB" som er valgt i Norge, støtter ikke den standarden som er diskutert i verden rundt oss! Ikke første gang sånt har skjedd, det er nesten så man skulle tro "noen" fikk poeng for å være annerledes - koste hva det koste vil! Og ja, du får jo forsåvidt trafikkmeldinger via DAB til RADIOEN din, men det er IKKE noe grensesnitt der radioen kommuniserer dette til bilens navigasjonsystem, slik at du får opp ikoner på kartet som viser hvor det er veiarbeid, ulykker, whatever! Derved er dette nærmest verdiløst, og som vi har erfart, det er helt tilfeldig om det i det hele tatt kommer opp noe som helst informasjon via DAB i det hele tatt.

Noe lignende opplever vi som har "løse" navigasjonsystemer med en datalink via mobilnettet: ja, jeg får en del informasjon, bla om tafikk og kø, dette med veiarbeid fungerer også sånn passe, men ulykker...? Nada! Omkjøringer og endret trafikkmønster? Tja......! Men hvilken overraskelse, jeg skal ikke lenger enn til Sverige eller Danmark før jeg får en sann flom av informasjon, både via RDS-TMC til såvel min kjære Tom-Tom som til bilens navigasjonsystem, i tillegg er det helt klart bedre informasjonsflyt fra andre lands veimyndigheter til Tom-Toms servere. Hvorfor vi lever i steinalderen i Norge, kan man saktens undres på, men en del av forklaringen har du over: det er "noen" som bare MÅ være "annerledes! Sånn er det bare.

Mhp 3G vs 2G vil det neppe ha praktisk betydning for trafikkinformasjon, dertil er det såvidt ubetydelige datamengder at du neppe vil merke noe som helst, Men for større datamengder vil det uvegerlig ha konsekvenser - da vil det oppleves som relativt sakte. Nå har jo egentlig dette ingen verdens ting med sim-kortet å gjøre, det er knyttet til telefoni-funksjonaliteten i bilen: om du har et system UTEN 4G, altså et enklere 3G system, skjer det samme som med eldre mobiltelefoner: 3G stenges ned, bla for å få mer plass i freknvensbåndet når vi nå får 4G hhv 5G, mens 2G må beholdes en gooooooooooooood stund til....derved har du plutsleig bare 2G - kall det gjerne gammeldags mobildata. Nå er det noen år siden jeg jobbet i Tulleverket, derfor har jeg ikke fulgt med på hva som skjer der ute i Europa, men siden frekvenser er en begrenset ressurs, er det overveiende sannsynlig at også andre land stenger ned 3G. Igjen, sånn er det bare, og om ikke BMW på et eller annet vis tilbyr en rimelig eller gratis "upgrade" til en nombildata-enhet med 4G evnt 5G, ja da er du stuck til 2G hhv oppdatering etc via f.ex SD-kort, USB, CD - hva du ellers måtte ha. Og nei, BMW har neppe noen forpliktelser her, det er jo gentlig ikke en feil som sådan.

Om bilen er solgt med informasjon som sier "4G", ja da er det a complete different matter. Ellers hadde jeg alltid en plakat på kontoret: data = dobbelt arbeid for alle! Når vi bare nevner ordet "data", ja da ler MacMurphy rått, der gjelder virkelig "kan noe lage helvete, ja da gjør det akkurat det"! Fritt omskrevet fra Murphys lov og tilpasset all verdens datamikkmakk! Bare så det er sagt: jeg har levd godt gjennom mesteparten av min yrkeskarriere på akkurat dette: data lager veldig mye tull og ekstraarbeid, likeledes er det faktisk sånn at "moderne" elektronikk på ingen måte er feilfritt! Det synes det som om du har erfart! Og nei, det er faktisk ikke stort å gjøre med det, bank i bordet, våre nye VW har vært velsignet fri for problemer! Men jeg vet faktisk EN GOD KUR: kjøp en veteranbil, gjerne en Lada eller Moskwitch fra hine dage, der er det svært begrenset med elektronikk, det nærmeste du kommer er faktisk en enkel "elektronisk tomgangsregulering" i Lada, og i Moskwitch har du ingen verdens ting som minner om elektronikk i den moderne betydning av ordet, du har en regulator med releer av den "håndvikla" sorten, og du har hele TRE SIKRINGER, samtlige med SIKRINGSTRÅD som du kan skifte selv når den brenner av! Den eneste irritasjonsfaktoren jeg noensinne hadde med Moskwitchen min var en termosikring for vifta og vindusviskerne, den tulla litt av og til....og jeg fant aldri ut hvor denne sikringen egentlig lå :-) Ja, og så slutta den å lade en eneste gang, da var kuren å stoppe, ta av treskoen og denge til reglatoren, siden hadde bilen respekt for meg og lada bestanting med full guffe!

I det hele tatt: det var faktisk ting som var bedre før! Dessverre var det også et par bakdeler med bilene fra dengang da, den største var denne bagatellen med kollisjonsikkerhet. The bottom Line er at vi får leve med våe moderne problemer og ellers kose oss med det som tross alt fungerer på bilene våre! Lykke til med den ellers feiende flotte bilen din!

Antall visninger