Revisjonshistorikk [tilbake]

Forhandlere benytter ofte "Rødboka" eller tilsvarende som grunnlag for eventuelle tilbud om innbytte. Om du har sett disse oppslagsverkene, baserer man seg på å innhente mer eller mindre "markedspris" for et antall biler som faktisk er for salg i markedet. Ut fra dette beregner man en gjennomsnittspris for den og den bilen, den og den modellen, fra det og det året. I regnestykket inngår også kjørelengde, der bruker man ofte et sjablongtall, og stipulerer prisavvik i forhold til det man kaller "overkjørte" eller "underkjørte" kilometer, igjen basert på de bilene man har innhentet prisgrunnlag for. Dette gir tildels heftig reduksjon for relativt moderat kjørelengde, så ja, kjørelengde har betydning, og glem aldri at "Rødboka" og "de andre" som sysler med sånt, lever av å levere et oppslagsverk som gavner takstbransjen generelt - og derved bilbransjen hhv forsikringsbransjen. Trekker vi dette et stykke lenger, vil de fleste være enig i at ingen av disse aktørene driver veldedighet, tvert om, de driver bizzenizz, og selve poenget med bizzenizz er å sørge for at INNKOMMENDE kontantstrøm er størst mulig....mens UTGÅENDE konstantstrøm skal være lavest mulig! Ergo ønsker man å betale minst mulig for bilen din ved innbytte. Sånn er det bare, og en del av dette med å redusere innbytteprisen er å gjøre fradrag for ditt og datt - herunder kjørelengde over gjennomsnittstallet over! Så ja - kjørelengde har betydning, etter mitt hode større betydning enn den burde ha, det er faktisk IKKE sånn at en bil begynner å ramle fra hverandre etter 100.000 km, slik bruktbilprisene i "Rødboka" langt på vei antyder!

Mhp alder, eller antall år på veien som jeg yndrer å kalle det, er det på mange måter et sjablongbeløp som settes inn, her får du et ganske så stort verditap allerede i utgangspunktet. I dette verditapet ligger altså allerede en "standard" kjørelengde innbakt, og hvilken overraskelse, om du har kjørt relativt LITE, altså "underkjørte" kilometer, får du IKKE like mye MER for bilen din som du får MINDRE om du har samme antall "overkjørte" kilometer! Et tilsvarende fenomen finner vi også når det gjelder det vi kan kalle populært "EKSTRAUTSTYR": oim bilen din har f.ex soltak, får du kanhende et partusenlapper mer i innbytte....det lønner seg altså IKKE å krøsse av på hele lista med ekstrautstyr bare for å "få mer for bilen" når du kjøper ny bil! Den eneste dette lønner seg for, er bilforhandleren! Men du og du....når bilen skal SELGES igjen - da blir dette plutselig verdifullt! Men igjen - kun for BILFORHANDLEREN - ikke for KUNDEN!

ET ANNET FENOMEN som kan bidra til redusert innbyttepris, er et snodign særnorsk begrep: når du KJØPER bilen som ny, har det etablert seg en sedvane der biler som er førstegangsregistert etter 1. juli det ENE ÅRET og frem til og med 31.juni NESTE år - si at FØRSTE ÅRET er 2015 og det NESTE året er 2016 - blir solgt og PRISET som en "2016" modell! Men man skal ikke bli overrasket om den samme forhandleren - eller en annen som skal "verdivurdere" bilen din - plutselig slår opp i "Rødboka" og hevder at den bilen du har BETALT DYRT FOR som "2016-modell" rent faktisk er både ET OG TO OG TRE - i speielle tilfeller ENDA ELDRE - enn den egentlig er! For det har "Rødboka" bestemt - og i noen tilfeller blir det helt bisarre utslag! Det er mao ikke alltid like korrekt, spesielt gjelder dette for biler som ikke er solgt i spesielt store antall. Ja, det har blitt bedre, det var verre før - da fikk bilimprotørene ofte et antall biler i en "bolk" og solgte på denne bolken til alle var solgt - om det så tok både to og tre år. Nå er det altså litt bedre - men det skjer fortsatt tildels grove overtramp her! Det morsomte er at du KJØPER bilen som si 2016-modell, du BYTTER DEN INN som 2015-modell (med gråten i halsen) - og så blir den - tro det eller ei - solgt som BRUKTBIL igen som............2016-modell! Kfr en stygg sak med en kvinne som byttet inn en Jeep tror jeg det var...i Haugesund forleden...omtalt i Motor! Helt fantastisk - og når forhandlerne blir tatt med buksene nede, ja da har det "bare"skjedd en "glipp! Men det er bare når saken havner i media....min subjektive oppfatning er at dette er en etablert ukultur.

THE BOTTOM LINE er at BÅDE alder og kjørelengde er en del av regnestykket, hva som er mest utslagsgivende for din bil, se det finner du ikke ut av uten å gå inn i det oppslagsverket som DIN forhandler legger til grunn. Av større betydning for det er egentlig differansen mellom "på ruta" pris når bilen igjen skal selges - og det DU får for bilen! Dette er også et regnestykke, der forhandler tar seg godt betalt for hele gullrekka, fra "nødvendige påkostninger", "garantikostnader", "markedsføring".......og en drøss andre ting og tang....med "fortjeneste" på toppen! Mitt råd til deg er å sjekke hva tilsvarende biler blir solgt for på finn...både forhandlerpriser og ved privat salg....og ta det derfra. Er bilen din i generelt god stand, ja da er jo faktisk dette en etter min vurdering, svært så lettsolgt bil! Det er også et år fabrikkgaranti igjen på bilen, derved snakker vi en bil der forhandlers påståtte" kostnader vil være relativt sett lave og andelen som går til fortjeneste, tilsvarende høy. Har du en sånn bil, ja da skal du ikke uten videre godta et bud du oppfatter som påfallende lavt, da skal du be om en forklaring, og er det "fradrag" som for deg fremstår som mindre rimelige, ja da sier du fra, og sier at du forventer en bedre deal, det være seg i form av en bedre innbyttepris eller ekstrautstyr, vinterdekk etc på din nye bil. Og fører det ikke frem, selg bilen din privat for en litt høyere pris - verre er det ikke! Eller sjekk hos en annen forhandler, ja man kan svelge små kameler, men vær en bevisst kunde, still krav, ikke svelg store kameler mothårs, du har uansett en feiende flott bil som neppe rekker å samle støv hos forhandleren! Lykke til!

Antall visninger