Revisjonshistorikk [tilbake]

Du ønsker å få i pose og sekk. Som dessverre ikke alltid er lett. Nå skrev du ikke hvor ny bil eller prisklasse. Så må gi et noe generelt svar. Tenker du på nyere en 8 år ca så er ikke 100-150k mye. Regner du km delt på år så får du jo gjennomsnitt kjørelengde for bilen per år. Jeg og de fleste som vet noe om bil vil ofte heller ta en bil med det som kalles normal kjørelengde. En en bil som er såvidt kjørt noen km i året.

I Norge har vi jo ofte lange strekninger og man kjører da langt. Avhenger selvfølgelig på hvor du bor. Her i Østlandet feks, så er det normalt å ha kjørelengde på 20-30000km som du sier du kjører. Jeg har nå plutselig klart å kjøre nesten 5000km på 2 mnd. Så det blir noen km får å si det sånn.

En grei regel er at man ikke alltid må se hvor langt en bil er kjørt. Om bilen som er eldre er godt tatt vare på ihht til servicer. Så er den like god som en nyere bil med kortere km på telleren. Feks at den 7 år gammel bil som du ser på nå har kjørt 150k, og er utført alle servicer ihht til produsenten så er den nok i bra stand. Og kjørt ca 22000km i året. Det er en bra kjørelengde i følge meg.

Du bør ikke se etter en bil som har kunstig lav kjørelengde. Da er den enten stått veldig mye, mye småkjøring/bykjøring. Det værste en bil kan oppleve. Eller at telleren har blitt tukla med.

Det beste for en bil er at den er kjørt langt, på motorvei/landevei. Som alltid kjørt i en fast hastighet 80/110km/t. Da får du minimalt med slitasje, mindre karbon/sot oppbygging i motoren. Og generelt mindre problemer da motor ikke anstrenges like mye, blir utsatt for mye tomgang, som gjør at kjølesystemet må jobbe hardere for å kjøle motor.

Så ta deg god tid når du skal kjøpe deg en bruktbil, og for guds skyld, ha med deg evt en bilkyndig person som kan se på den. Ikke hør på tullprat fra selger at «går som En klokke», «aldri noe problemer». Det finnes mange kjeltringer der ute. Og er ikke rart bruktbil er det som topper klagestatistikken til Forbrukerrådet.

Og husk, ALLTID ta en NAF-test FØR KJØP! Ikke etter. Sier selger nei, da er det bare å gå fra salget. Du sparer utallige mange kroner og frustrasjon. På å finne ut av feil/mangler på en bil før et kjøp. Og selvfølgelig sjekk service historikk. Personlig ville jeg ikke kjøpt en bil som har såkalte «longlife» service. Altså oljeskift på 30-40000km. Det er bare latterlig. Er som å be om at motoren skal drikke olje. Tommelfinger regelen er oljeskift hvert år eller ved 15000 kjørte km. Samme hva forhandler sier. Er bedre å bruke litt ekstra penger på oljeskift en å sitte igjen med en bil som drikker olje og ødelegger katalysatorer. Du får MAAAAANGE oljeskift for prisen av et motor bytte!

Håper dette gjør deg noe klokere og at du blir strålende fornøyd med en flott og nyere bil! PS: om du ikke bryr deg om looks/fart. Kjøp deg en Toyota/Lexus eller Honda. Så har du stor sjans for å ha et nogenlunde problemfritt bilhold i mange mange titusener av km. En du ville hatt med en «fet» BMW.

Hilsen, kamerat Samiano

Antall visninger