Revisjonshistorikk [tilbake]

Poenget med en hybrid er i utgangspunktet redusert drivstoff-forbruk, større batteri betyr egentlig ikke noe fra eller til her - utover mer vekt. Ja, teoretisk vil man med en ladbar hybrid kunne spare noen hundrelapper på å kjøre i ren elektrisk modus - men dette betinger at vi i utgangspunktet forholder oss til sommerhalvåret, og det betinger at man er flitig med ladekabelen! Og ikke minst: t at man har mulighet til å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader! Vopps...hjemmeladeren koster jo fort en pen bunke tusenlapper....der gikk vinninga opp i spinninga gitt!

Poenget? Noe kynisk sett: for den som har et normalt kjøremønster, med en passe balanse mellom langkjøring og småkjøring, vil det egentlig ikke ha spesielt stor betydning om "den elektriske rekkevidden" er 5 eller 10 mil. Når du nevner dettte med bagasjeplass, ville jeg når som helst prioritert bagasjeplass fremfor økning i elektrisk rekkevidde. Men smaken er som baken, og det kan jo hende Volvo benytter seg av batterier med større energitetthet, men samme kapsling. Dvs batteriene tar like mye eller like lite plass som før - da har man jo et greit kompromiss!

Men noe avhengig av hvordan man løser plasseringen av batteriene, dette er noe som her en lei tendens til å spise en ikke ubetydelig del av plass som ellers kunne vært benyttet til detvære seg bagasje eller noen centimeter ekstra plass til passasjerene i baksetet. Sånn er det bare! Den som sammenligner f.ex Passat stasjonsvogn med konvensjonell drivlinje og Passat GTE, vil jo finne at det er en ganske så betydelig forskjell: den vanlige stasjonsvogna har 650 liter plass, mens GTE har 483 liter. Nå kan man jo vri frem og tilbake på dette med antall liter og så videre, men et raskt blikk inn i disse bilene med bakluka åpen, avdekker at det dreier seg om en betydelig forskjell. Ja, selv Golf stasjonsvogn har rundt 125 liter mer plass og et mye mer utnyttbart bagasjerom enn GTE. Sånn er det bare, og sånn er det helt sikkert hos Volvo også!

Jeg tenker at den enkleste veien rundt denne problemstillingen er å kjøpe en konvensjonell stasjonsvogn med f.ex en dieselbrenner under panseret. Da får man en skikkelig Ole Brumm: like lavt eller lavere gjennomsnittsforbruk enn en hvilken som helst hybrid, med bibehold av bagasjeplassen. Ja, man betaler litt mer avgifter, men sånn er det bare, prisen for å bo i Norge og ha en drøss andre fordeler! Det er jo ikke mer kontroversielt enn at mange av oss gjør de samme vurderinger i forhold til motebegrepet "SUV": også med SUV har bagasjeplassen en lei tendens til å bli nedprioritert! Jeg velger når som helst en vanlig stasjonsvogn med firehjulstrekk, gjerne med et par cm ekstra bakkeklaring, fremfor både SUV og en bil med hybrid drivlinje! Til syvende og sist dreier det seg om å sette opp en liste over egenskaper man ønsker seg i prioritert rekkefølge, og ta det derfra! Og har familen hund og pikk og pakk som man bare MÅ ha med? Da burde prioriteringsrekkefølgen være veldig grei: enten rmå man redusere mengden med pikk og pakk, gjerne velge LITT mindre hund enn St Bernard neste gang, og erkjenne at man egentlig må gjøre et valg mellom bagasjeplass og (større) batteripakke her! Eventuelt kjøpe større bil med hybrid drivlinje med den bulken i budsjettet dette medfører - V90 er jo et utmerket valg i så måte! Men da mister man såvidt vites "ekte" firehjulstrekk - det er noe med alt! Valgets kvaler!

Antall visninger