Revisjonshistorikk [tilbake]

Først og fremst, fordelen med syntetisk olje er at den er relativt tyntflytende uansett temperatur. Det innebærer lettere kaldstart og mindre motorslitasje i vinterhalvåret. Du får også noe lavere drivstoff-forbruk. Teoretisk sett smører den motoren bedre, og den tåler bedre høye temperaturer. Så langt, alt jolly fine!

Når dette er sagt: mieralsk olje er egentlig ikke spesielt mye dårligere, den har bare litt andre egenskaper, spesielt blir den som graut om det blir fryktelig kaldt. Kuren er egentlig grei: en motorvarmer, det burde være kurrant å få tak i og montere på denne bilen. Anbefales bokstavelig talt på det aller varmeste, det gir bedre komfort, og reduserer motorslitasje og drivstoff-forbruk!

BAKDELEN med syntetisk olje kontra mineralolje er at OLJEFORBRUKET øker! Mer tyntflytende olje trenger lettere gjennom både her og der, og i en kanhende lett sliten motor, blir det full fart! Jeg brukte selv syntetisk olje på den første Laddissen min en gang på 80-tallet, bakgrunnen var at det var fryktelig kalde vintere, og før jeg fikk den lyse ideen å montere motorvarmer på bilen, måtte jeg titt og ofte frem med sveiva for å få start på bilen når det var riktig kaldt! Men som sagt, bakdelen var økt oljeforbruk! Laddisen jeg hadde dengang hadde egentlig ikke rare oljeforbruket, men litt var det, men den hadde også tendenser til lekkasje, slik det pleier å være etter noen hundre tusen kilometer. Nå var jeg så heldig at jeg fikk olja til innkjøpspris av en god venn, så jeg kjørte vel på syntetisk olje sånn omtrent den tiden det tok meg å bruke opp et par brett med en-liters flasker....mener det dreide seg om 30 liter eller deromrking. Men du kan si det sånn atj eg ikke trengte å tenke på å skifte olje i den perioden - det forsvant en del mer olje enn ellers - langt under "normert" maks oljeforbruk på Lada - 1 liter pr 1000 km - men likevel - vesentlig mer enn med mineralsk olje. Så jeg gikk tilbake til mineralolje etterhvert....det ble jo billigere, også denne fikk jeg kjøpt av en god venn :-)

Hva som er riktig for deg, må du tenke gjennom selv. Du kjenenr bilen: bruker den olje med mineralolje, er det iallefall en ting som er sikkert: du vil få betydelig økt oljeforbruk. Kanhende delsyntetisk er verdt å vurdere - det brukte jeg bla på min Passat B5 TDI anno 1998....fint som snus!

Mhp benzin vil du høre det om det skulle oppstå tenningsbank.....hvilket er den primære forskjellen som kan oppstå om du kjører på for lav oktan. Keg temler at 95 oktan burde være problemfritt, og dersom topplokket og ventilene tilsier blybensin, da bruker du blytilsetning, alles gut. Og nei, du ødelegger ikke slangene med for lav oktan, benzin er benzin, men du kan altså risikere tenningsbank. Tro meg...det merker du! Går bilen greit, ja da trenger du ikke ta sorgene på forskudd, halvparten kommer aldri. Og skal vi være ærlige...2.8 literen er ikke verken spesielt hardt trimma eller på annet vis konstruert på en slik måte at den krever nærmest flybenzin. Det er en helt vanlig, grei motor, uten noen spesielle dikkedarer. Det eneste jeg kan erindre i farta, er at min kjære søsters Grandada - litt eldre enn din - hadde et grassat oljefobruk, i tilegg rusta den som kjeks. Trampeklapp for at du tar vare på en av de relativt få som er igjen! Lykke til!

Antall visninger