Revisjonshistorikk [tilbake]

Mhp dette med varme er det sånn at det er svært lite spillvarme i en dieselmotor vs en benziner. En konsekvens av dette er at det tar noe lenger tid før du får varme fra bilens klima-anlegg, og ved tildels svært lave temperaturer - da snakker vi minus 10 og nedover - vil du kunne oppleve at motoren rett og slett ikke avgir nok spillvarme til at klima-anlegget klarer å holde den temperaturen du måtte ønske i kupeen. Derfor har man altså en tilleggsvarmer, og på f.ex min VW med dieselmotor og Webasto kan denne settes opp til å koble seg inn automatisk ved en gitt temperatur, f.ex + 5 grader. Da går den til motoren når en gitt temperatur, og kobler eventuelt inn igjen om motortemperaturen faller - slik den vil kunne gjøre ved minus 10 eller kaldere.

Merk deg "vil kunne gjøre", jeg bor et sted der det er er milde vintre, derfor har jeg slått av den automatiske tilleggsvarmen fra Webastoen og trykker den rett og slett på manuelt eller vha timer før jeg skal ut og kjøre når det er under si 5 grader. Verre er det ikke, og motoren leverer nok spillvarme til at jeg har det godt og varmt iallefall opp til 10 minus. Og nei, ved et kjøremønster med en passe blanding av småkjøring og langkjøring - si over 2 mil - har jeg aldri opplevd problemer med DPF. Men en vinter der jeg hadde usedvanlig dårlig helse og kun kjørte et par kilometer i slengen, da meldte DPF at det var i ferd med å tettes. En tur ut på riksveien, et gir lavere enn normalt og to mil, så sluknet varsellapmpa for aldri mer å komme tilbake .

VW sin renseprosedyre for DPF fungerer sånn at den starter opp ved en gitt temperatur, med småkjøring blir det rett og slett ikke høy nok temperatur, spesielt i vinterhalvåret. Vips, så har man et potensielt problem. Volvo vs Webasto har sannsynligvis omtrent samme funksjon, likeledes er Volvos dieselmotorer sannsynligvis minst like gode som VW sine mhp soillvarme. Typisk vil det ta si 3 mil i landeveistempo før du har grei temperatur på motoren - dvs normal driftstemperatur på kjølevæsken og olja - og derved tilstrekkelig kapasitet i klima-anlegget til å få det godt og varmt inne i bilen. Er det si 20-30 minus og du ikke har dieselvarmer - da sliter du. Likeledes er det viktig å huske at en dieselmotor avgir ekstremt lite spillvarme på tomgang - det er altså temmelig fåfengt å springe ut og starte bilen på en vinterdag og håpe at den skal bli så varm at du slipper å skrape is, det tar i beste fall laaaaaaaaaaaaaaaaang tid! Mao er dieselvarmer nærmest obligastorisk!

The Bottom Line er at kjøremønsteret avgjør. Fordelen med diesel er at det er kongen på haugen om du har et kjøremønster med en del langkjøring, både mhp forbruk, men også ifht komfort. Du er selv ekspert på kjøremønsteret ditt, om du i alt det vesentligste har småkjøring, vil benziner være det mest hensiktsmessige, selv om du vil ha et noe høyere forbruk. Jeg tenker jo at Volvos hybride drivlinje - med benziner - ville vært tingen for deg om du har et kjøremønster der du har en begrunnet frykt for at du kan risikere mer spenning enn du setter pris på med DPF vs småkjøring.

For min del kjører jeg altså diesel, det var et bevisst valg, bla pga at jeg bor på landet og som regel kjører noen mil når jeg først setter meg i bilen. Mens jeg ennå var i arbe', gikk det snaue 100 km 230-240 dager i året bare for å komme seg til og fra jobb, da blir aldri DPF et problem. Nå når jeg er pensjonist har det som nevnt skjedd en gang - ellers fungerer renseprosessen som en drøm.

Antall visninger