Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, det er ingen naturlov som sier at oljeforbruket vil eskalere, ta ikke sorgene på forskudd. Ellers påstås det at flere VAG-motorer skal ha et relativt høyt oljeforbruk nærmest fra vugge til grav, men sjekker du nærmere, vil du finne at et oljeforbruk på 0.5 til 1.0 liter pr 1000 km ansees som normalt - litt ettersom hvilken motor, hvilken bil osv det dreier seg om. Nei, jeg ville vel ikke kjøpt en bil med et sånt oljefobruk, men om jeg hadde hatt en sånn bil, ville jeg sovet godt likevel, det er jo ikke verre enn å kjøpe (alltid RETT spesifikasjon) olje på tilbud og sjekke si hver gang man fyller diesel. Kjipt ålright, men det er store problemer, og det er litt mindre problemer. Så lenge vi snakker om under literen - jolly fine.

Årsaker til oljeforbruk kan være så mangt, dårlig tetning mellom stempelringer og sylindervegger er vel noe som er nevnt her ifht VAG, men også ventiltetningsringer og utettheter i turboen kan gi økt oljeforbruk. Du sier ikke noe om hvilket grunnlag som foreligger for anbefalingen om motorybytte, men er det f.ex en kompresjonstest i bunnen her, ja da er det egentlig like greit å bytte motor etterhvert - med trykk på etterhvert. En byttemotor er i store trekk en overhalt motor, der du kjøper blokka og hiver over resten. Mener det ennå finnes et firma på Liertoppen som skaffer byttemotorer til VW til en grei pris, og nei, du trenger jo ikke benytte et merkeverksted for å gjøre jobben. Typisk snakker vi om divide by 2 vs merkeverkstedet om du benytter et uavhengig, autorisert verksted her. Ellers er det jo Sverige og Tyskland da - og pandeminen roer seg vel iallefall LITT etterhvert.

En helt annen ting er at Transporter er en relativt tung bil, og kanhende du har litt nyttelast også, det gjør noe med en stakkars 2 liters motor! Den jobber rett og slett litt hardere enn den gjør i en personbil, det kan også være en medivirkende årsak til at din motor kanhende er slitt etter kun kort tid. Jeg har selv hatt en Passat B5 1,9 TDI, den ble dessverre smadra vedsnaue 500' kjørte kilometer, men jeg hadde aldri behov for å etterfylle olje mellom oljeskiftene - dvs hver 15.000 km. Heller ikke når jeg kjørte i ekte motorveistempo ved luft-temperaturer rundt 40 grader i det store utland. Min subjektive oppfatning er at jevnlig oljeskift - alltid med filterbytte - ved 15.000 km, maks 20.000 km ved mye langkjøring, er en god ting for både TDI-motorene og TSI. Uten å gå inn i en lengre utredning, longlife-intervallene burde vært forbudt ved lov. Jeg fhar fulgt samme regime med våre nye VW - ikke veldig mye nyere enn din - en TSI, en 2.0 TDI - og har til dags dato aldri hatt behov for å etterfylle olje mellom oljeskiftene. Heller ikke den første tiden - forhandleren mente at jeg ville få bruk for den en-liters dunken med olje som ble levert med bilen! Vel, den står i garasjen ennå - uåpnet! Ellers kjørte jeg pent de første 20.000 kilometerne, og jeg trekker aldri turtall før motoren er gjennomvarm....gamle vaner er vonde å vende! Men jeg innbiller meg at det er lurt for motorens indre liv og derved levetid, i min verden skal en god bil holde minst 500' uten nevneverdige problemer. Status "anbefalt motorbytte" er et stort problem i min bok, som sagt, jeg ville sett litt på bakgrunnen for anbefalingen, og ellers tatt det derfra. Lykke til!