Revisjonshistorikk [tilbake]

Et problem med en løs slange er strengt tatt ikke et egentlg turbo-problem...turbo-problem har du når akslingen i turboen haren slark på et par-tre cm....eller for den saks skyld...flyr i en million biter.

Og som Møller sier, de små benzinerne med registerreim er i store trekk problemfrie, selvfølgelig gitt at du overholder satte intervaller og ellers har et normalt godt vedlikeholdsregime. Herunder er regelemessig oljeskift - ALLTID MED FILTERBYTTE - en kritisk faktor for at motoren skal leve lenge i landet og ellers ha et godt indre liv. I min verden - vi har en TDI og en 1.2 TSI i heimen - er passende intervall for oljeskift 15.000 km, maks 20' ved overveiende langkjøring. "Longlife" intervallet er etter mitt hode ekstremt dårlig karma for motoren, om du ser på en sprengskisse over det være seg en TDI eller en TSI, vil du skjønne hvorfor. Noe forenklet sett: den olja vi har i dag er egentlig ikke bedre enn den vi brukte tidligere, men pga diverse miljøgreier mangler den de tilsetningstoffene vi hadde tidligere. Dagens olje samler opp like mye dritt som før, og den degraderes egentlig like kjapt, stikkord varme, men vi ser det bare ikke! Den eneste veien ut fra motoren for dette snafset....er gjennom tappepluggen og ved å skifte oljefilteret.

Ja, det koster litt, spesielt om man punger ut med 700 kroner literen som synes å være standardpris hos merkeverkstedene. Må være flytende gull i olja der! Hos mtt lokale uavhengige, autoriserte verksted snakker vi om tredjeparten....sånn circa. Prisnivået for en "stor" service ligger på rundt halvparten...da kan jeg koste på meg service dobbelt så ofte! Men man velger selvfølgelig sine samarbeidspartnere med omhu....godt arbe' osv er alfa og omega. Og nei, 100.000 km er faktisk ikke stort, min f.d Passat B5 TDI hadde rulla snaue 500' når den ble smadra, ikke målbart oljeforbruk gjennom oljeskiftene, toppa 200+ fremdeles i det store utland, fremdeles kjørte jeg rundt med original vannpumpe, original cluch og så videre...i det hele tatt....en grei bil!

RUSTFRI var den også! Og der er noe du bør bekymre deg for: "fabrikkbeskyttelsen" er faktisk IKKE god nok til en norsk vinter, spesielt ikke om du bor et sted med mye salting i veinettet. Jeg kjørte våre nye VW direkte til understellsbehandling, og har sørget for jevnlig etterbehandling, typisk annethvert til tredjehvert år. Koster litt årlight, men over si 10 eller 20 år? Peanuts, du får ikke engang skifte en forskjerm for det du bruker på understellsbehandling! Om du skal begynne å sveise kanaler? Da springer titusenlappene avsted gitt! Og slik jeg leser det du skriver, er du en av dem som har skjønt at det er klokt å eie bilen leeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeenge!

DENNE KNITRINGA? Høres for meg ut som en form for feiltenning. Det er normalt sett lett å provosere frem på den måten du beskriver, i min verden er det smartest å UNNGÅ å provosere frem ting - man skal ikke "prøve" for mye! Når det er sagt, når dette varer noen får sekunder....ville jeg sagt "nada". Ja, det kan være en indikasjon på at en tennplugg ikke er helt frisk, men jeg tipper tennpluggene er bytta ved 100.000? Ellers...ALLTID NGK-plugger, aldri noe annet! NGK er bedre, opplest og vedtatt! Ellers har jeg aldri opplevd denne tenningslyden på konens 1.2 TSI , men så er jeg også en av dem som har en innebygget kjørestil der jeg bruker gassen litt mykere enn folk flest.

For din egen sjelefreds skyld kan du endelig spørre verkstedet ved neste korsvei, men jeg ville ikke hatt våkenetter for dette slik du beskriver det. Ellers lykke til med en feiende flott bil!