Revisjonshistorikk [tilbake]

Hva du kan gjøre? Vel, først og fremst lese kjøpekontrakten grundig en til gang og se hva som faktisk er opplyst - og ikke minst - om det er tatt forbehold på et eller annet vis. Dernest er det nå engang sånn, at du har rettigheter - og du har plikter. Om vi tar det siste først: på samme måte som selger har en opplysningsplikt, har du en undersøkelsesplikt. For meg fremstår det som om du har kjøpt bilen usett, subisidært med bind for øya, det du beskriver er i alt det vesentligste ting som kunne og burde ha vært avdekket ved en nekel sjekk av bilen. Er man ikke spesielt bilkyndig selv, ja da tar man med en god venn som kan det man selv ikke kan - både ved en visuell sjekk og ikke minst, ved PRØVEKJØRINGEN!!!! En annen ting man bør vurdere seriøst, er å gjennomføre en NAF-test FØR - FØR - FØR man i det hele tatt tenker tanken på å nevne ordet "kjøpekontrakt!!!!

Poenget er dels å avdekke åpenbare feil og mangler som det du skisserer over, dels å avdekke skjulte feil og mangler i den grad det er mulig. Nei, NAF-test avdekker ikke alle skjulte feil og mangler, men den gullrekka du klager over her, ja den ville med 99.9 % sjanse kommet frem. Da kunne du betalt de 1500 en 60-punkters NAF-test koster (for medlemmer) og gått videre til en BEDRE bil - det er faktisk IKKE rasjonering på gode bruktbiler der ute! Alternativt kunne du avtalt utbedring av feil og mangler FØR du kjøpte bilen - eller forlangt en prosreduksjon. Om du ER "rundlurt"? Vel, om du har kjøpt bilen med bind for øye har du nok vært med på å lure deg selv.

Når det er sagt: ja, du har REKLAMASJONSRETT, gitt at vi snakker om feil og mangler som var tilstede når du kjøpte bilen, og disse ikke er opplyst om disse. Det må heller ikke stå med liten skrift at "kjøper frasier seg reklamasjonsretten!!!!

Hva du kan "gjøre" - sånn bortsett fra å ringe gode venner i HA og oppsøke selger? Vel, du kan forsøke å komme i dialog med selger og foreslå en løsning. Nå er det vel ikke verdens dyreste bil, kanhende heving av kjøpet kan være en løsning? Eventuelt skal selger få en mulighet til å utbedre feilene - som det heter. Koster lite å gjøre et forsøk. Skriv opp klagepunktene FØR du begynner, sjekk kjøpekontrakten, ta det derfra. Klagerekka kan du overlevere skriftlig når du oppsøker selger, eventuelt sende rekommandert om han river den i støkker med et rått glis - man vet aldri. Er du heldig, kommer dere frem til en løsning.

Hvis ikke? Vel, da finner du FREMGANGSMÅTE og en grei oversikt over plikter og rettigheter HER: https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Det dreier seg i korthet om å gjøre de rette tingene irett rekkefølge, ikke prøv å ta snarveier!!! Ja, ting kan ta tid, og det er på ingen måte gitt at det fører frem. Klagegangen er via forbrukerrådet, kommer du ikke i mål der, forbrukerklageutvalget. Derfra til å få hevet kjøpet og få penger på konto, vel, det er a complete different matter! Og neeeeeeeeeeeeeeeeeei, med en såvidt billig bil som dette ville jeg IKKE "gått videre" i rettsystemet! Men det velger du selvølgelig selv - om du tenker den tanken, få en advokat til å forklare deg begrepet "prosessuelll risiko"!!!!!!

THE BOTTOM LINE er at NESTE GANG har du iallefall lært å SJEKKE BILEN du tenker på å kjøpe FØR du blir for ivrig og undertegner kjøpekontrakten! Ellers er NAF-test en god ting, og medlemskap uten veihjelp gir mye i situasjoner som dette og koster ikke allverden. Lykke til!

Antall visninger