Revisjonshistorikk [tilbake]

Generelt er det sånn at forsikringsbransjen er svært kjappe med saksbehandling av denne sorten om bilen er eldre enn si 5-6 år, og jo eldre den er, jo mindre skade skal det til før man sier ordet "kondemnert" hhv at det ikke "lønner seg" å reparere bilen - om det så bare er en dør som er slått halvveis gjennom bilen! Her er det på sin plass å stille et kritisk spørsmål til seg selv foran speilet: hvem er det egentlig det ikke "lønner seg" for? For deg...eller andre som eier en litt eldre bil...gjerne en velholdt bil, uten rust, i god teknisk stand som har mange år igjen på veien....er det defintiivt ikke "lønnsomt" å vrake bilen! For selskapet derimot...som du gjerne har vært kunde i gjennom både 10 og 20 år uten skader og utbetalinger av betydning...er det VELDIG lønnsomt å avspise deg med et "tilbud" om erstatning som knapt nok utgjør verdien av to sett dekk og felger om du skulle kjøpt dem i butikken i dag!

Det som er litt dumt, er at i kaskovilkårene står det et par ting om dette med kondemnasjon og adgangen til å beholde bilen og få f.ex et rimelig beløp for oppstått skade. Når ditt eget selskap går hen og sier nei til reparasjon på det viset du beskriver, på tross av at motparen har erkjent ansvar, tyder det på at det er nettopp kaskodekningen som trer i kraft her. Det innebærer at ditt selskap egentlig ikke gjør annet enn å skyfle regningen for moroa over til motpartens selskap, med et påslag for egne omkostninger ved saksbehanldinge. Hvorfor man likevel ikke vil reparere bilen din for det som ved første øyekast på din forklaring fremstår som en relativt rimelig skade? Vel, dels er det altså sånn at det "lønner seg" for BEGGE selskapene å kondemnere fremfor å reparere, og selskapene samarbeider oftere enn vi liker å tenke på - det er hevet over tvil - i realiteten har du lynraskt TO motparter om du ikke godtar "tilbudet" om erstatning - selv om det skulle være et skambud som ligger langt under det DU må betale for å få en bil i tilsvarende stand.

igjen, fritt sitert de vanlige kaskovilkårene: ved kondemnasjon skal erstatningen utmåles ut fra hva det vil koste å gjenanskaffe tilsvarende bil i samme stand HOS FORHANDLER! Det "tilbudet" du får, er imidlertid ofte hentet fra "Rødboka", som igjen bygger på helt andre premisser! Og skulle man ha "beregnet" verdien på bilen din, ja da tar man altfor ofte og stikker fingeren i jorda og finner et par priser på finn, uten å vurdere faktisk stand spesielt nøye, vips, så er verdien presset veldig langt ned! Ja, på en eldre bil er det vel ikke snakk om mer enn et par titusenlapper fra eller til, men dels er dette mye for DEG, dels blir det VELDIG mye penger av det for forsikringsbransjen som helthet, om man klarer å presse erstatningene ned noen titusenlapper i X tusen saker pr år!

Jeg ville som Kamerat Wizard antyder, anbetalt deg å gå i dialog med selskapet og finn en annen løsning. Om bilen er relativt ny og i god stand, først og fremst uten rust, ville jeg aldri latt selskapet overta bilen for en bulk i en dør eller tilsvarende. Sjekk gjerne mulighetene for å få fikset dette ved et uavhengig karosseriverksted med godt renomme, gjerne noen som har vært i bransjen en stund. Om nye deler er dyrt, javel, få tak i en grei dør hos et hoggeri, la et verksted lakkere opp og skifte døra, vi snakker om begrenset kostnad. NB NB NB: få en uavhengig uttalelse om skadeomfanget før du går videre - jeg forutsetter i forannevnte at det er snakk om si en bulka dør og tilsvarende!

Når du, slik jeg leser det, refererer til en skadetakst på 50.000, tyder det på si to-tre bulker og si to-tre flater som må lakkeres. Uavhengig av om det er bare bulka dør eller en bulk eller to til, bulker er greie å rette ut, deler er greie å skifte med f.ex brukte deler, og det går an å flekklakkere fremfor å lakkere hele flater. Ja, det degraderer bilens "bruktverdi", men er du litt som meg, ser du antagelig mer på verdien for DEG, og tar sikte på å beholde bilen til det er på tide å selge den for skrap-pant eventuelt la den bli spiker - alt ettersom.

DA ER DET DEFINITIVT en god ting å beholde bilen og fikse den opp sjæl. Her er det altså flere løsninger, og nei, du får ikke de 37.000, men du bør kunne få si 20.000 av dette....bla fordi man som Kamerat Wizard antyder, gjør diverse fradrag, herunder får du ikke dekket mva....! Ja, du kan også ta en diskusjon på hvorvidt ikke bilen din er mer verdt...men be advised...i det øyeblikk du ikke godtar et "tilbud", underforstått protesterer på den allmektige takstmannens avgjørelse, ja da blir det fort dårlig stemning gitt! I verste fall får du aldri mer kontakt med verken saksbehandlere eller selskapet, verken pr fax, pr mail, pr telefon! Enkelte selskaper oppfører seg rett og slett som de reneste kjeltringer - f.ex bruktbilforhandlere - og gjør seg selv ekstremt utilgjengelige!

Derfor: dialog, dialog, dialog så langt det er mulig, vær løsningsorientert, vær forberedt på å svelge et par mindre kameler, i tillegg skal du altså sjekke skadeomfanget og vite sånn omtrent hva du vil ha. Du bør også sjekke sånn omtrent hva bilen din er verdt - det være seg på finn eller på annet vis, stikk gjerne innom en forhandler som kan sjekke "Rødboka". Men: EN TING DU SKAL HA I BAKHODET OM DU FÅR HJELP HOS EN FORHANDLER: ikke la dem se bilen din med bulkene, ikke nevn ordet "forsikringsak"!!!! Det har seg nemlig sånn at forhandlerne ofte har både egne verksteder og "forretningsforbindelser" med forsikringsbransjen! Vips....så blir man plutselig veldig vrangvillige når du spør om pris og sådant mer! "Vanskelig å si" er standardfrasen! Nei, spør om INNBYTTEVERDI, si gjerne at du vurderer å kjøpe bil av dem eller whatever! Da kan det hende at du får et svar! Selv ikke GODE KONTAKTER som du har kjent gjennom flere år vil være villig til å si noe som helst om de bare LUKTER forsikringsak! Tro meg...jeg har opplevd dette mer enn en gang!

Og neeeeeeeeeei.....takstmannen gir beng i både verkstedshistorikk og ekstrautstyr og ditt og datt på bilen din om det er en eldre bil og han er i et selskap som vi - uten forkleinelse for noen - kan si er av den sorten som er litt for glad i å tyne kundene! Eika kjenner jeg ikke i farta, men dersom du ER SIKKER PÅ at bilen din står til si 80.000 hos forhandlere her og der - ja da skal du TRØ VARSOMT når du forsøker å få til en løsning! Da VET DU at selskapet ikke spiller med rene kort!

Om bilen din derimot er steingammel og har en prislapp "på ruta" hos forhandler på si 25.000? Ja, da er selskapet ditt GULLGJEVE GUTAR! Da kan du få til en god løsning uten spesielt miye dikkedarer! Vi krøsser fingre og tær og ønsker deg LYKKE TIL!