Revisjonshistorikk [tilbake]

Ikke et vondt ord om italensk industri generelt og bilindustrien spesielt. En del av bildet som "vi" ikke liker å snakke om, er at Italia, Spania og Frankrike har et godt utdanningsystem med lange tradisjoner, like tilbake til Romertiden for Italias vedkommende! Likevel, selv om grunnleggeren hadde en forhistorie hos Fiat - som jo også er en undervurdert produsent sett med enkelte norske "eksperters" øyne - Lancia har hatt mange kreative løsninger der man var først eller veldig tidlig ute - men når vi snakker "sikkerhet" - da må man sammenligne epler mot epler og pærer mot pærer. Begrepet "sikkerhetskarosseri" er formodentlig et av de mest misbrukte begrepene i denne sammenhengen. Og neeeeeeeeeeeeei.....Lancias selvbærende karosseri anno 1922 er faktisk ikke i nærheten av å være et "sikkerhetskarosseri" i ordets egentlige forstand! Uten støtabsorberende soner blir de som sitter i bilen så alikevel most skikkelig i en kollisjon.

Volvo PV, som ble lansert på 40-tallet med brask og bram og begrepet "sikkerhetskarosseri" i Volvos omtale av bilen....er strengt tatt heller ikke der! Ja, kanhende man gjorde ting litt stivere og ditt og datt, men om vi defienrer "sikkerhetskarosseri" som et karosseri der man bevisst designer et kollisjonsbur rundt passasjerene - en forsterket kupe - og i tillegg gjør noe som minner om et forsøk på å bygge inn støtabsorberende soner - det er a complete different matter! Mercedes gjorde dette i 1958.....og om vi ser en smule kynisk på det....Volvo Amazon var ikke helt der....men man hadde iallefall polstret dashbord - ikke lite bare det! Men det hadde også flere andre i Europa fått med seg, likeledes ting som sikkerhetsratt i en eller annen form, tokrets bremsesystem kom etterhvert, og ikke minst, sikkerhetsbelter! Og vi vet jo hvem som var først med trepunktsbeltene, heia Volvo!

Men skal vi være ærlige, Volvo plasserte seg ikke helt i teten før 140-serien. Etterhvert fikk man et gjennomtenkt karosseri, som fortjente betegnelsen sikkerhetskarosseri, i tillegg tenkte man litt lenger: hvor blir motoren av ved en kollisjon, hva med å være litt bevisst på hvor man sender energien fra støtfangerne og mange andre små og store ting, eksempelvis dette med triangelbremser - det eneste som har bedre bremsesystem er Rolls-Royce! I nyere tid skal vi være klar over at Volvo også var blant de første som designet en sidekollisjonsbeskyttelse som leder energien vekk fra passasjerene - nok et kritisk element - til og med V40 fikk dette systemet!

Når dette med bensinpåfylling blir nevnt: ja, påfyllingsrøret vil alltid være et sårbart punkt, likelees selve tanken. Fiat var en produsent som tok dette alvorlig så tidlig som slutten av 70-tallet, med en utforming og plassering av tanken som teoretisk skulle gjøre tanken mer robust ved en kollisjon, og sende den vekk fra bilen om det inntraff en kollisjon med en gitt kraft. Om det fungerte, kan man saktens diskutere, men konstruksjonen levde iallefall videre gjennom flere tiår, i en drøss biler der Fiat var involvert. Senere har vi fått tanken under bagasjerommet, helt perfekt for å konvertere bilen til lighter om man blir rævkjørt...! Men man har iallefall delt inn moderne tanker i flere kamre, det kan muligens ha en funksjon her! Skjønt....bensin blir aldri sikkert sånn sett!

Snakker om sikkerhet - amcarfansen har sine meninger om det - men faktum er at amerikansk bilindustri vel var blant de som strittet lengst i mot både det ene og det andre! Man konsteruerte til og med biler som var rullende "lightere" ved kollisjoner - stikkord: Fords compact cars! I det hele tatt, mye som var en smule betenkelig! I tillegg var bilene veldig, veldig tunge, med bremser som absolutt ikke holdt mål. I Europa klarte produsentene faktisk å designe biler med effektive bremser, her var Fiat (og andre italienske produsenter) forbilledlige! Igjen, dette gikk videre til andre produsenter....bla en av mine personlige favoritter som ble produsert på en fabrikk der produksjonslinjene og en del av konstruksjonsunderlaget for bilen ble levert av....Fiat :-) Stikkord: Togliatti :-)

HER I NORGE hadde vi jo i lange tider et avgiftsystem der verdien på kaia og vekta var en del av regnestykket. Derved fikk vi i stor grad biler som var ribbet for sikkerhetsutstyr som ellers ble levert i verden rundt oss. Herunder sånt som H4 lykter, lyktespylere, ja selv spylervæsketanken ble redusert til en liter eller så på biler som skulle til Norge! Enda verre var det at sikkerhetsbeltene i baksetet ikke ble levert med bilene, og sånt som stålbjelker i dørene - det tok det maaaaaaaaange år før vi fikk på "norske" biler! Først ute i større omfang var faktisk.....Lada....en serie Lada 1600 som var tiltenkt det amerikanske markedet havnet i Norge pga krigen i Afghanistan....stikkord amerikansk handelskrig....! Ikke no' nytt under solen det heller!

FØRST I 1991 ble det gjort mer enn å snakke om revisjon av avgiftsystemet! Først og fremst med vektavgiften, dernest med verdiavgiften! Likevel...norske biler var "annerledes" langt, langt inn mot årtusenskiftet! Mye er godt i Norge, for all del, men akkurat dette med sikkerhet og biler har vært et forsømt kapitell fra myndighetene opp gjennom åra, helt siden poltiikerne definerte vår alles kjære bilen som "luksus" og avgiftsobjekt - hadde nær sagt melkeku - på 50-tallet!