Revisjonshistorikk [tilbake]

I min verden finnes det ikke noen Tesla som er i nærheten av å matche A6 Allroad, ikke på noen som helst måte. Med din årlige kjørelengde vil en bil der du må koke deg en porsjon nudler mens du venter på å "fylle tanken" si hver 3-400 km utgjøre en betydelig irritasjonsfaktor og mye bortkastet tid som kunne vært brukt til helt andre ting. Og det er FØR vi snakker om nyordet "ladekø". Legg til at vi snakker om en bil der både arbeid og deler er ekstremt propreietært, du kan altså IKKE bruke andre verksteder eller få deler annetsteds (enkelte hoggerier unntatt). Å skru sjæl? Vel, vi snakker om DC, attpå til høye spenninger og batterier som pusher ekstremt mye strøm om du kommer i skade for å kortslutte...jeg ville IKKE tuklet med noe som helst som var nærmere enn en meter fra det vi kan kalle "strømførende" i en Tesla! Det kan bokstavelig talt bli en spennende opplevelse! Legg til at Tesla har like sære løsninger med sin variant over temaet "OBD"...det er IKKE sånn at du kan kjøpe en diagnose-duppeditt på Biltema her! Og som alt annet som er proprietært....det gjør jo noe med prisen man må betale for ting og tang at alt som kan minne om konkurranse er utestengt! Her har konkurransetilsynet sovet i timen gitt!

Hvilket leder oss til neste punkt i gullrekka: om du ikke har et Tesla-verksted i nabolaget, ja da har du jo allerede i utgangspunktet et problem. Når vi også vet at Tesla er blant de bilmerkene i Norge som sliter mest med logistikken ifht såvel verkstedstjenester som deletilgang, ja da gir det seg selv at dette IKKE er en bil som passer for en proffesjonell bruker med relativt lang årlig kjørelengde. Noe kynisk sett, det er ekstremt dårlig økonomi om bilen blir stående i lange tider i påvente av det være seg verkstedstid og/eller deler. Og at du får behov for deler på en eldre Tesla? You bet! Det dreier seg om en bil på godt over to tonn, det gjør noe med alt som har med hjuloppheng og bremser å gjøre, i tillegg er det denne greia med dekkslitasje og mer eller mindre sære dekk, alt dette koster penger...og det bidrag til å redusere "tilgjengeligheten" av bilen for brukeren.

Om det "lønbner seg" å ha en TEsla som nummer to bil? Nada, ikke om det smalt! Du betaler såvidt mye for en eldre Tesla - selv om verdifallet er som en murstein - det er en rådyr bil som ny - derved må du likevel betale opptil flere hundretusenlapper for en godt utbrukt bil uten garanti. Ja, du kan "spare" litt på "drivstoff" og bomutgifter - enn så lenge. Men som de fleste IKKE snakker om, Tesla er også RÅDYR å forsikre! Uten å gå i dybden her, du kan kjøre VELDIG MANGE TITUSEN KILOMETER MED AUDIEN DIN for hva en Tesla av den sorten du skisserer, koster deg i årlig verditap....verkstedsutgifter....forsikring...i tillegg trenger du en hjemmelader..........!

I DITT STED ville jeg heller tenkt tanken på å brukt pengene på en greiere og mer fornuftig elbil som nummer to bil - om du ellers har behov for, og kan gjøre deg nytte av, en nummer to bil. Det er vel som å banne i kjerka, men f.ex en Hyundai Ioniq har grei rekkevidde...antagelig like lang praktisk anvendbar rekkevidde som en pent utbrukt Tesla....og da får du en vesentlig nyere bil, kanhende med fabrikkgaranti....som uansett er MYE billigere både å eie og bruke! Ikke bare det, Hyundai synes å ha gjort en god jobb når det gjelder å få skikk på det norske importleddet, den skal de ha!

Antall visninger