Revisjonshistorikk [tilbake]

Heisann! Forstår godt at det kan frist med litt ny og frisk «power» i en ikke altfor sprek Volvo.

Men med fare for å føre både gammeldags og kjedelig ut – så tror jeg ikke dette er noen god ide.

De 185 hestekreftene har aldri vært veldig spenstige i D-motorene. I alle fall ikke med automatgir. Jeg har ikke kjørt disse med manuell som du har.

Men om de har «rotet seg bort på sommerbeite» tror jeg heller jeg ville forsøkt å finne de igjen framfor å kjøpe nye.

For om bilen din går dårligere nå enn tidligere – så er det en grunn til det. Slitte dyser, feil timing for innsprøytningspunkt, feil drivstoffmengde, manglende kompresjon, feil turbotrykk eller lignende. Altså slitasje og / eller en feil. Det å bøte på dette med å trimme motoren kan fort bli snarveien til enda større problemer.

Det blir litt som å sette dy kuleste og dyreste joggeskoene på en gammel kone med rullator, for så å piske hun av gårde på et maraton. Det ender fort meg hjertestans halvveis.

Mitt råd er å finne ut hvorfor den går dårligere nå, eventuelt få fikset det og la gammel-Volvoen få nye en litt rolig pensjonisttilværelse. Da kan du fort kjøre ytterligere 200.000 kilometer med den.

Det var kanskje ikke svaret du ønsket deg, men jeg tror det er det smarteste likevel.

Antall visninger