Revisjonshistorikk [tilbake]

Tja - jeg regner med at du har en form for kontrollmulighet for batteristatus på bilen din? X % lading av batteriet er fremdeles X % lading, uansett om det måtte være "langreist" eller "kortreist" strøm...spenningen skal være den samme ut fra ladepluggen...innenfor satte krav. Da får du trøkkt akkurat like mange elektroner inn på batteriet ditt. Og ja, det er kabeltap, men for alle praktiske hensyn, det merker ikke forbrukerne noe som helst til.

A complete different matter er det om du bor et sted med utilstrekkelug utbygget nett: om allemannalle skaffer seg elbil, gjerne også induksjonsovn, og lader / lager mat / dusjer samtidig, ja da kan du oppleve spenningsfall! Gjett hvorfor NVE og kraftverkene over lengre tid har planlagt en massiv oppgradering av såvel høyspent-nettet som distribusjonsnettet i Norge! Du vil merke detp å nettavgtiften etterhvert, som jeg vel har vært inne på før, elektrifiseringen har sin pris!

Men igjen: X % "elektroner" som har funnet vei inn på batteriet ditt, vil fortsatt være X %, uansett hvor langt strømmen har reist, uansett om den så er kølkraft fra Danmark - eller påstått" grønn" strøm fra Norge (vi har faktisk ikke så "grønn" strøm" i Norge, hipp hurra for salget av kvoter!)

KUREN FOR DITT PROBLEM må jo være å bytte ut denne batterimobilen og skaffe deg en seriøs dieselbrenner i steden, da slipper du antagelig med å fylle sånn omtrent annenhver måned, gitt det "fyllemønsteret" du har med elbilen din :-) Ha en fortsatt fortreffelig sommer!

Antall visninger