Revisjonshistorikk [tilbake]

Ja, mangt og meget kan sies om biler og generatorer,det var pinadø pensum et eller annet sted på veien! Men når det kommer til stykket...det enkle er ofte det beste....sjekke ladespenninga og ta det derfra. Og som Kamerat Wizard sier, en generator må som regel ha tilført spenning for å gjøre det den skal - altså indusere spenning og drive strøm gjennom viklingene. Mer hokos-pokus er det ikke, og i våre dager er det langt på vei en glemt kunst å overhale generatorer og skifte enkeltdeler, det går på overhalte byttedeler, det går på nye deler. Og nei, det er faktisk ikke så mange tilkoblinger, men det er altså mulig å bomme. Man skal mao vite hva man gjør, og den enkleste måten å ha kontroll på, beskriver jeg i tidligere svar. Sånn er det bare, og dette med å gjette seg frem til hva som burde ha stått hvor, det er slitt som russisk rullett med pistol og fullt magasin: før eller siden treffer man gjerne rett kombinasjon, men på veien ditt risikerer man å ødelegge mye!

Ja, teoretisk sett kan man nok måle seg frem, men det krever at man har en del erfaring, fortrinnsvis fra biler fra samme fabrikant og omtrent samme tidsepoke. Jeg har hygget meg med noen Volkwagen opp gjennom åra, og forunderlig nok: man finner opp kruttet fra generasjon til generasjon,man skulle nesten tro de som syr ut ledningsanlegget så det som sin oppgave å gjøre ting annerledes fra f.ex Passat B4 til B5 bare for å ha det gøy! Ja, det er selvfølgelig fellestrekk, men det er også grunnleggende forskjeller i søkk og kav! Mao: verkstedshåndbok eller skjema er noe som gjør livet så meget, meget enklere!

Trampeklapp for dette med spenning og frityrsteking av batteriet! Det er en treffende beskrivelse av hva som skjer om ladepsenningen stiger over alle grenser :-)

Antall visninger