Revisjonshistorikk [tilbake]

Ja, det er ikke uvanlig at en generator må ha spenning inn for å lade, men slik du fremstiller det, var alt jolly fine en stund etter at du skiftet generator - eller? Jeg tenker jo at dette med å sjekke hvilke tilkoblinger som finnes på den gamle er en del av prosedyren her - ta gjerne bilde - likeledes tenker jeg at lamper som tenner eller slukker er like pålitelige som politikere: det første man gjør etter å ha skifta en generator, er å måle spenningen over batteripolene når motoren går.

Slik ståa er nå, ville jeg vært en smule tilbakeholdende og forsiktig, du har tydeligvis ikke en verkstedshåndbok eller en Haynes-bok med elektrisk skjema for bilen din. Da er det smarteste å t ta en telefon eller stikke innom ditt nærmeste merkeverksted og spørre...be om gode råd...enkelt og greit. Få gjerne en kopi eller utskrift av skjemaet til din bil, de fleste merkeverkstedene er veldig greie sånn. Da slipper du å finne opp kruttet på ny, og du slipper spenningen med røyk og flammer om du kobler feil. Når du sier "DFM", er dette normalt sett et "block signal", altså en form for informasjon, som sendes fra generatoren til bilens styringsystem og derved påvirker hvor mye strøm som skal produseres til enhver tid....verken mer eller mindre. Kall det gjerne "intelligent" lading, selv om det strengt tatt bare er en annen måte å regulere ladingen på.

Som sagt...få litt hjælp av de som har kontroll på hva som er hva på din bil og skjemaer, og ta det derfra. Komer du ikke i mål der, tenk tanken på å oppsøke et bilelektrisk verksted....ingen skam å spørre om hjelp! Ikke alltid det lønner seg å skifte dynamo sjæl, dels fordi det kan være hurra for den lille forskjellen, dels fordi man kan blingse og bytte om tilkoblinger. Det kan skje den beste, det har skjedd meg - med røyk og flammer som resultat! Trøsten er at man lærer litt hver gang! Lykke til!

Antall visninger