Revisjonshistorikk [tilbake]

Mye kommer an på hvordan bilen har hatt det i disse årene: står den utendørs ved kaia i Tromsø, er det dårlig karma. Har den stått innendørs, i en alminnelig tørr og god garasje, ja da er alt så meget bedre! Ja, dekk, gummislanger i motoren, dør- og vinduspakninger vil stivne over tid, men om det ikke er drivstofflekkasje, oljelekakkasje eller andre ting, ja da kan det fort gå bra! Bremseslanger og gummipakninger i caliperne kan også være utsatt, men jeg har selv overtatt en bil som hadde hatt et lignende liv en gang i tiden...det gikk faktisk helt greit! Ja, jeg måtte etterhvert kjøpe to sett nye dekk, jeg måtte skifte simmerringer i bremsesylindrene - skiftet likegodt to bremsesylindere også - de hadde "satt seg" - og etterhvert røyk jo også simmerringene i clutchsylinderen. Men alit i alt, det dreide seg om deler for 100-200 kroner - kjekt med Moswtich - som dette jo var!

Siden han som eide bilen fra den var ny hadde to trebein som følge av at han meldte seg frivillig til å slåss i den spanske borgerkrigen, var også clutchen kaputt gewsen sein, ny clutch "med alt" kosta noen få hundrelapper, den ble skiftet på et par timer i en garasje. Med en Yaris vil jeg tro at du slipper sånt som dette: gitt at du er nogenlunde bilkyndig kan du ta en egensjekk og se etter lekkasjer, eventuelt kan du spandere en 60-punkters NAF-sjekk FØR du kjøper bilen og legger i vei de x tusen kilometerne fra Gokk til mer sydligere strøk! Jeg ville vel gjort BEGGE DELER!

Det du SKAL være ops på, er RUST!!! Den bilen JEG kjøpte fra et dødsbo, hadde kun 30.000 km på kilometerterellen, den rulla stort sett 3-4 km fra eiers bopel til nærmeste "landsby" et sted på østlandet gjennom drøye 10 år. Men jaggu var det skjult rust av den slemme sorten et par steder! Noen sveisepinner og litt stål gjorde susen, etterfulgt av understellsbehandling, jeg kjørte 250.000 med bilen før den gikk videre til neste lykkelige eier, jeg var for blakk til å ha to biler dengang, dette var min "mannebil". Fantastisk godt kjøp, 2400 kroner inkl registrering!

Det som KAN være litt kjipt, er KONDENS I TANKEN ELLER DRIVSTOFF-FILTERET, og BATTERIET kan være kass. Jeg er imelig sikker på at denne bilen HAR et drivstoff-filter, dette ville jeg skiftet før jeg la i vei...uansett....dernest ville jeg spandert et nytt batteri like godt først som sist om batteriet er slappe greier. BREMSENE kan henge....det er LITT VERRE. DEKKA vil være harde som en bowlingkule, er de SPREKT OPP MÅ DE SKIFTES FØR DU LEGGER I VEI! Jeg ville nok skifta dem uansett, men kjører du defensivt og med litt ekstra fornuft, kan det gå greit til du er hjemme. Det er noe du må vurdere selv - HARDE DEKK er noe DRITT mhp veigrep, spesielt på våt vei!

The Bottom line? Tegn et NAF-medlemskap MED VEIHJELP, ha gjerne med deg et sånt derre multiverktøy ala Leatherman, noen sikringer, litt eletrktape, så kommer du langt. Ja, det er et oar ting som kan medføre kostnader på denne bilen, men ikke noe avskrekkende. Er prisen grei, ja da er det tross alt en Toyota du kjøper: en ærlig, grei bil som er produsert av vel den bilfabrikanten i verden som har suverent best kvalitetskontroll. Den skal Toyota ha! Lykke til!

Antall visninger