Revisjonshistorikk [tilbake]

Nja, litt mer malurt i begeret: klagesangen om dekkene er jevnlig syting som fremkommer fra Tesla-eiere....og det ligger i kortene at den som tråkker for hardt på gassen med en tung bil med såvidt mye krefter...meget vel kan slite ut dekka på et par tusen kiloemter om så er! At Benny, som jo er en meget klok og forstandig mann, kan kjøre noen titusener mer - faktisk omtrent normal kjørelengde på et sett dekk - bekrefter jo det vi alle vet: Benny kjører med vett :-)

At batteriene varer en stund? Jolly fine, men som vi vet, Li-Ion har IKKE evig liv! Man kan lade dem så og så mange ganger, man kan bruke dem så og så lenge - uansett om de sitter i lekebilen til barna eller i en Tesla. Det som er litt dumt, er at de også eldes, altså degraderes over tid, i tillegg påvirkes levetiden negativt av såvel ladetid som lademønster. I det hele tatt: en drøss variable - og det jeg er hundre prosent sikker på - er at dagens Tesla S, X eller hvilken som helst annen bokstav, ikke kommer til å være i nærheten av å kunne være på veien i like mange år som Volvoen til trådstarter. Det gjør noe med regnestykket - enten man vil eller ikke. Jeg ville ikke inngått noe veddemål på at en Tesla har mer enn si drøyt halvparten av våre alles kjøre Volvo - f.ex. En ting som kommer til å redusere levertiden på nettopp Tesla dramatisk, er relativt dyre reparasjoner, kombinert med at reparasjoner...da må plutselig eierne betale moms!

I parentes bemerket: en elbilmotor har lagringer og komponenter som slites, på akkurat samme vis som alle andre motorer. Sånn er det bare, og avhengig av hvor mye dilldall det er for å få skiftet motoren, med norske timepriser blir det dyr moro likevel - selv om en elmotor er relativt sett enklere enn en konvensjonell motor. Så neeeeeeeeeeeeei.....elbil er IKKE noen "free lunch"! Det er noe man må ha klart for seg før man hopper på elbil-hypen, moroa har sin pris - uansett drivlinje!

Så lar vi heller være å diskutere Tesla S vs BMW og sådant mer: i min begrepsverden er Tesla S dagens svar på Chevrolet Impala anno tidlig 60-tall: et svært flak som man kan like eller ikke like. Noen liker litt å ta i, for meg er f.ex BME 3-serie atskillig mer tiltrekkerende enn 5-serie. Sånn er det bare, vi har alle våre preferanser.

Dernest nevnte jeg ikke forsikringen for elbiler...det er en festlig uberraschung for mange...ikke uten grunn. Når det gjelder drivstoffpriser - de fleste har vel fått med seg at "sommerprisen" på strøm i år er 70 % høyere enn snittet for samme tid i fjor? Det gjør faktisk noe med regnestykket for elbilfanzen det også - enten de liker det eller ikke! Nå blir jo regninga for "eltrkifiseringa" av landet vippa over på oss alle, greit nok, men at det kommer til å svi å kjøre elbil med økt nettavgift og økt ditt og datt? You bet, det er faktisk IKKE noen "free lunch"! Når det gjelder hypotesen om økte drivstoffpriser, primært som følge av økte avgifter, vel , vi får ta sorgene når og hvis de kommer! Fort gjort å glemme, men transportnæringen, jordbruket, kollektivtransporten kjører også på samme dieselen som jeg putter på tanken på dieselbilen min! Det går en grense for hvor mye man kan beskatte næringslivet før det får katastrofale følger for landet. Dette er grunnleggende samfunnsøkonomi, jeg spår at det er mer sannsynlig at politikerne vil se på økte bruksavgifter, herunder bompenger, for de 400.000 elbileierne som suser rundt uten å betale stort til statskassa i dag! Man skal også være klar over at politikerne er opptatt av å opprettholde statens inntekter: der er elbiler lagelig til som et nytt skatteobjekt i årene fremover! "Hent penga der de er" sa en kjent finansminister for noen år siden....! Se hen til prisen på en ny Tesla S eller X....hva tenker en politiker da tro? De som kan hive en mille på bordet for en bil har jaggu råd til å betale både moms, engangsavgift, bruksavgifter og bompenger!

At dette kommer til å ramme andre drivlinjer også? Åjada, men forskjellen mellom elbiler og konvensjonelle drivlnjer vil ikke nødvendigvis øke i årene fremover - tvert om. Ja, bil SKAL "koste" i Norge, det har politikerne bestemt, men både direkte og indirekte brukskostnader vil øker mer for elbiler enn det vil for konvensjonelle biler fremover: det gir seg egentlig selv: mange av oss har ikke verken råd eller mulighet til å konvertere til elbil, vi kan bare ikke hive et par miillioner godt fungerende biler verken i dag eller si innafor et tiårsperspektiv! Legg til at "folk flest" er beskattet langt opp på biltaket allerede - det går en grense her - den er etter mitt syn forlengst overskredet.

Antall visninger