Revisjonshistorikk [tilbake]

Du skal ha himmla svær hund om en Octavia blir for trang! Kanhende dere burde sjekka flere raser og lest beskrivelsene noe bedre før dere bestemte dere...ikke første gang noen har bomma litt her! Men nå er jo bikkja der - og Tesla X er som du antyder, veldig, veldig dyr, den passer best som matappakkebil for fiffen i Asker og Bærum! Og som vi vet....det er et par-tre bakdeler med å være Tesla-eier som man etter beste evne forsøker å feie under teppet: jeg nevner i fleng tilgang på verkstedstjenester, tilgang og leveringstid for deler, og ikke minst: det generelle prisnivået på alt som har med bilholdet å gjøre - Tesla X er IKKE for hvermannsens lommepung! Sjekk forsikringskostnader, sjekk prisen for dekka...Tesla-fansen syter da også for dekkslitasje!

Når det gjelder verditap, er det et faktum at batteripakka er jokeren i regnestykket for samtlige elbiler i markedet i dag, det gjør noe med veridtapet, markedet er skeptiske - rett og slett. På den andre siden har vi diesel og benzinbiler: hvilken overaskelse - de går som varmt hvetebrød i bruktmarkedet! Loven om tilbud og etterpørsel gjelder fortsatt, man ttenger ikke være spåkjerring for å kunne tippe at spesielt dieselbiler kommer til å holde seg relativt greit i pris i overskuelig fremtid, det er jo så enkelt som at økt salg av elbiler gjør noe med tilgangen på gode, brukte diesel og benzinbiler! Etterspørselen synker kanhende over tid, men den vil ikke rase med det første! Det er så enkelt som at Norge er et land der mange har et reelt behov for en dieselbil, vi har lange avstander, vi har vintere, vi har en hel gullrekke med faktorer som gjør begrepet "rekkevidde" til en skikkelig showstopper for elbil for mange, og ikke minst: dette med ladeinfrastruktur: selv om elbilforeningen og elbilfansen står og skriker og "krever", så må det en massiv oppgradering av såvel høyspent-nettet som distribusjonsnettet for elektrisk kraft til, før elbil-fansens våte drøm om en fungerende ladeinfrastruktur, uten rekkeviddeangst, uten ladekø, enn si ladekaos, vil være en realitet. Dette vil ta tid, det vil koste enormt mye penger - 140 milliarder i første 10-års fase!

At elbiler som du antyder, egentlig ikke er noen "free lunch, vil jo de fleste som gidder å se på realitetene innse! Om vi ser helt bort fra det som ellers koster: ja, man kan "spare" på å skaffe seg hjemmelader - om man har mulighet til dette - men det koster - si 10-15000 minimum, og strømprisen er på vei opp....! "Billig" lading er imidlertid bare tilgjengelig der hjemme - dvs at man kan kjøre på "hjemmestrøm" i en radius på omtrent halvparten av reell rekkevidde! På vinterstid krømper reell rekkevidde ganske kraftig, mao blir man ganske kjapt henvist til kommersielle ladetilbud! Da koster det plutselig til tider like mye eller mer enn å kjøre en grei dieselbil!

Poenget? Det er flere faktorer som gjør at en dieselbil man kjøper i dag, vil ha et greit verditap og nogenlunde greie driftsutgifter vs elbiler i overskuelig fremtid - si 5-10 år fremover, uavhengig av hvor mye galskap politikerne måtte finne på med f.ex drivstoff-avgifene. Jeg spår at man kommer ti å prioritere en form for bruksavgifter og økte bompenger for de 400.000 elbileierne rimelig kjapt!

Så om du liker Kodiaq, løp og kjøp, du har minst like mye plass som i en Tesla X, men du slipper unna med en pen bunke hundretusenlapper færre! Hadde nær sagt, du kjører "gratis" i mange år i forhold til X'en! En annen ting er at Skoda Enyaq faktisk også har ganske så grei plass, kanhende verdt å vurdere? Dog - dette med HENGERVEKT - EN TING DU SKAL HA I BAKHODET: helt uavhenig av hvor mye hengervekt vi snakker om: det er en SKIKKELIG HØYDARE når det gjelder å tappe batteriene på en elbil! I min verden forsvinner meningen med å ha hengervekt på et par tonn om man samtidig får en effektiv rekkevidde på si et par hundre kilometer maks! Om du har et reellt behov for å kjøre med slep på et tonn eller mer jevnlig.....glem elbil noen år fremover, det gir mer ergrelse og frustrasjon enn glede - det fungerer rett og slett ikke, verken i teori eller praksis! Bortsett fra dette med rekkevidde...termiske belastninger ved økt strømtrekk kan gi et par overraskelser her....jeg ville IKKE satset på å være prøvekanin for elbilfabrikantene her!

For ordens skyld: jeg har kjørt mye med slep opp gjennom åra, rundt 1-15 tonn, med flere varianter over temaet små benzinere og dieselbrennere. Den "slappeste" var vel en 1.6 sugediesel med fantastiske 55 hk eller noe sånt, en bil med en tendens til å blåse topplokk pga overhoppheting. Men det gikk det også - det dreier seg om å kjøre på momentet, kjøre med vett. Jeg hadde så alikevel nær full rekkevidde, og som vi vet, en konvensjonell motor har normalt sett nok å gå på mhp kjøling - man må bare følge litt med og være forsiktig med gassen. Med elbil er ikke det siste alltid like lett, man har et hav av moment, jolly fine! Men med 2.4 tonn bil og si et par tonn henger, uansett åssen man vrir og vender på det, strømstyrken som fosser gjennom "kretsløpet" øker tildels voldsomt, det gir varme. Sånn er det bare - kfr forøvrig erfaringene som enkelte elbil-eiere har gjort på bane. Ja, om du har begrensede behov, si aktuell vekt på 6-800 kilo, og ikke kjører mer enn si 3-5 mil med slep, da kan en elbil fungere. Men har du svær sjampingvogn, eller en svær boggihenger med tung last jevnlig - som nevnt over - glem elbil.

Det enkle er ofte det beste: Skoda Kodiaq gir deg alt det en hvilken som helst elbil kan gi, og mer til. Vanskeligere er det ikke - sett opp en liste over må-ha muligheter - vurder kjøremønsteret nøye og ta det derfra. Den økonomiske greia? Vel, det kan fort gå helt greit. Med elbilen man kjøper i dag er det en ting som ingen snakker om: den dagen det eventuelt kommer ny batteriteknologi, gjerne billigere, med høyere energitetthet osv osv: da blir dagens elbiler med dagens batteritekonologi aber pløtzlich gårdsdagens teknologi, prisen kan meget vel få samme utvikling som prisen på vår kjære norske elbil - du vet - "Think"! En murstein i fritt fall er treig i forhold! Lykke til!

Antall visninger