Revisjonshistorikk [tilbake]

Hei Terje og takk for interessant spørsmål.

Ja, jeg har kjøret Tesla Model S i en stund nå, nærmer seg vel fort fire år og drøyt 50.000 kilometer. Det er en fantastisk bil som jeg har vært strålende fornøyd med. Nå er det snart tid for å bytte den. Jeg går trolig for en nyere brukt Model S igjen. Det sier vel noe om jeg er fornøyd eller ei.

Rekkevidde, unikt god ladeinfrastruktur, komfort og plass er det som ligger bak valget. Teck-faktoren er også interessant og spennende. Den har også svart til forventingene.

Norulf, er en svært kunnskapsrik kar som jeg er veldig glad for å få hjelp fra her i spalten. Svarene han gir er gode, velbegrunnet og vitner om stor både kunnskap, innsikt og en opprinnelig og ekte bilinteresse.

Når det gjelder elbiler generelt og Tesla spesielt derimot er vi ofte ikke helt enige. Det er greit nok det. Da kan jo svarene belyses fra ulike synsvinkler.

Det finnes overraskende mange elbilmotstandere fortsatt. Dette til tross for, eller kanskje på grunn av – at det ikke lengre bør være tvil om at vi skal over på elektriske biler. Enten vi liker det eller ei. Ofte er disse motstanderne mer styrt av følelser og fordommer enn rene fakta. Langt i fra alle som uttaler seg bastant har noensinne prøvd en elbil over tid.

Hvem har sagt at vi må bytte batteripakker eller elmotorer på en elbil? Disse tingene er konstruert for å vare bilen ut. Svært få batteripakker blir byttet og batteriene har vist seg langt bedre enn selv de største optimistene hadde håpet på. Å bytte elmotor er knapt noe tema overhodet. Det er egentlig bare vås og skremselspropaganda. Jo da, det ble byttet noen på 2014-modell Tesla Model S, på garanti, etter en produksjonsfeil. Det kostet ikke noen én krone …

Bremsene kan ruste, de brukes jo ikke så mye på elbiler. Men det gjør de da sannelig på andre biler også. Tesla er ikke noe verre her enn andre. Jeg har ikke byttet på min enda – og det er heller ikke noe behov.

Dekkbytte etter 20.000 kilometer er også tøv. Jeg har kjørt over 50.000 kilometer, året rundt. Det er masse mønster igjen både på de piggfrie vinterdekkene og på sommerdekkene. Tipper de holder ett par år til.

Ikke alle Tesla her feite hjul med dertil skyhøye dekkpriser heller. De finnes med 19, 20 og 21-tommere. Det er som på andre sammenliknbare biler, enten det er Volvo, BMW eller Mercedes.

Ja, bilen er tung, men forstilling og hjuloppheng er dimensjonert deretter. Jeg kjenner ikke til at noen Tesla-modeller har vært plaget med slitte deler her. Unntaket er at bakre bæreamer kan ryke på eldre biler som har gått langt.

Jeg har ikke hatt noen driftskritiske feil på min bil overhodet. Noe småtteri har det vært. Defekte døråpnere er en gjenganger, en vindusspylerpumpe som sluttet å virke ble byttet, en kran under bilen som lakk ble skiftet og en siderute som gikk skjeft har blitt justert. Alt på garanti.

Biler som er dyre å kjøpe nye er ofte dyre å reparere når noe går i stykker. Når Tesla Model S var ny var det sagt at den egentlig (inkl. mva og avgifter) skulle kostet like mye som en Porsche Panamera, en sprek BMW 6-serie, eller en feit Mercedes.

Jeg tror heller ikke at Tesla er noe billig å fikse når garantien utløper, men den er neppe dyrere enn de nevnte – eller en Audi e-tron for den saks skyld.

Når det er sgt ville jeg nok kanskje også styrt unna de første årsmodellene av Model S. Ny modell fra en helt ny produsent gav som kjent noen utforinger, men bilene her blitt bedre etter hvert. Mye også. Det samme har servicen og ventetiden hos verkstedene. Dette var i sin tid strekt preget av voksesmerter. Det er en saga-blott nå. Heldigvis.

Mine erfaringer med Model S er bare gode, og jeg er ikke redd for å anbefale bilen. Snarere tvert imot. Bilen er fortsatt mer moderne enn mange av konkurrentene etter mange på markedet.

Gå for en 75D, eller 85D som er fra 2015 eller nyere – og jeg tror nesten jeg kan love deg at du også vil bli frelst! Dra til Sarpsborg og ta en prat med gutta der – og prøv en bil. Det blir mitt råd.

Lykke til!

Antall visninger