Revisjonshistorikk [tilbake]

Det enkle svaret her er et rungende ja. gitt at vi sammenligner epler og pærer, vil gildet over tid bli ovseleg dyrt med en Tesla. Da tenker jeg på at du med sikkerhet vil grine over bla kostnadene ved ny batteripakke underveis om du eier en Tesla som bikker 20 år! En Tesla vil aldri noensinne ha en like lang økonomisk "bærekraftig" levetid som din kjære Volvo! Og ja - det er også andre deler som koster penger - snakker vi model S eller X snakker vi om fryktelig tunge biler, men de konsekvensene dette har for slitasje på alt som har med hjuloppheng, bremser og dekk å gjøre.

Legg til at biler med regenerering ofte drar med seg noe henimot obligatorisk skifte av bremseskiver annethvert år...enn si at også kalibere som ikke blir brukt, har en lei tendens til å ruste bjønn fast. Med Tesla er det heller ikke riktig like greit å benytte Mekonomen eller et Volvo-verksted i Strømstad, enn si at det i prakisis ikke er noen priskonkurranse på deler og arbeid! At dette har konsekvenser for prisen man betaler? Garantert - Tesla Norge har IKKE julenissen som sjef! Ellers er det jo dette med tilgang på verkstedstjenester generelt og deler spesielt, det er ikke en myte at det fra tid til annen har stått Teslaer utenfor verkstedene i påvente av deler i måneder, sogar år. Sjekk forøvrig gjerne dekkprisen på Teslas feite dekk....og sammenhold med det faktum at enkelte Tesla-eiere griner over at de visstnok må skifte dekk etter 10-20.000 km! OM det har med litt for tung gassfot og/eller blytung bil å gjøre, skal være usagt, men både "fantasiske ytelser" og et støkke over to tonn å slepe på, gjør jo noe med dekkslitasjen! Om klaginga fra Tesla-Fanboyza er korrekt, koster det mye mer i dekkslitasje å kjøre Tesla enn drivstoffutgiftene vi andre har på benzinerne og dieselbilene våre!

The Bottom Line er at en Tesla som har 8-9 år på veien uansett har "brukt opp" en vesentlig del av sin økonomiske levetid. Du blir den som sitter med en bil uten garanti, du blir den får et mer eller mindre spennende bilhold! Noe kynisk sett, både elmotorer, batterier, reguleringselektronikk kan svikte - disse tingene har faktisk IKKE ubegrenset levetid! Legg til ovenfornevnte problemstillinger, så vil du raskt innse at din kjære Volvo faktisk er den reneste drømmebilen i forhold! Ja, man har jo en litt mer kompleks motor, men motoren er faktisk den delen på en konvensjonell bil som gir minst problemer! Og skulle den ryke? Vel, du får mange byttemotorer for det batteripakka på en Tesla koster! Forskjellen er at Volvo-motoren lett holder i 20 år - det gjør definitivt IKKE en batteripakke med dagens batteriteknologi! Legg til at en konsensjonell bil er lettere, greiere å jobbe med på alle vis og ikke minst, med bedre tilgang på verkstedstjenster og deler!

Lett å velge spør du meg: om du skifter en gitt "dyr del" på Volvoen din i dag, og den delen har holdt i tyve år, ja da holder jo den nye delen i tyve år til med litt flaks! Og kjøper du en "ny" brukt Volvo - her får du jo ganske mye Volvo for de pengene en Tesla koster også - ja da har du en bil som fungerer uten nevneverdige problemer i mange år fremover - gitt at du bruker litt tid på å finne et godt eksemplar og så videre. Om du av en eller annen grunn likevel tenker elbil - velg en mer kurrant bil enn Tesla! Verre er det ikke - definer behov, tenk på kjøremønsteret ditt og ta det derfra. Om du ikke har økonomi til en nesten-ny elbil - javel - da beholder du Volvoen din litt til - den har så alikevel høyere bruksverdi enn salgsverdi etter 20+ år på veien - og sparer opp litt penger.

Jeg tenker at f.ex Skoda Enyaq, som jo selger som varmt hvetebrød, vil være et greit alterantiv i bruktmarkeder om et år eller tre. Elbiler vil fortsatt falle relativt kraftig i verdi nå når tilbudet er større enn etterspørselen - kfr at leveringstiden har gått dramatisk ned. Det er der du står klar med et stort smil - da får du en bil med vesentlig flere år med levetid igjen, attpå til med fabrikkgaranti, enn det du får med en 2013-2014 Tesla. Du kan også tenke Volvo, Volvo selger elbiler som varmt hvetebrød - i det hele tatt - det blir ikke rasjonering på gode, brukte elbiler fremover! Det er der du står klar, og det du betaler "mer" for en nyere elbil av et annet merke, det sparer du garantert inn i driftsutgifter gjennom den tiden du eier bilen! Lykke til!

Antall visninger