Revisjonshistorikk [tilbake]

Benny kommer nok, i mellomtiden: alle de x tusener som ikke har mulighet til å innstallere hjemmelader, må enten smøre seg med tålmodighet og spenefett før de hiver seg på elbil-bølgen, eller leve med å måtte betale dyrt for å "fylle tanken" ved kommersielle ladetilbud. Sånn er det bare, og sånn kommer det til å være en god stund: som du forsåvidt er inne på, både høyspentnettet og distrbusjonsnettet i Norge må oppgraderes kraftig om vi skal være i nærheten av å kunne realisere politikernes våte drømmer om "elektrifisering". Elefanten i rommet som ikke er med i politikernes fest-taler, er selvfølgelig at dette koster voldsomt mye penger, gjett hvor man ser for seg å hanke inn disse pengene fra! Jeg har nå sett tallet 140 milliarder for første del av denne oppgraderingen, samtidig ser vi konturene av såvel variabel strømpris avhengig av når på døgnet vi bruker strøm - det blir selvfølgelig dyrest når "folk flest" trenger strøm - og det er foreslått en "forbruksdifferensiert" nettavgift - dvs en nettavgift med et "forbruksledd" der høyeste gjennomsnittsforbruk over en måned i løpet av et år skal legges til grunn! Det kan verta festlig du, gi oss en kald vinter, så skal det jaggu merkes på strømregninga!

At dette kommer til å gi dramatisk øknng på strømregninga for folk flest, er det ikke tvil om, bare prestisjeprosjektet med "elektrifisering" av nordsjøen kan meget vel gi norske strømkunder en påplussing på både en og to tusenlapper årlig på strømregninga! Helt fantastisk, minner litt om dette med dieselbiler: først styrer politikerne oss over til økt strømforbruk med hele gullrekka fra elbiler til fyring med strøm, så smeller man til med økte avgifter så det bare svinger etter! Med økt strømpris pga feite utenlandskabler i tillegg? Vel, uansett om man "tanker" elbilen hjemme eller ute, det kommer til å koste flesk! Allerede i dag er kommersielle tilbud ifølge elbilforeningen på det dyreste dyrere enn å fylle diesel! At det kommer andre bruksavgifter og bompenger på toppen, gjerne en "særlig avgift" for alle som kan lade elbilen hjemme? Den som lever, får se, men be advised, bil er politisk definert som et luksus-objekt i Norge, sånn har det vært i mer enn 70 år!

Hvor lang tid det kan ta før vi har et nett som er robust nok til å håndtere et nogenlunde fungerende ladenettverk langs de x tusen kilometer med vei vi må forflytte oss langs for å bo i Norge, enn si hvor lang tid det tar før du og alle andre som bor i områder der nettet kneler om allemannalle skaffer seg to elbiler pr husstand og gjerne induksjonsovn i tillegg? Vel, det kommer an på hva som blir prioritert, det jeg har sett fra NVE og de derre er at vi snakker om 10 år for FØRSTE FASE, legg på 10 år til så begynner det kanhende å flaske seg! Men be advised, det er en kjempejobb, om vi går litt inn i historien ble det nemlig bestemt at Norge skulle spare kobber i distrubjosnnettet! Det innebærer at "returen" til kraftverket går gjennom moder jord, og man ruller ut kun en fase til de fleste av de 1000 hjem! Alternativet - som er regelen i andre land - er at man ruller ut tre faser, nulleder og jord til de x tusen hjem! Det gir et vesentlig mer robust nett, der man bla kan fordele last på en vesentlig bedre måte. Jeg snakker om det som kalles TN og IT-nett på fint, i Norge er det i alt det vesentlgste sørvest-landet som har nogenlunde brukbart nett, mens resten av landet har en tynn luntetråd med en fase inn i sikringskapene sine - kort og kynisk fortalt. Og nei, som du er inne på - da kan du i beste fall lade med "treglader" - VELDIG treg - med de begrensninger dette gir. Sånn er det bare! Når det er sagt: ser vi hen til andre verdensdeler - som Asia - er folk sjeleglade hvis de har strøm nok til en skarve lyspære!

Poenget? Vi er usedvanlig heldig stilt i Norge, selv om vi nok burde kjefte litt på politikerne fordi man ikke kjente sin besøkstid opp gjennom åra og sørget for at landet fikk et bedre distribusjonsnett for elektrisk kraft allerede i utgangspunket. Ikke for det, et slikt nett måtte jo også vært vedlikeholdt og oppgradert opp gjennom årene, men når d'redet stortinget sitter og fatter vedtak om ditt og datt og vil "elektrifisere" riket....vel....min subjektive oppfatning er at man nok burde gått litt saktere i svingene og hatt LITT mer bakkekontakt!

De som ikke har råd til å innstallere en hjemmelader nevner du også. Vel, jeg kjører diesel og trives med det! At også det kommer til å bli rådyrt fremover - you bet! Sånn er det bare, og nettopp der er vi tilbake ved det jeg nevner et sted over: det er politisk bestemt at det skal koste å eie og bruke bil i Norge! Det gjelder uansett hvilken drivlinje bilen har, og vi skal ikke ha spesielt god krystallkule for å spå at også elbiler kommer til å koste skjorta i fremtiden - både å kjøpe, eie og bruke. Vi får trøste oss med at vi tross alt har det veldig, veldig bra i Norge, men selvfølgelig, det du egentlig sier at nei, det er faktisk ikke alle som har råd til hjemmelader - enn si en feiende flott ny elbil - hadde nær sagt en Tesla X! For de av oss som er i moden alder, tenker vi at det er litt feil, vi har litt mer solidaritet, litt mer omtanke for vår neste, enn dagens unge fremadstormende. Ikke fordi dagens unge fremadstromende nødvendigvis er dårligere mennesker, men fordi det er et tegn i tiden: vi har ikke lenger tid til å tenke på at alle kanskje ikke har det like fett økonomisk sett.

DIPLOM OG TAKK TIL DEG FOR Å TA OPP EN PROBLEMSTILLING som gjelder mange!

Antall visninger