1 | opprinnelige versjon |
Om Lexusen din har samme mikroskopiske 12V batteri som Toyota Prius, snakker vi om et bittelite batteri som egentlig skal levere strøm til ganske mye. Mao lever batteriet et hardt liv, det gjør noe med levetiden, enten vi liker det eller ikke. Fordelen er at sånne små, nusselige batterier ikke koster stort, bakdelen er at det ikke nøvendigvis holder like lenge som man hadde forventet. Vi har "noen" med Prius i familien som har oppdaget det samme, så du er ikke alene, DEFA eller ikke DEFA. I ditt sted ville jeg fulgt de kloke rådene fra Kamerat Wizard og tatt derfra, be gjerne om å få det beste batteriet som kan trøkkes inn i bilen din. Da tenker jeg på f.ex et batteri med så høy kapasitet som mulig, gjerne også med høyere kortslutringstrøm - dvs max strøm som kan leveres.
Nei, jeg har ikke hybrid selv, men jeg har lagt meg til en vane med å sørge for at mine batterier er av den sorten som har mest mulig kapasitet på den plassen jeg har til rådighet. Koster litt mer, men med dieselbiler - stikkord glødeplugger - er det bokstavelig talt lønnsomt. Slike batterier har en levetid i trakten av 10 år, men be advised, du får nok ikke tak i et riktlig like spenstig batteri til din bil. Men jeg vil tro du kan få et kompromiss, altså et bedre batteri enn det bilen er levert med originalt. Lykke til!