Revisjonshistorikk [tilbake]

Dette kan være et barn av samme mor som det problemet VAG hadde tidligere: skiltleseren leser skilt i hytt og p, langt utenfor den "bildevinkelen" man normalt forventer! Ser skiltleseren f.ex et 30-skilt langt der inne i et boligområde når du suser forbi på motorveien, ja da innbiller systemet seg aber pløtzlich at bilen befinner seg i en 30-sone, vips, så henger du i selen mens bilens skrubber fra 110 til 30! Det kan selvfølgelig være flere varianter over dette temaet, men fellesnevneren er at bilen din åpenbart legger feil faktum til grunn for gjeldende fartsgrense!

Denne funksjonaliteten styres av bilens programvare, og burde være en smal sak å løse, dog krever det tid, og det krever en oppdatering. At BOS forsøker å fortelle et eventyr som synes å ligge nær opp til en ansvarsfraskrivelse, er ikke uvanlig blant norske bilimportører, her ville jeg sagt klart og tydelig fra til jeg var blå i trynet, sånt som dette skal ikke forekomme, og må utbedres! Ta om nødvendig saken opp direkte med Mercedes om BOS ikke letter på rumpa og tar dette så seriøst som man bør gjøre! Når det gjelder VAG sitt problem, er jeg usikker på om man har løst problemet, men den foreløgige "fixen" som ble anbefalt av Møller var å slå av den delen av funksjonaliteten som begrenser farta ifht skilteseren inntil videre...det skulle visstnok være mulig.

Bare så det er sagt, jeg har en "yrkesskade", jeg har en inngrodd mistillit til datasystemer. Ja, bilen min har adaptiv cruisekontroll, den skal visstnok også ha en form for fartsbegresning på et eller annet vis. Denne funksjonen har jeg aldri brukt, og om jeg skulle komme i skade for å kjøpe en bil som har en slik funksjonalitet du beskriver, ville jeg slått den tvert av. Om denne funksjonaliteten mot formodning IKKE kunne slås av permanent, ja da hadde det vært en deal-breaker, jeg hadde aldri kjøpt bilen! Så enkelt! Dels fordi mulighetene for at systemet skal feile og gi bla slike problemer som det du opplever, er stor! Og jo mer funksjonalitet systemet har, jo større blir muligheten for at ting kan gå galt! Dernest foretrekker jeg å følge med på farta og gjeldende fartsgrenser selv - når man kjører skal og må sjåfførens oppmerksomhet være på veien og kjøringa! Det kan ikke gjentas for ofte: stol aldri på en himmla datamaskin!

The Bottom Line er at cruisekontrollen som du beskriver, er et STØTTESYSTEM! Ja, en adaptiv cruisekontroll er helt fantastisk når det gjelder å få ned stresset, men dette med fartsgrensa er jo så enkelt som at du endrer hastigheten på cruisekontrollen selv mens du kjører! Man kan mene mye om veivesent og de derre, men man er gjennomgående grundige når det gjelder dette med å opplyse den gemene hop om gjeldende fartsgrense, det er bokstavelig talt en skog avskilt langs veien! I tillegg til skiltene langs veien - som jo er øverste i pyramiden her - presenterer skiltleseren gjeldende fartsgrense ut fra hva den TROR det står på skiltet for deg i instrumentpanelet. I min bil har jeg i tillegg et uavhengig navigasjonsystem med et kartverk som oppdateres 4 ganger i året, der får jeg også fartsgrensene! Men igjen: det er SKILTINGA som er avgjørende! Man legger bare ikke en så viktig besluting i hendene på verken algoritmene i en cruisekontroll eller i navigasjonskartet, dels har det med sikkerhet å gjøre, dels med førerkortet å gjøre...har f.ex veivesenet satt opp et skilt med nedsatt hastighet pga hendelse langs veien, ja da er det dette skiltet som gjelder - også om skiltleseren leser feil skilt - eller om navigatoren sier noe annet!

I det hele tatt: pass på så du ikke blir rammet av "Tesla-syndromet"! Ellers er det helt korrekt som Kamerat Orbix sier, DAB har ingen verdens ting med dette å gjøre! Rett nok er det påtenkt en mulighet for å sende trafikkinformasjon ut via DAB-systemet, men denne opsjonen er foreløbig ikke implementert i Norge, og - bank i bordet - jeg har ennå ikke sett DAB-systemer i markedet som har denne funksjonaliteten. Det er så enkelt som at i samtlige andre land i Europa har man hatt intelligens nok til IKKE å skrote sine vel fungerende FM-systemer, i FM har man RDS-TMC, og som du sikkert vet, RDS-TMC er i bruk i de aller fleste land - men i Norge ble dette tatt fra oss - på tross av at tilnærmet 100 % av alle infotainmentsystemer, bilradioer, navigasjonsystemer kan motta og nyttiggjøre seg trafikkinformasjonen som sendes ut via RDS-TMC! Sånn kan det gikk når det går prestisje i å rulle ut DAB i hui og hast, og for å tvinge dette på oss alle...hva er mer naturlig enn å skrote et relativt nytt og vel fungerende sendernett for FM som kunne fungert flere tiår?

Men TRAFIKKFINFORMASJON - som du så alikevel uansett ikke får via DAB - og det vi kan kalle et kamera som leser skiltene der du ferdes - enn si eventuell fartsgrenseinformasjon fra bilens navigasjonsystem - har ingen verdens ting med verken cruisekontrollen eller bilens øvrige styringsystemer å gjøre. Ja, i high-end navigasonsystemer kan man bruke f.ex informasjon om veiarbeid, kø, ulykker, whatever til å foreslå alterternativ ruting. Man vil også kunne rute informasjon om endret kjøremønster osv osv til instrumentpanelet foran førereren - f.ex.. Men derfra til å f.ex implementere en Bjartmar Bråstopp når det dukker opp et veiarbeid en kilometer fremme - det sitter naturlig nok langt inne! Kfr at informasjonen som rutes til slike systemer bare kan kvalitetsikres til et gitt nivå - den har IKKE tilstrekkelig integritet til å kunne benyttes som et grunnlag for å la bilen bli verken helt eller delvis "selvkjørende"! Der er forøvrig heller ikke f.ex din adaptive cruisekontroll - det har du jo bokstavelig talt registert! Det skal du ha skryt for, det å følge nøye med og registrere pro og kontra ved førerstøttesystemen i bilen din, er viktig!

Jeg må ellers tilføye en ting: et godt navigasjonsystem kan faktisk ha implentert algoritmer som gjør det mulig å gi rutingsinformasjon i alle fire dimensjoner: dels fordi man har høydeinformasjon tilgjengelig, dels fordi man har en variant over temaet treghetsinformasjon når man mister GPS-dekning. Et fint sted å teste dette på, er en rundkjøring i tre etasjer nede mot havnen i Stockholm, min Tom-Tom fungerer som en drøm og holder track på avkjøringene der, likeledes er det problemfritt å holde track på avkjøringer i tunnelene i Stockholm, og det er systemer som gjør akkruat dette bedre enn Tom-Tom. Men be advised, verken "løse" navigatorer eller de systemene som leveres med bilene i dag er av "flystandard". Det har med kostnadsnivå å gjøre, det har med faktiske behov å gjøre. Ja, de navigasjonsystemene vi har i bilen, fungerer til sitt primære formål, altså gi oss veilledning som gjør oss i stand til å finne frem i f.ex store byer, og det kan gi oss vielledning i forhold til fartsgrenser, rundkjøringer, traffikale forhold - Tom-Tom bruker mobildata og RDS-TMC der dette finnes - men igjen: det er ikke godt nok til verken å la bilen bli selvkjørende, eller for den sakens skyld, til å erstatte din egen oppmerksomhet ifht gjeldende fartsgrense!

Som sagt...klag til du er blå i trynet, her må BOS skjerpe seg! Lykke til!

Antall visninger