1 | opprinnelige versjon |
Jeg ville lagt til grunn at hva som er lov og ikke lov vil komme opp som undertekst på et eller flere skilter når endringene trer i kraft. Ellers tenker jeg at kollektivfeltet er og blir et gode, betalt av felleskapet, nettopp for å sørge for å ivareta de behovene kollektivtransport og taxi måtte ha for å komme nogenlunde problemfritt frem - hele døgnet. Som f.d yrkessjåffør noen år i ungdommen, rett nok ikke persontransport, er min subjektive oppfatning at vi andre - som jo strengt tatt bare driver "privattransport", ikke har noe som helst i kollektivfeltet å gjøre - passasjerer eller ikke passasjerer. At elbil-fansen synes det er "greit" i pressområder som Oslo, kan man forsåvidt forstå, men jeg tenker at det går over grensen til det unødvendigie å kjøre i kollektivfeltet bare fordi man "kan". Sagt på en annen måte: dersom mange nok gjør det, vil et totalforbud komme rimelig kjapt.
Sagt på en annen måte: også jeg fikk med meg et par artikler over den siste innstrammingen, og begreunnelsen burde få et par bjeller til å ringe hos såvel elbilforeningen som elbileiere flest. noe kynisk sagt: man skal kjenne sin besøkelsestid. I min verden - der jeg også har kjørt i virkelig store byer med et helt annet trafikkmønster enn her hjemme, herunder et ekstremt velfungerende kollektivtilbud, klarer jeg rett og slett ikke å se en eneste god grunn til at verken elbiler eller noen som helst andre som kun driver privattransport, skal gis en særlig rett til å bruke kollektivfeltene.
The Bottom Line er at man nok bør være mer opptatt av å holde seg i den delen av veien som er påtenkt privatbilister, fremfor å fokusere på når man "kan" kjøre i kollektivfeltet, først og fremst for kollektivtransportens skyld, men også for egen del: ingen ønsker vel egentlig å hindre kollektivtrafikken eller bli iuglesett av sine medtrafikkanter?
2 | No.2 Revision |
Jeg ville lagt til grunn at hva som er lov og ikke lov vil komme opp som undertekst på et eller flere skilter når endringene trer i kraft. Ellers tenker jeg at kollektivfeltet er og blir et gode, betalt av felleskapet, nettopp for å sørge for å ivareta de behovene kollektivtransport og taxi måtte ha for å komme nogenlunde problemfritt frem - hele døgnet. Som f.d yrkessjåffør noen år i ungdommen, rett nok ikke persontransport, er min subjektive oppfatning at vi andre - som jo strengt tatt bare driver "privattransport", ikke har noe som helst i kollektivfeltet å gjøre - passasjerer eller ikke passasjerer. At elbil-fansen synes det er "greit" i pressområder som Oslo, kan man forsåvidt forstå, men jeg tenker at det går over grensen til det unødvendigie å kjøre i kollektivfeltet bare fordi man "kan". Sagt på en annen måte: dersom mange nok gjør det, vil et totalforbud komme rimelig kjapt.
Sagt på en annen måte: Ja, også jeg fikk med meg et par artikler over den siste innstrammingen, og begreunnelsen burde få et par bjeller til å ringe hos såvel elbilforeningen som elbileiere flest. noe kynisk sagt: man skal kjenne sin besøkelsestid. I min verden - der jeg også har kjørt i virkelig store byer med et helt annet trafikkmønster enn her hjemme, herunder et ekstremt velfungerende kollektivtilbud, klarer jeg rett og slett ikke å se en eneste god grunn til at verken elbiler eller noen som helst andre som kun driver privattransport, skal gis en særlig rett til å bruke kollektivfeltene.
The Bottom Line er at man nok bør være mer opptatt av å holde seg i den delen av veien som er påtenkt privatbilister, fremfor å fokusere på når man "kan" kjøre i kollektivfeltet, først og fremst for kollektivtransportens skyld, men også for egen del: ingen ønsker vel egentlig å hindre kollektivtrafikken eller bli iuglesett av sine medtrafikkanter? medtrafikkanter?