1 | opprinnelige versjon |
Enighet er en fryd, ellers er jo Toareg en feiende flott bil, bare så synd at den er ovseleg dyr her hjemme! Til sammenligning: våre russiske venner handlet en flunka ny Touareg "med alt" og en himmla svær motor for mindre enn hva jeg betalte for min like feiende flotte Golf "med alt" for noen år tilbake! Heilt utruleg, men sånn er det når våre hjemlige politikere har vedtatt at bil er "luksus" for 70 år siden! Tiguan er litt mer folkelig prisa, men som nevnt, SUV koster "litt ekstra" uten at man nødvendigvis får "mer bil" for pengene - tvert om.
Den fremste bakdelen med Tiguan er som Kamerat Wizard er inne på, at den går på stylter. Det har konsekvenser så det holder for såvel kjørekomfort som kjøreegenskaper, og noe kynisk sett, om man ikke har en ekstremt dårlig vei til hytta og ikke gidder å gå de siste meterne, eller bor i Finnmark på et sted der brøyting er et fremmedord, er "høy bakkeklaring" totalt unødvendig. Ja, jeg har selv 2 cm ekstra på min Golf, men det viktigste for fremkommeligheten er korte overheng foran og bak og de beste vinterdekka man kan få kjøpt for penger...les Hakkapellitta.
Og så sant som det er sagt: forbikjøringer og alt det andre som følger med såvel 1.6 TDI som de små benzinerne - det er en beinhard realitet. Å kjøre en så tung bil som Passat med disse pinglemotorene er verre enn å kjøre Moskwitch anno 1950 med noenogtyve hestekrefter! Nei, man merker det kanhende ikke i det daglige, men kjør med et lett slep på 500 kilo eller 4 voksne i bilen, da merkes det! Enda verre er det om du ligger i en laaaaaaaaaaang og hard stigning, prøv å tråkke på gassen, ingenting skjer! Om du girer ned 3 hakk, det skjer fortsatt ingenting, bortsett fra at turtellernåla går i peak! Og skulle du kjøre på motorveier i det store utland? Vel, høyhastighets forbikjøringer er IKKE noe man vil prøve med 1.6 TDI eller 1.4 TSI :-) Ja, man kommer etterhvert opp i en anstendig toppfart, men du og du, man må planlegge med kalenderen!
BARE SÅ DET ER SAGT: her hjemme har dette selvfølgelig begrenset betydning. Men som Kamerat Wizard sier, noen kubikk ekstra gir ikke bare mye mer anvendbar kraft, det gir også en bil som er mer anvendbar, en motor som lever lykkeligere, en sjåffør som lever lykkeligere. Min favoritt var tidligere 1.9 TDI / 110, nå kjører jeg 2.0 TDI med "bare" 150 hk og trives aldeles utmerket med det, økonomisk og pålitelig, og nok krefter til å holde følge med trafikken på den russiske landeveien, det sier egentlig sitt :-) Lykke til med jakten på en god bil videre!