Revisjonshistorikk [tilbake]

Rent bortsett fra kloke ord over: det er en nymotens myte at elmotorer ikke kan gå i støkker...eller ofr den sakens skyld...aldri går i støkker. Se hen til elektriske motorer i det være seg duppeditter vi omgir oss med til daglig, eller for den sakens skyld, i industrien: akkurat som med alt annet, det skjer ting hele veien! I vårt land, i "moderne" tid reparerer vi jo ikke drillen eller saga når den går i støkker, vi kaster den. vi har kanhende fått for mye penger mellom hendene? Heller ikke slike ting som generatorer og startmotorer i konvensjonelle biler blir overhalt ved verkstedene lenger, de blir sendt inn til komplett refurbishing! Ser vi hen til mer proffesjonelle bruksområder, altså alt fra kraftverk til industrielle sammenhenger, så har man etablert rutiner for vedlikehold, ikke uvanlig at man skifter ut motoren med en annen og sender dem til overhaling en gang eller to i året!

Ja, man kan ramse opp "forskjeller", men prinsipalt sett er det samme greia, another wrapping: viklinger, roterende deler, med eller uten diodebruer og styringselektronikk. Dettte gjelder både motorer og generatorer, og hvilken overraskelse, dette er faktisk barn av samme mor, noe kynisk sett kan vi betrakte dem som "motpoler", der vi i det ene tilfellet sender strøm inn og omformer den til bevegelsesenergi, i det andre tilfellet gjør vi motsatt. Men igjen: det er roterende deler inne i en kapsling, roterende deler må uansett lagres opp på et vis, og det er tildels betydelige belastninger.

Derfor går ting i støkker, uansett om det så er motoren i Marklin-lokomotivet til guttungen, generatoren i kraftverket (festlige saker når sånne ting går i støkker!) eller som her, motoren i den feiende flotte elbilen din! Den virkelig hårreiseisende Uberraschungen her er imidlertid ikke at dne går i støkker, men prislappen for å skifte den ut! Så mye for påstandene om hvor "enkle" elbilene er, her må det jo være involvert en full demontering av en drøss deler og en fryktelig dyr og komplisert motor! Ikke det at elmotorer eller generatorer med tildels heftige effekter er for gratis å regne i andre sammenhenger heller, men hvis vi sammenligner med en benzin eller dieselmotor, man får lett en "byttemotor", altså en short-blokk med nye lagringer og ditt og datt og fabrikkgaranti for si 50.000 kroner give or take! Selve jobben med å ta ut den gamle motoren og sette inn byttemotoren er heller ikke noen voldsom affære, si 3 timer hver kveld en liten uke for en glad amatør - myyyyyyyyyyyyyyyyyye raskere for en erfaren mekaniker eller to ved et verksted.

Mao nok en bekreftelse på mitt glade budskap til alle som kjøper elbil: det er faktisk ikke noen "free lunch" dette her! Med dette prinsivået er det også som du antyder, meget, meget begrenset levetid på dagens elbiler, med de konsekvensene dette uvegerlig har for både totaløkonomien og miljøet! Ikke bra spør du meg, dette burde det være mye mer fokus på, her bør såevel elbilkundene som elbilforeningen kvesse kniven og stille krav om til elbil-produsentene! Ellers er det jo å håpe på at du får ordnet dette på en vesentlig billigere måte enn det du er forespeilt, lykke til!

Antall visninger