1 | opprinnelige versjon |
Jeg tenker at Kamerat Wizards råd er rimelig greie her, og som du har funnet ut, selv en NAF-test avslrer ikke "innvortes" slitasje som egentlig ikke vises utenpå. Ja, vi snakker om et grensetilfelle der bilen nok kan være i dårligere stand enn du kunne forvente, på den annen side sett: altfor mange der ute vil si at en bil som er kjørt over 100.000 er kjørt "langt". I min verden er grensa for passe innkjørt rundt de 300', men dessverre, jeg sitter IKKE i forbrukerklageutvalget! Ja, jeg ville for all del sendt reklamert og gått i dialog med selger her - du kan reklamere på hele gullrekka - og forsøkt å få til iallefall en delvis dekning. Jeg er noe usikker på om selger er en privatperson eller en forhandler her - kravene til en proffesjonell part er vesentlig høyere - men uansett - du finner en grei oversikt over relevante forhold HER: https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/
Er du NAF-medlem, kan du få råd fra NAF også....f.ex hvordan du går frem for å nå frem med en reklamasjon i ditt tilfelle. Problemstillingen er at subjektive oppfatninger av lyd her og lyd der ikke er speseilt gangbart sett fra et prosessuelt ståsted, jeg tenker at det ikke nødvendigvis er sånn at hele gullrekka med ulyder fører til at bilen ramler fra hverandre i morra. Som Kamerat Wizard sier, du kan nok kjøre en stund før du MÅ skifte noe. Nå sier du ikke noe om hvor grundig verkstedet som har sjekket bilen har gått til verks, men f.ex plystrelyd fra en turbo er ikke nødvendigvis en indikasjon på en kommende katastrofe...f.ex min f.d Passat B5 TDI hadde en slik plystrelyd gjennom hele den tiden jeg eide bilen...den rulla snaue 500' før den ble smadra...med samme turboen. Om bilen derimot går i nødprogram i tide og utide, om du får en drøss feilmeldinger, om det lekker olje, ja da er det det vi kaller klare og tydelige indikasjoner på kommende katastrofer.
Også en sliten clutch kan du kjøre leeeeeeeeeeeeenge med - gitt at du kjører med vett. Jeg antar forøvrig at du snakker om en DSG-kasse her: 6-trinns DSG har clutch og resten av leamikken i samme kapsling, det er noe dritt, da skal du som et minimum være meget nøye med å skifte DSG-olja til rett intervall, og få mekanikeren til å sjekke at det ikke er for mye dritt i olja. Det er så enkelt som at clutchen slites i samme oljebadet her...det forurenser mao samme olja som smører resten. Dette kan være årsaken til kvernelyden - så igjen - be advised...vær nøye med oljeskift, kjør med vett! Om du har en 7-trinns DSG-kasse - hvilket ikke er så usannsynlig om vi snakker 1.6 TDI - er det a complete different matter, der snakker vi tørrcluch, det er altså IKKE noen samrøre mellom dobbeltclutchen og girkassa., med de fordeler dette gir. Men også her: vær nøye med oljeskiftene, girolja SKAL skiftes hver 60.000 km. Dette er forøvrig også en av de tingene du bør sjekke mot bilens servicehistorikk...om dette ikke er gjort...har du et seriøst argument ifht reklamasjon!
Jeg tenker også at bilen er gått relativt lite. Er den tuklet med - eller kanhende bare kjørt litt hardt, gjerne med tungt slep? De to siste tingene er det ikke noe å gjøre med, men er den tuklet med, her chiptunet uten at det er opplyst til deg, ja da er det en meget, meget seriøs reklamasjonsgrunn.
Kvernelyd ved svinging til venstre får meg til å tenke i retning av en drivaksling eventuelt et hjullager, men jeg regner med at verkstedet sjekket dette for deg og prøvekjørte bilen? Det enkle er ofte det beste, en drivaksling koster ikke allverden å skifte. Du kan forøvrig sjekke en ting selv her: er drivakslingsmansjettene intakte? Du får sjelden problemer med drivakslingene så lenge mansjettene er intakte, men oppstår det en sprekk, ja da går drivakslingen til Jesus på no time!
Om du er NAF-medlem, kan du jo endelig ta et ord med teststasjonen en til gang også, og få en second opinion. Jeg tenker at anbefalingen du har innhentet fra verkstedet er grei nok, men en second opinion skader ikke....koster lite og kan gi deg litt bedre nattesøvn, eventuelt føler du deg tryggere om du planlegger å kjøre Norge på langs med den ellers feiende flotte bilen din. Bare så det er sagt: jeg har selv kjørt ut og inn til den russiske føderasjon med biler som er kjørt godt over både 3 og 400.000, uten bekymringer whatsoever, ovenfornevnte Passat B5 med en helt herlig plystrelyd fra turboen inkludert! Jeg tenker at årsaken til at noen assosierer dette med "katatrofe" er at for en turbo med wastegate - altså en turbo med en ventil som en fom for trykkregulering - er dette med plystring i sjeldne tilfeller et dårlig tegn. Min bil hadde imidlertid turbo med variabel turbingeometri, uten at jeg er helt sikker...det kan være en sånn på 1.6 TDI også. Vanskelig å si hva det er uten å høre lyden, men plystringa på min bil var altså helt grei: nesten som å høre en gammel gris som plyster etter damene! På sitt vis ugreit, men plystringa er iallefall ren og fin - det er ikke en hylelyd, mer enn ren sinustone, og det var aldri oljelekkasje, aldri andre problemer.
På konebilen derimot hadde vi en bokstavelig talt utslitt turbo, lagringene var kaputt gewesen. Men bilen fungerte den - helt greit -gikk bare i nødprogram når vi trakk over 2000 o/min når motoren ikke var gjennomvarm. Som nevnt over: går bilen i nødprogram....da er det bekymringsverdig!
The Bottom Line er at du nok kan kjøre en stund, og når det er tid for å skifte: bruk et velrenommert verksted, ikke nødvendigvis et merkeverksted. Et uavhengig, autorisert verksted har som regel en helt annen timepris og en hyggeligere kalkyle på alt som har med deler og rekvisita å gjøre. Men be advised, velrenommert er alfa og omega: kort og godt: det må gjøres godt arbe'! Å skifte en turbo er ikke noen voldsom greie, du kan velge mellom ny turbo, overhalt bytteturbo eller for den sakens skyld, få sendt turboen til "noen" som overhaler den. Det første koster mest, men du får som regel noe bedre garanti. En bytteturbo er "grei nok", mens en overhaling nok er klart billigst, men det tar tid, og det avhenger av at verkstedet har en slik aktør blant sine samarbeidspartnere. Det er heller ikke spesielt komplisert å ringe til det være seg Sverige eller f.ex et verksted i Sverige eller Danmark, enn si Tyskland, og bestille tid til det du måtte ønske - pandemien roer seg nok før du må fikse disse tingene. I Sverige og Danmark er man så vant til norske kunder at man har rutiner for å refundere den svenske/danske momsen når du betaler norsk moms på grensa...hvilket vi i utgangspunktet bør gjøre om reparasjonen utgjør over 6000 ved et døgns opphold. Litt bry, men det går opp i opp. Og ja - prisforskjellen mellom norske merkeverksteder og "de andre" dekker turen og vel så det, selv om du så bare tar en service - eller et registerreimskifte.
Snakker vi DSG-clutch er det noe mer krevende: både ifht verktøy, men også i fht kompetanse. Om verkstedet har utstyret, har man som regel også kompetansen. Alternativet er å bruke et spesialverksted som kan dette med automatkasser - da kan du eventuelt også få overhalt girkassa på samme sted - når det eventuelt blir nødvendig. I det hele tatt: det er ikke sikkert det trenger å koste mer enn du betalte for bilen. Ha trua til det motsatte er bevisst, det kan ofte gå bedre enn vi forventer. Vi krøsser fingra, lykke til med en ellers flott bil!