Revisjonshistorikk [tilbake]

Som Kamerat Wizard sier, denne greia med registerkjede-problemtatikken er løst: Vi snakker om rundt 2013: da gikk man bort fra registerkjede og "tilbake" til en registerreim av en sorten som holder en stund. Vi snakker om sånn circa rundt ANDRE HALVDEL av 2013, eller biler som normalt ble solgt som "2014" årsmodeller i Norge. Når vi snakker FØR 2013, er det litt russusik rullett med i bildet: problemet er knyttet til kamkjedestrammeren, og når den ikke gjør jobben, ja da risikerer man et totalhavari. Ja, enkelte biler har fått en oppgradert strammemekanisme, men i Norge er det ikke mange av disse....det er en kostbar affære...og det har aldri vært noen "tilbakekalling" og utbedring av dette problemet fra fabrikkens side i Europa. Noen biler har fått ny motor der problemet er utbedret....etter et havari. Når dette skjer, er altså litt russisk rulett, men kortversjonen er at man bør styre unna 1.2 hhv 1.4 TSI med kamkjede...dvs frem til 2013.

Ja, for all del, det kan gå bra, det finnes de som kan fortelle om at de har spilt russisk rulett et par ganger også, men jeg tenker at som førstegangsbil er en slik motor veldig lite smart. Den bilen du har sett på, har nettopp en slik motor under panseret, attpå til en hissig variant av sorten. Jeg tenker at en førstegangsbil først og fremst bør være pålitelig og driftsikker, robust nok til å tåle en uerfaren sjåffør. Den bør også være i best mulig stand, primært ifht sikkerhetskritiske ting som bremser og hjuloppheng. å gå for en bil som er "sprek og tøff" er liksom litt selvmotsigende her, om du velger en bil med en helt vanlig konfigurasjon får du mer bil for pengene - les nyere bil, ofte i bedre stand. Vær også klar over at Golf 7 - som faktisk er innenfor rekkevidde innenfor sånn omtrent samme budsjett - er en vesentlig bedre bil enn Golf VI på alle vis. Strekker du budsjettet en titusenlapp til, ja da får du iallefall en grei Golf VII. Da snakker vi 2013-modell and on - 7 år mindre på veien gjør ganske stor forskjell på en bruktbil! Og velger du en bil med det noen kaller "lang" kjørelengde, si 2-300.000 kjørte kilometer - gjerne en bil med dieselmotor - får du enda mer bil for pengene. Spesielt 1.6 TDI er rimelig. Nei, dette er ikke en spesielt "sprek" bil, men min subjektive oppfatning er at den absolutt har mer enn nok ytelse til å holde følge med trafikken her hjemme i Norge. Bør imidlertid prøvekjøres grundig før kjøp - det er en motor som smaker best med automatkasse....det blir mye giring her!

Be advised, det gjør det med både 1.2 og 1.4 TSI også. Det er IKKE spesielt mye anvendbar kraft i disse motorene, og de mister pusten akkurat i tide før førerkortet begynner å hoppe i lomma i en 80-sone. Men greit nok: for deg som skal ha en førstegangsbil kan en liten benziner være helt grei, du får en følelse av "sprek bil" når du ser turtelleren hoppe og sprette :-) Dog - tenk også her tanken på å gå for en bil med automatkasse isteden - og uavhengig av om hvilken konfigurasjon du går for - unngå "ungdomskjørte" biler, unngå biler med for mange eiere, unngå biler som er "tuklet" med - chiptuning er bannlyst - i særdeleshet gjelder dette VAG sine små benzinere!!!!

Som Kamerat Wizard sier, NAF-test er en smart ting når du finner en bil som du ellers synes er grei. Dette er noe du skal insistere på FØR - FØR - FØR du kundertegner kjøpekontrakten, du har to alternativer: full test hhv 60-punkters test. Den siste koster deg 1500 spenn om du er NAF-medlem, og poenget er å avdekke skjulte feil og mangler. Uavhengig av om selger dekker hele eller deler av en slik sjekk, eller ingenting - det skal ikke avdekkes mye før dette virkelig lønner seg! Du kan være så "dreven" du bare vil og google "kjente feil" til du er blå i ansiktet, og likevel overse kritiske, dyre feil og mangler. Nei, NAF-testen avslører ikke absolutt alle skjulte feil, men det er en etablert, godt innarbeidet prosedyre - vesentlig bedre enn de aller fleste "tilstandsrapporter" der ute og MYE bedre enn selgernes fagre løfter om gull og grønne skoger!

Den tingen som virkelig tar rotta på en bil, er forøvrig rust. Nei, fabrikkbeskyttelsen på VW er IKKE god nok, det gjelder i aller høyeste grad fra 2000-tallet and on, like frem til i dag. Mao kan en kun 5 år gammel bil som er kjørt i Oslo-gryta f.ex - stikkord norsk vinter og salting - ha langt fremskredne rustskader etter si 5 år. En Finnmarkskjørt bil er gjennomgående bedre - men igjen - du vet jo egentlig lite om hvor og hvordan bilen er kjørt og tatt vare på - og tro meg - selv en erfaren mekaniker kan overse kritiske rustskader på en EU-kontroll! Derfor: NAF-test...den er "spisset" mot å avdekke de vanlige feilene. Spesielt for deg som førstegangskjøper er dette viktig, ikke minst fra et sikkerhetsmessig ståsted! Derfor anbefaler jeg også at du unngår en "sprek" motor som en 1.4 TSI med 140 hk....det er en motor som blir litt for "spiss" - gå heller for en versjon med rundt 100 hk +/- et par titalls hestekrefter. En førstegangsbil skal skaffe jo også skaffe deg kjøre-erfaring, da er det veldig mye greiere med en lettkjørt bil med en grei motor-karakteristikk! Og ja, Golf er absolutt et godt valg, forutsigbare kjøreegenskaper og godt alt! Lykke til!