Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg tenker feil forbrenning, evnt feil tenning, ala det vi kalte "tenningsbank" i gamle dager. Det var vanlig på biler som var satt opp for 99 oktan som ble kjørt på 93 oktan, og det var VELDIG vanlig om man kom i skade for å fylle diesel istedetfor benzin. Ja, jeg har gjort det også - og blakk som jeg var, så kjørte jeg på en blanding med 90+ % diesel og en skvett bensin. Da ble det tenningsbank da, selv om jeg justerte tenninga maks mot lavoktan - bilen min hadde en slik mulighet!

Nå er det vel ikke noe sånt som er årsaken hos deg, men min subjektive oppfatning er at du har et problem der du burde konsultere din favoritt-verksmester. Verken mer eller mindre. Ja, det kan være en bagatell, men det kan også være - som du jo er inne på - noe som kan utvikle seg videre i negativ retning. Jeg tenker at en mulighet her - når du nevner kjølevæsketap - er en ørliten lekkasje i topp-pakningen. Det gir også lyd i den sjangeren du nevner, og ja, du vil merke det på trekkkrafta - omtrent som det du beskriver. Det er jo sånn at en topp-pakning ikke reparerer seg selv, det blir bare verre og verre, det kan være det som har skjedd her. Lurt å sjekke ASAP, og nei, det er ikke noen stor greie for verkstedet å diagnostisere dette med lekk topppakning. Hva det koster å skifte en sånn, er noe variabelt, men jeg tenker at din motor er en av de greiere å jobbe på.

En ting: ikke kjør til verkstedet før du har ringt og rådført deg med dine gode venner der! Ja, man kan kjøre i lange tider med en lekk topp-pakning, men man skal uansett kjøre med conduite, og det avhenger av hvor mye lekkasjen har fått utvikle seg. Og bare så det er sagt: nei, du trenger IKKE få ovselege mengder med røyk fra eksosrøret, slik jeg leser det du skriver, er du en observant og klok mann, da merker du ting FØR det utvikler seg så langt at det ryker som en skogbrann.

Vi krøsser fingre og tær og ønsker deg lykke til!

Antall visninger