Revisjonshistorikk [tilbake]

Om jeg ikke tenker helt feil, er det en elektrtisk, termostatstyrt vifte på din bil. Når vifta går hele tiden, ville jeg forventet at temperaturen gikk opp og ned, typisk mellom 60-70 grader og 90 grader, avhengig av motorbelastning. F.ex når motoren går på tomgang, bør temperaturen falle. Om den IKKE gjør det, går mistanken i retning av at du har et problem med overoppheting av motoren og/eller kjølesystemet. Ellers skal vifta normalt sett stoppe når temperaturen faller. Gjør den ikke det, ja da kan det være et problem med f.ex en temperatursensor. Men igjen, jeg ville forventet at temperuren gikk noe opp og ned, den norske sommeren er liksom ikke preget av 40 grader i skyggen. Begynn derfra, om du kan sjekke oljetemperaturen i kjørecomputeren vil også det kunne gi deg en pekepinn her. Om olja i store trekk ligger på oversiden av 100-110 grade r etter noen mil med normal kjøring, ja da har du en klar og entyidig indikasjon på at du bør rådføre deg med et verksted så snart som overhode mulig - og fortrinnsvis før du legger i vei på "Norgesferie" eller en annen krevende øvelse. Og skulle problemet være knyttet til kun vifta, ja da er altså meget enklere. Men du bør virkelig finne ut av dette snarest mulig. Lykke til!

Antall visninger