Revisjonshistorikk [tilbake]

Mhp dette med pensjon er det - der som her - veldig greit å ha kontroll på bokostnadene, relativt ny og nedbetalt bil og litt mer enn minstpensjon når man bikker pensjonsalderen....forøvrig har både menn og kvinner mulighet til å gå av tidligere enn i Norge...enn så lenge...også i RF er pensjonsalderen under press.....men yrkesgrupper som har særaldersgrense er imidertid fredet. Også det foreløbig, men akkurat det med brann, politi, flygende personell er underlagt vesentlig hardere fysiske krav enn i Norge, så det skjer neppe med det første.

Minstepenjon er som du antyder, ikke stort å skryte av. På en annen side sett: har man statsleilighet evnt privat eiet leilighet uten gjeld, har man det relativt greit: det finnes en ekvivalent til den norske bostøtteordningen som i stor grad blir gitt som direkte reduksjon i det vi kan kalle "fellesutgifter", honnørkort og frikort er ikke underlagt riktig like kjipe betingelser som i Norge, og ikke minst, basismatvarer er underlagt en prisregulering....en konsekvens av lavere middelinntekt er at det er ganske mange som tjener relativt lite....igjen....der som her...offentlig ansatte, hele gullrekka fra lærere til leger f.ex. har relativt lav inntekt. Det vi kan kalle øvre middelklasse jobber som regel i privat sektor eller store helt eller delvis statseide selskaper som Gazprom, der er lønna ganske så grei - på nivå med norsk gjennomsnittslønn eller over. En del av dette bildet er også at mange har en tilleggspensjon, privat eller offentlig, da blir det mye greiere å være pensjonist.

Ja, det er en betydelig større mengde minstepensjonister enn i det norske samfunnet. Men blant Putins og partiets fanesaker har nettopp minstepensjonister og krigspensjonister - de få som er igjen av sorten - vært en prioritert sak. Kortversjonen er at disse gruppene har fått det vesentlig bedre de siste 20 åra. Ja, det var tildels dramatiske endringer på 90-tallet, men for oss som har reist ut og inn der, har utviklingen fra noe henimot altomfattende økonomisk krise til dagens Russki' Federatze' vært helt utrolig, og da i positiv retning. Det er jo strengt tatt god for alle - ikke minst en liten nabo som Norge, Sverige og Finland visserlig er: når den store, sterke naboen har det godt, underforstått har et nogenlunde stabilt samfunn, da er det greit for oss også. Ikke minst fordi det blir så meget enklere å reise ut og inn. Egentlig et ganske perfekt sted å reise til, man slipper å være omgitt av jævla nordmenn på fylla - kfr Spania! Og bare så det er sagt: når Ivan har jobb og har det greit der hjemme, ja da drekker han atskillig mindre enn Ola Dunk! Vi som ikke drekker sjæl legger veldig lett merke til sånt - og nei - min russiske svigerfar var også veldig forsiktig med alkohol. Ja, vi har det veldig greit her hjemme i Norge, for all del, men det er faktisk ganske greit i andre land også - nøkkelen er å ha grunnleggende respekt for det landet man reiser til, de menneskene man møter, de man omgås....da går alt så meget bedre! Ellers er det en gyllen regel å holde hue nede og holde seg laaaaaaaaaaaaaaangt unna demonstrasjoner - ja - det er faktisk fritt frem å demonstrere i RF også - men der som her - det er dårlig karma å komme for nær sånt!

Mhp Lvåre kjære Laddiser var det såvidt jeg husker, sånn at clutchen krevde 14.5 kilo eller deromkring med trøkk for å bevege seg. Likeså er det en grunn til at rattet var relativt stort, utvekslinga i styresnekka var av den sorten som ga sjåfføren biceps som Schwarzenegger! Jeg og mutter kjørte våre Laddiser tilsammen et sted mellom 1.2 og 1.3 millioner kilometer, så gjett om jeg har overarmer som imponerer både damene og barnebarna! Men BREMSENE var faktisk ganske greie, servoen var godt designet, og man var tidlig ute med lastavhengig ventil som fordelte bremsekraften mellom foran og bak. Skiver foran av den meget soldide sorten, til og med dobbeltvirkende calipere og solid areale på klossene om jeg ikke husker feil. Bak var det tromler av den skikkelig godt dimensjonerte sorten, jeg opplevde faktisk aldri fading eller andre problemer med Laddisen, på tross av at jeg kjørte mye med slep på opptil 1,5 tonn i de tider. Nei, ikke helt lovlig, men Laddissene hadde faktisk ganske så heftig tillatt hengervekt. Legg til at motoren var av langslagstypen...greit med anvendbar kraft på lave og midlere turtall, en drøm å kjøre på den norske landeveien. Ja, den var en smule busy med 3000 o/min i 80, på den annen side sett, de første bilene som kom til Norge trakk rent og pent uten antydning til ventilflyt i opp mot 7-8000 o/min, redline var ved 5500 o/min. Grei lydisolasjon også - igjen var de tidligere utgavene - de med doble frontlykter - vesentlig bedre og mer forseggjort enn de senere versjonene med firkante lykter.

Spesielt viktig var naturlig nok isolasjonsmatta under panseret - med en busy motor med kamkjede var det mye lyd under panseret! Hvorfor i alle dager europiske og japanske fabrikanter i stor grad droppa denne isolasjonen til langt ut på 80-tallet, er for meg uforståeelig....det kosta jo ikke stort og gjorde underverker! Ellers var mye av motoren stælt fra Mercedes - motoren fulgte IKKE med fra Fiat - som mange innbiller seg....det var en "egenkonstruksjon" med mange kjøpte, men som nevnt, også en del stælte ideer! Med overliggende kam og korte, relativt rette innsuggings- og utblåsningskanaler var det forøvrig en fantastisk grei motor å skremme ut veldig mange hestekrefter fra. de som kjørte rally - bla en danske - plukka ut 180 bhp fra en Lada 1600!

Etterhvert fikk man også 5-trinns grikasse....og parellelt med firkant-Laddisene produserte man Niva. Testene i Norge var så lite objektive at det var til å bli kvalm av - likevel solgte Lada fenomentalt godt i en årrekke. Jeg hadde dessverre aldri råd til en ny Samara, men hadde Lada kommet med en seriøs dieselmotor i en litt mer familievennlig bil enn Niva, hadde jeg lett kjøpt Lada isteden for VW etterhvert som det ble håpløst å kjøre benziner i Norge for oss som kjørte litt lenger enn langt i år ut og år inn.

Ja, jeg har tilbrakt noen år bak rattet på Moskwitch også, det var meg som eide den Moskwitchen som ble brukt som illustrasjon av "Motor" i mange år hver gang man skulle skrive om russiske biler. Man kjøpte et av mine bilder av bilen, vips, så ble den veldig berømt! Grei bil, på eksportversjonene var det en 1.5 liter benziner med overliggende kam osv osv, konstruert av BMW, under panseret.

MERK DEG "EKSPORTVERSJONENE": SSSR-biler ble eksportert til store deler av verden, ikke bare Lada, men også GAZ. Moskwitch og IZH. Til og med ZAZ ble eksportert! Produksjonsvolumene var absolutt respektable, Lada var f.ex større enn GM Europa noensinne har vært i glanstiden. Frankrike, Spania, ja selv UK var betydelige markeder. Men det var dengang, etter at SSSR fordampet - tidenes største geopolitiske katastrofe på mange vis - var det som nevnt over, dramatiske endringer. At det endte godt etterhvert, skal vi som naboer være meget lykkelige over!

VOLGA er min personlige favoritt, hadde faktisk en feiende flott en-eiers bil på gang, men "noen" måtte bare nærmest gi den bort - hastverk er lastverk. Jeg hadde sett for meg å latt den stå der orte i øst og kose meg med den på den russiske landeveien. men sånn ble det ikke. Evig eies kun det tapte, det er greit å kjøre Golfen også på den russiske landeveien :-) Ja, det går ganske radig, men også i trafikken har den positive trenden i samfunnet gitt et veldig mye mer hensynsfullt trafikkbilde enn det var rundt årtusenskiftet! Man føler seg faktisk ganske mye tryggere i trafikken der borte i øst enn i Oslo eller for den sakens skyld, Stavanger....jo mer penger Ola Dunk har fått mellom hendene...jo mer hensynlløs og arrogant har han blitt i trafikken! Prøv å skifte felt på motorveien inn mot Stavanger i rushtiden....! I St Petersburg er det enkelte steder 8 felt i en retning, det hender man kommer inn på ytterste venstre felt og må holde seg der til man er ved en av de store broene over Neva...gitt at man skal mot den delen av byen der vi holder oss...er det luirt å ta av mot HØYRE på enden av nevnte bro...da må man skifte til ytterste høyre felt! Et mareritt i rushtiden skulle man tro, men neida, bare å slå på blinken, så åpner det seg som ved et trylleslag den ene luken etter den andre like til ytterste høyre, vips, så er man der! Man føler seg nesten som Moses som skulle over dødehavet! Ikke bare det, de siste åra har man til og med begynt å stoppe for fotgjengere! Det må forøvrig tilføyes at offentlig transport bevisst er gjort svært billig - i en by med noen millioner mennesker er dette tvingende nødvendig for å redusere trafikken innenfor bygrensa i størst mulig grad. Noe å lære av for Oslo og andre norske "storbyer": hvorfor i alle dager skal det være LIKE DYRT å ta kollektivtransport som å kjøre egen bil? Her hjemme er transport en gedigen melkeku, der kostnadspiralen ingen ende tar!

La det være sagt....også i Europa generelt bruker man reduserte priser, sogar gratis, kollektivtransport som et virkemiddel for å få ned trafikken. Veldig smart spør du meg, jeg er blant dem som reiser kollektivt så sant jeg har muligheten til det! Ha en fortsatt god dag!

Antall visninger