Revisjonshistorikk [tilbake]

At en råde kommer ut gjennom blokken betyr nesten utelukkende veivaksel brudd. Veivaksel brudd får man av utslitte rammelagere som igjen er på grunn av tvilsomme oljeskift intervaller eller bruk av feil olje. Veivaksel lagere er på grunn av toloranser mellom lager og tapp helt avhengig av korrekt olje spesifisert av Volvo. Normalt kan ikke regreim brudd føre til slike massive ødeleggelser da vippearmene har en spesiell konstruksjon som gjør at de bøyer av eller knekker av slik at ventilene holdes stengt ved kontakt med stempelet. Kjøleveske som kommer raskt inn i en sylinder kan også lage store skader da man får såkalt hydraulisk lock og stempel treffer vannet i stor hastighet og vann kan ikke komprimere og da er det full stopp og normalt store skader som brudd i veivaksel osv. Men også her er motor fabrikantene smarte ved at de konstruerer råden såpass myk at den bøyer seg og ikke skader veiven men er det mye vann kan det gå galt. Du sier oljen var byttet 2 dager før skaden så spørsmålet er ble det brukt riktig olje og filter?

Hilsen Mr Car Wizard