Revisjonshistorikk [tilbake]

Slik du beskriver det, fremstår det for meg som du har leaset bilen gjennom det være seg Toyota Norge eller en samarbeidspartner. Ja, jeg er absolutt enig i at alle biler som kommer til Norge bør underkastes full understellsbehandling, gjerne med hulromsbeskyttelse, etterfulgt av jevnlig etterbehandling. Men som vi vet, noen importører sørger for dette, andre ikke. Toyota er en av dem som IKKE gjør det. Dessverre tar man ikke en "Møller": der sier man at "fabrikkbehanldingen er god nok". Det er ikke helt sant, jeg er en av mange som har kjørt mine feiende flotte nye VW direkte til understellsbehandling. Og ja, jeg har flere venner og bekjente som har gjort det samme med sine nye Toyota - herunder en god venn som har en RAV4.

Og nei, Toyota Norge er IKKE blant dem som rustbehandler bilene når de kommer til Norge. Du finner mer om akkurat dette i DENNE artikkelen: https://motor.no/bil/store-forskjeller-i-rustbehandlig-av-nye-biler/192512

Derved står du med en bil som egentlig bør understellsbehandles, men den norske importøren har altså ikke funnet det bryet verdt. Om du leser i ovenfornevnte artikkel, vil du imidlertid finne at Toyota Norge "anbefaler" undersprøyting, se svarene man gir under pkt 1 og 4 i artikkelen. Det springende spørsmålet her er hvorfor i alle dager man ikke sørger for at dette blir gjort FØR du - som jo pr definisjon LEIER en bil fra Toyota Norge eller en samarbeidpartner - overtar bilen for et avtalt tidsrom! For meg frermstår det som NOK EN GRUNN som bør føres opp på den lange lista over GODE GRUNNER TIL IKKE å inngå leasingavtaler! Frekkere enn flatlusa spør du meg, det er ikke DITT problem å forebygge eventuelle rustproblemer som neppe blir et tema før ETTER utløpet av leasingperioden! Sagt på en annen måte: dersom det skulle vise seg at det oppstår kritisk rust før utløpet av leasingperioden, tilsier det at Toyota absolutt burde understellsbehandle sine biler når de kommer til Norge! At det med sikkerhet vil være begynnende rust etter 3-4 år? You bet!

Men igjen: det er i utgangspunktet ikke DITT problem! Det jeg ville gjort, var å FINLESE leasingkontrakten for å se om den åpner for at DU kan a: pålegges et ansvar for å rustbehandle bilen, nærmest som en del av din plikt til å sørge for service og løpende vedlikehold b: om det finnes klausuler som nevner rust, eventuelt som kan brukes for å putte begynnende rust inn i en sekkepost for "uvanlig slitasje" eller tilsvarende. DERNEST vil jeg på det sterkeste anbefale at du tegner medlemskap uten veihjelp i NAF, da har du en god partner i ryggen om du skulle få en feit regning for "utbedring av rustskader" når leasingavtalen avsluttes.

Ellers er det synd og skam (for deg) at Toyota ikke er like bombastiske som Møller, som jo sier "god nok" om en fabrikkbeskyttelse som knapt nok holder mål for en TYSK vinter! Da kunne du jo bare tatt en utskrift av artikkelen i Motor og smelt den i bordet når du leverte bilen :-) Så vel er det dessverre ikke, men min sbujektive oppfatning er at dersom dette med "rust" og understellsbehandling er eksplisitt nevnt i leasingkontrakten, ja da skal det godt gjøres å vippe dette over på deg. Men, sørg for ryggdekning, meld deg inn i NAF! Når du har betalt medlemskapet (ganske rimelig) kan du eventuelt ha kontrakten foran deg og ringe NAF for å be om et mer konkret råd. Lykke til!

Antall visninger