Revisjonshistorikk [tilbake]

Først og fremst: tallet "2016" tilsier at fabrikkgarantien er na-na, derved er det overveiende sannsynlig at du må betale hva det koster. Du sier ikke noe om hva som ligger i kostnadsoverslaget, ut over at det er en form for trykkgiver og en pumpe. Gitt beskrivelsen innledningsvis regner jeg med at dette er deler knyttet til adbluesystemt, og at verkstedet har vurdert feilbildet ut fra forutgående sjekk, og konkludert med at den og den delen må skiftes. Om du ser nærmere på kostnadsoverslaget, vil du finne tre ting: deler, arbeid og moms. Hos VAG er det sånn at deler til Audi ligger sirlig pakket inn, gjerne i litt finere papir enn delene til VW og Skoda, det koster litt ekstra, men greit nok: det første du sjekker er prisen på delene. Om du synes det ser urimelig dyrt ut, kan du alltid sjekke prisen på tilsvarende deler andre steder - ex Autodoc. Be aware, det er ikke uvanlig at du må ta frem den store multplikasjonstabellen her, det koster litt ekstra å ha bil i Norge, og ekstra dyrt er det om bilen er det vi kaller "premium" her hjemme. Riktig like dyrt er det ikke i f.ex Tyskland, derav finner du altså helt andre priser i nevnte nettsjapp.

Men så var det dette med arbeid da: også dette skal fremkomme, og noe forenklet sett, enten opererer man med en fastpris som tar rom for alle eventuliteter og litt til eller så tar man timepris. På Audi-verkstedet er det Ordnung Muss Sein over hele fjæla, den skal de ha! Men det koster, timeprisen er et hakk høyere enn ved f.ex si VW-avdelingen rett i nærheten. Sånn er det bare.

Det mest relevante for deg er beløpets størrelse, eventuelt om det er spesifisert et timetall. Er det ufyselig mye arbeidspenger, eventuelt veldig mange timer her, ja da er det en krevende jobb.

Hvorfor dette er reelevant? Jo...bilen din er tross alt noen år gammel. Jeg ville sjekket ovenfornevnte, og innhentet pris fra et uavhengig, autorisert verksted også. Dernest kan du altså sjekke prisen hos Autodoc, om du bestiller deler med frakt via DHL (litt dyrere, men det er verdt det!) får du delene på døra etter kun få dager, fiks-ferdig fortollet og everything. Det springende punktet er om du kan gjøre jobben selv - eller om du har et greit kundeforhold til et uavhengig verksted som kan gjøre jobben for deg. Mange blir sure om du tar med delene sjæl, de liker å tjene penger på alt de gjør, men nettopp derfor skal du innhente et pristilbud og ha en samtale med dem FØR du bestiller deler fra f.ex Tyskland. Uansett om man godtar å gjøre kun jobben, eller om du må kjøpe delergjennom et uavhengig verksted: regn med at det blir vesentlig billigere.

Og er du blant dem som vil det beste for bilen din og oppfatter merkeverkstedet som best? Ja, da kan du alltid ta en samtale med dem og prøve å få ned prisen, men deet er altså dette med ordet "premium", uten å si noe negativt, så snart en bil er litt mer fjong enn andre biler - og det er jo faktisk A6 - ja da resonnerer mange importører som så, at de kan legge lista for kalkylen av deler og verkstedstjenester et par hakk høyere. Sånn burde det egentlig ikke være, men i et såvidt begrenset marked som Norge jo er, vil det heller ikke være riktig den samme konkurransen i markedet som i andre land. Legg til at Ola Nordmann langt på vei har akseptert tesen om at Norge er et høykostland....visp...så har du forklaringen på kostnadsoverslag på det som fremstår som to smådeler og bittelitt arbe' har et femsifret beløp med to streker under, nederst på arket.

Antall visninger