Revisjonshistorikk [tilbake]

Nja, jeg har gørt rykter om at Toyota bytter DPF på intervall, men for oss andre er det ikke slik. Jeg tenker at det i stor grad er kjøremønteret som er avgjørende her, gitt at systemets "renseprosess" gjør det den skal, burde DPF kunne holde like lenge som resten av bilen og litt til. Nei, jeg kjenner ikke Volvos DPF og renseprosedyrer spesifikt, men jeg ville ikke tatt sorgene på forskudd her, Volvo har for vane å gjøre ting på en god måte. Den renseprosessen jeg refererer til, er forøvrig temperaturavhengig, på min VW starter denne med jevne mellomrom, man merker det først og fremst på at en vifte går en stund etter at man har stoppet, i tillegg sprer det seg en umiskjennelig lukt som minner litt om lukta som sprer seg når man har tent opp en utegrill med spillolje :-) Eller som i hine dage når jeg kjørte dieselbilen min på russisk fyringsolje, lukta av gode minner!

Nei, dette er ikke helt det samme som det noen kaller "regenerering". Regenerering innebærer at man går inn via bilens styringsystem med pc og dertil egnet programvare, og tvangskjører den ordinære renseprosesser, som regel over noe lengre tid. Dette er noe man kan gjøre om den ordinære renseprosessen ikke har gjort nytta, noe som kan skje om man f.ex kun kjører inne i byen over lang, lang tid, spesielt på vinteren, og nei, man kan IKKE gjøre det ubegrenset antall ganger! Sagt i klartekst: man kan ikke "regenerere" ubegrenset, etter si 5 ganger må DPF skiftes.

Igjem hvordan det er med V70 og Volvo er jeg usikker på, med VAG fungerer det omtrent som beskrevet over. Dog, etter noen år med DPF har jeg kun opplevd at motorlampa tenner en gang, da hadde jeg pga sykdom kun kjørt til og fra nærbutikken osv et par kilometer av gangen over en hel vinter. "Kuren" var så enkel som å kjøre et par mil med noe høyere turtall enn ellers, voila, så forvsvant lampa, siden har det gått greit! Nå skal det tilføyes at jeg bor på landet, som regel kjører jeg noen mil i slengen når jeg først setter meg i bilen. Om du har et kjøremønster med en passe fordeling av småkjøring og langkjøring, kan det fort gå bra! Og skulle det bli et problem en gang i en fjern fremtid: vurder å kjøre til Sverige og få skifta DPF der, verre er det ikke! Det er jo sånn at Volvo er svensk, og Norge er et høykostland....overveiende sannsynlig at det er lurt med en tur over grensa når og hvis du noensinne får dette problemet!

The Bottom Line er at du IKKE trenger å ligge våken om natta for dette! Lykke til!

Antall visninger