Revisjonshistorikk [tilbake]

Nei, det er faktisk IKKE en naturlov som sier at innbytteprisen blir den samme her! Fort gjort å glemme, men med leasing er det en situasjon vi i andre sammenhenger beskriver med frasen "bordet fanger", Man er mao bokstavelig talt prisgitt leasingselskapet, og gitt det faktum at dette dreier seg om en kommersiell aktør, gir man absolutt ikke noe ved dørene. Denne lille bagatellen med at leasingselskapet har stålkontroll over hvor bilen skal "byttes inn", har uvegerlig stor betydning for bilens restverdi. Det er jo så enkelt som at kunden ikke har mulighet til å gå videre og innhente et bedre tilbud annetsteds, når f.ex fradragene for påstått unormal slitasje og ditt og datt hoper seg opp og plutselig utgjør betydelige summer!

Ja, i en ideel verden burde tallet med to streker under som kunden sitter igjen med som netto "verditap" vært den samme, men når det vi kan kalle konkurranse-momentet blir opphevet gjennom en leasingkontrakt, er det faktisk IKKE sånn lenger! Leasingelskapet er langt på vei det stikk motsatte av en snill julenisse, man er rett og slett veldig opptatt av å tjene penger!

The Bottom Line er at du på sett og vis har rett, men du legger en ideel fremstilling til grunn, der du setter likhetstegn mellom leasingbransjen, som jo egentlig kan fremstilles som et fordyrende mellomledd her, og et ordinært bilkjøp, der kunden selv ordner finansieringen.

Antall visninger