Revisjonshistorikk [tilbake]

Om du ikke finner en kjøper som føler "må-ha" akkurat din bil og kjøper bilen din uansett hva den måtte koster, ville jeg tatt en runde på fnn og beregnet gjennomsnittspris. Jeg ville også sett på prisen for privat salg vs forhandlerpris, i den grad du finner biler i denne alderen hos forhandlere.

Deretter ville jeg lagt til et passende påslag for fantastisk god stand og sådant mer, men be aware, uavhengig av lav kjørelengde, det vil være vanskelig å oppnå spesielt mye mer enn forhandlers pris på en tilsvarende bil med en mer vanlig kjørelengde, si 150-250.000 km. En rask sjekk indikerer at et prisleie fra 40-60.000 er normalen. Jeg merker meg at unntak finnes, bla en bil med "unik km", her såvidt over 100.000 km, denne har en fresk pris: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=209787009

Ja, for en sann entusiast vil nok bilen være fristende, men jeg tenderer til å tenke at det vil ta en stund å få solgt bilen, og at det nok kan bli en ikke ubetydelig rabatt etterhvert. Du kan jo følge med på den bilen, eventuelt slå av en prat med forhandler og forhøre deg om bilen - kanhende du får noen gode argumenter om du vil selge din bil. Men skal vi være nøkternt realisitiske: du skal ha en solid porsjon flaks for å oppnå si 75.000 for din bil ved privat salg. Ja, du kan endelig prøve deg med en prisantydning på 99.990,- inkl reg.avgift, alle 9-tallene fungerer faktisk...mye mindre enn 100.000 - men da skal bilen virkelig fremstå som ny, med skikkleig gode bilder i annonsen for å lokke den rette kjøperen! I ditt sted ville jeg ikke solgt en sånn bil om det smalt, jeg ville beholdt den som "hobbybil" til søndagsturen et par dager i året!

Ellers, en liten advarsel fra meg til deg: om du skulle få den berømte idioten bak svingen i fleisen med en sånn bil, vil den bli kondemnert om det så bare er en bulk i skjermen....for forsikringselskapets takstmann vil bilens påståtte "markedsverdi" ligge på si 10-20.000 kroner! Og selv om din motpart har all skyld, er unevnelige selskaper veldig glad i å avgjøre alle saker med "skylddeling"! Uten å gå i detaljer, det er tre ting som er viktige når du kryper ut av bilen: få politiet til stedet for å ta opp forklaringer....opprette sak....ta skisser og mål osv....dernest ta bilder om du har anledning.....og sist, men ikke minst: sørge for å kontakte lege så snart du kan og klage over alt som gjør vondt, alt som kunne ha gjort vondt og få det ned i journalen. Det gjør et hav av forskjell i den diskusjonen du altfor ofte kan komme i dersom du har en eldre bil i slik stand som du beskriver.

Ikke fordi du taper så forferdlig mye om du bare gir beng, men jeg er blant dem som oppriktig mener eldre biler i slik stand har en verdi som langt overstiger det vi kan kalle "ordinær salgspris". At forsikringsbransjens takstmenn - som jo er lært opp og kjøpt med hud og hår av selskapene ofte har en lei tendens til å legge seg på laveste markedspris, uten å ta hensyn til at din bil faktisk er kjørt nesten 500.000 mindre enn den Mercen fra 2003 vi kan søke opp på finn i dag, gjør det definitivt ikke bedre! Det er da man står på krava, gjerne beholder "vraket" selv og reparerer den.

The Bottom Line er enkel og grei: ta vare på bilen din! Det er ikke mange slike biler der ute!

Antall visninger