Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, avhengig av differansen mellom hvor mye du har betalt for bilen og hva den faktisk burde vært solgt for, kan du ha krav på et prisavslag, subisidært heving av kjøpet. Noe kynisk sett, jeg ser imildertid at det står "SAAB" i headeren her, det betyr at det dreier seg om en ikke helt ny bil, og for alle praktiske hensyn en bil som kan bli vurdert som ukurrant allerede i utgangspunktet. Jeg tenker at dersom bilen ellers er i generelt god stand, og prisen du betalte fremstår som grei, ja da ville jeg gitt beng - det vil neppe være stort å hente. HER finner du en grei oversikt over det meste som gjelder bilkjøp vs rettigheter: https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/

Men, si at bilen er et sted mellom 10 og 20 år gammel, da vil uansett prisen i større grad henge sammen med bilens faktiske stand, enn kjørelengde. Om du sjekker på finn - https://www.finn.no/car/used/search.html?make=0.806&sort=PUBLISHED_DESC vil du se at prisene for brukte SAAB varierer veldig. Det jeg merker meg, er at enkelte biler fremstår som absurd overprisa, det er faktisk ikke sånn at det er stor "samlerverdi" på SAAB riktig ennå! Men som vi vet, enkelte selgere opererer etter prinsippet om at en bil er verdt det den ivrigste kunden vil betale for den! Dersom selger har spilt på dette argumentet, og fått deg til å betale overpris for en bil som er kjørt vesentlig lenger enn oppgitt kjørelengde, ja da har du prinsipalt sett en god sak. Men ha is i maven, det koster å gå videre" med en slik sak! I mange tilfeller kan en løsning gjennom en forhåpentligvis positiv dialog med selger være det beste for begge parter. Hva som er best i ditt tilfelle, avhenger rett og slett av hvor mye du er lurt!

Det som er et aldri så lite tankekors, er at bilen kan være kjørt 170' for "flere år siden". Avhengig av hvor mange år bilen har vært på veien og i bruk som dengang, kan det bety at den reelle kjørelengden er både 100' og for den sakens skyld, 300' høyere enn oppgitt kjørelengde. Det vet du foreløbig ingen ting om. Igjen, om bilen er kjøpt for en grei pris - si 50.000 - og ellers er i alminnelig god brukstand - ville jeg ikke brydd meg, jeg ville kjørt med bilen og forhåpentligvis hatt et stort smil som bare ble stoppet av ørene, SAAB er jo kule greier! Men viser det seg at det egentlig er en dass av en bil, der "alt" er vesentlig mer slitt enn du har grunn til å forvente - igjen alder og selgers opplysninger vs hva du faktisk sitter igjen med - ja da er det a complete different matter!

Satt på spissen: ja, du har "rettigheter", men for det første dreier det seg alltid mer om å FÅ RETT enn å HA RETT i en eventuell konflikt med selger. Gamle kvitteringer er et lite stykke på vei, men jeg ville nok gravd litt mer for å finne ut realitetene her. Jeg tenker også at du nok kan ha blitt litt "bondefanget" her, selger har kanhende spilt på at du har falt for en ellers fjong bil! Det kan skje den beste, da vil det ofte være sånn at vi ikke undersøker like grundig som vi ellers ville gjort!

Et godt eksempel som ble referert i "Motor" for noen år tilbake, var om en herremann som kjøpte en veldig pen og fjong Mercedes 300 diesel, du vet, disse stasjonvognene som gikk og gikk og gikk. På den konkrete bilen hadde speedometeret rett nok et hundretusen-siffer, om jeg ikke husker feil sto kilometertelleren på trehundreogetellerannet. Kjøperen var i hundre, gild og fin bil, og prisen var bare rundt de 30.000! Bånn gass og full fart, løp og kjøp, å tenke tanken på at kilometertelleren kunne ha gått rundt...? Nada, her var det kjærlighet ved første blikk! Når kjøperen etterhvert kom under vær med at den fjonge Mercen hadde gått som taxi, ja da ble han jo litt betutta. Men han var en klok mann, bilen var jo faktisk i meget god stand! En taxi er jo gjennomgående svært godt passa på, spesielt når det dreier seg om virkelig langkjørte biler! Her snakker vi altså om 1.3-1.4 millioner kilometer, mannen som kjøpt bilen putta fingeren i jorda og sa som så, at jo, bilen er kjørt litt, men for 30.000 kan jeg jo le hele veien til banken likevel om jeg så bare kan bruke en et år! Bilen holdt i flerfoldige år den! Ja, kjøperen kunne prinsipalt sett prøvd å fremme en sak, men det dreier seg om hva man kan oppnå vs den prosessuelle risikoen: her var det maks 30.000 i potten, om selger setter seg på bakbeina kostet bare en runde i forliksrådet lett et sted mellom 10 og 30.000 dengang, om man da ikke er "sin egen advokat". Om selger setter seg enda mer på bakbeina og saken går til retten? Risiskoen for å sitte med 100.000 i saksomkostninger og null gevinst er absolutt reell! Derav dette med å vurdere hva man faktisk har fått for pengene: stikkord: god stand, egentlig OK pris!

The Bottom Line er at jo, du har nok blitt lurt ganske kraftig på sett og vis, men er du også svindlet for et større beløp? Har du betalt en blodig overpris for en bil som utenpå er fjong og blank i lakken, men under skallet er kjørt noen hundre tusen mer enn du forventet - og kanhende attpå til bare venter på å ramle fra hverandre? Eller er det en helt grei bil som du har betalt en grei pris for? Det er der du må sette deg ned og vurdere hvordan du skal ## ndtere saken, Dog ville jeg nok uansett tatt et alvorsord med selger her. Ja, det kan hende også selger er lurt, en eldre bil går jo gjennom flere eierskift underveis, noen eiere er mer kreative enn andre når det gjelder dette med kjørelengde, enn si når det gjelder å skjule kjente feil. Men uavhengig av hva tidligere eiere måtte ha gjort: det er i første rekke vedkommende som har solgt bilen til deg som er ditt kontaktpunkt.

Kfr forøvrig at ja, ansvaret kan skyves videre nedover i rekka tl tidligere eiere, men ta et problem av gangen. Og igjen: er bilen og prisen grei, husk at kilometertelleren bare gir deg et tall. Jeg er selv blant dem som har for vane å kjøre mine biler 4-500.000 før jeg lar dem bli spiker eller de går videre til neste lykkelige eier, men jeg har konsekvent vært ærlig, prisen på de bilene som har blitt solgt har vært skrap-pant. Din bil er nok i en litt annen prisklasse . Uansett, lykke til!

Antall visninger