Revisjonshistorikk [tilbake]

Uavhengig av drivlinje, med en bil i denne prisklassen er det sånn at "alt kan skje". Om vi fortsatt ser bort fra valg av drivlinje, er det en ting som gjelder: bilen man til slutt går hen og kjøper, bør være i best mulig stand. Dernest viser det seg ofte at antall år på veien har større betydning enn antall kilometer....man skal mao ikke nødvendigvis ha angst for biler som er kjørt litt lenger enn "de andre", både langpendlere og proffesjonelle brukere har for vane å passe litt bedre på bilen sin. I denne sammenheng kan det være at dere kan få en nyere bil i bedre stand, men med "lang" kjørelengde for en grei pris. Verdt å ha i bakhodet: jo nyere jo bedre! Det er en grei måte å redusere risikoen for at dyre ting skal gå i støkker kun kort tid etter at man har kjøpt bilen!

Med "billigbiler" bør man som alltid, gjøre så grundige undersøkelser som man bare kan og litt til, selv om det ikke er "mye penger" i forhold til gjennomsnittslønna i industrien f.ex, så er det mye penger for mange av oss. Den som ikke føler seg trygg på sånt selv, får med seg en god venn, og når dere finner en interessant bil, tenk tanken på en NAF-test om dere føler for en ekstra sikkerhet, 60 pkt sjekken koster et sted mellom 1500 og et par tusen, avhengig av om man er NAF-medlem eller ikke....medlemskap uten veihjelp koster ikke stort, verdt å vurdere om man ellers føler at man kan ha glede av fordelene med et NAF-medlemskap. Poenget med en NAF-test er forøvrig å avdekke skulte feil og mangler, dog bare så det er sagt: dette er noe man må ha avdekket FØR - FØR - FØR man i det hele tatt tenker tanken på å undertegne kjøpekontrakten!

Alfa og omega er her som ellers, rust! Drivlinjen holder som regel, uansett om det er en konvensjonell bil eller en elbil. Ja, småting kan gå i støkker, og som vi vet, elbiler er litt tyngre enn andre biler, derved er hjuloppheng og bremser (også pga regenereringen) mer utsatt. Men alt dette er og blir for "byggeklosser" å regne, der man som regel kan finne løsninger for å reparere ting og ha glede av bilen en stund til. Rust derimot, det er en skikkelig showstopper! Moralen er: kjøp ALDRI en bil med synlig rust! Unntaket er et steinsprut eller to, eventuelt en bulk her eller der, det er ikke kritisk! Men er det rust i f.ex bunnen av dørene, i hjulbuene, her og der i understellet, stay away, gå videre, det er en skikkelig dealbreaker, uansett pris. Vær også på vakt mot "nylig understellsbehandlet", be i såfall om å få en nærmere forklaring, om bilen er jenvlig understellsbehandlet over lang tid, jolly fine, hipp hurra! Men om den ALDRI FØR er understellsbehandlet, og "plutselig" har fått en slik behandling før salget, ja da er det iallefall en KLAR VARSEL-LAMPE DER NAF-TEST kan være på sin plass!

DETTE MED VALG AV DRIVLINJE er noe dere selv er eksperten på. Det er som kjent mest lønnsomt med en bil man kan ha glede av noen år - å bytte bil for ofte er dyrt. Overgangskostnaden er det magiske ordet her, det koster mye å bytte bil, også når vi snakker om billigbiler. Om vi ser på konvensjonelle biler først: den som velger si en dieselbrenner fra Peugeot eller Citroen får en ja takk, begge deler: mye bil for pengene, fransk er lite attraktivt i bruktmarkedet i Norge, og man får en av markedets beste dieselmotorer. I tillegg blir begge understellsbehandlet som ny når bilen kommer til Norge, det gjør et potensielt problem mindre, spesielt for dere som bevegerer dere i et pris-sjikt der bilen nok uansett vil ha noen år på veien! Skoda, f.ex Fabia og Roomster, er også mye bil for pengene, likeledes Ford Focus, men både VAG og Ford forsøker å fortelle eventyret om at bilene er "godt nok" rustbehandlet fra fabrikk. Vel, det er IKKE helt sant! Også her er forøvrig diesel det tryggeste alternativet, går vi noen år tilbake i tid har både VAG og Ford hatt utfordringer med sine små benzinere. FORDELEN med en konvensjonell drivlinje er at det er overveiende mer sannsynlig at man kan kjøre bilen lenger over flere år enn en hvilken som helst elbil, dette utjevner det vi kan kalle "elbilfordelene" med god margin. Sagt på en annen måte: det vil ikke være vesentlig billigere å eie og bruke en elbil over tid, husk at dere må bruke si iallefall en titusenlapp på hjemmelader også - ALDRI lade med skjøteledning!

Dette leder oss hen til dette med elbil: ja, Nisseleif er med god margin et av de tryggeste kjøpene man kan gjøre her, og ja, også Nissan tar rustbehandling alvorlig når bilene kommer til Norge. Ta f.ex DENNE: en feiende flott bil til grei pris: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=213063458

Ellers kan E-Up og E-Golf være greie alternativer, likeledes Mitsubishi I-Miev. Av disse er det imidlertid Nisseleif og E-Golf som har en mest "brukervennlig" størrelse, de to andre blir liksom litt små om man skal transportere mer enn sjåfføren og mer enn et barn eller to. Ja, batteripakkas levetid er jokeren i kortstokken, men om ikke NAF kan vurdere batteripakkas status, så kan et merkeverksted gjøre dette - ingen stor og komplisert greie. Og det er absolutt noe man bør gjøre, en ny batteripakke koster som kjent fryktelig mye penger! Likeledes koster veldig mye annet som har med elbiler å gjøre, veldig mye om det går i støkker! Derfor er det minst like viktig å sjekke en fjong Nisseleif, som å sjekke en konvensjoell bil! Og igjen: man sjekker bilen FØR kjøp, det er for seint å grine når man etter en uke oppdager at bilens rekkevidde er maks 3 mil!

EN TING Å VÆRE OPS PÅ med Nisseleif er at BRUKTIMPORTERTE biler ikke er spesielt godt tilpasset norske forhold. Jeg vil si det så sterkt som glem det, her er det "norsk bil" som gjelder. Av alternativene over tenker jeg at NisseLeif er det beste alternativet for dere, mye bil for forholdsvis grei pris, mange biler i markedet er en klar fordel både i forhold til pris og i forhold til at dere kan velge og vrake i gode biler! Men glem ikke at en del av dealen her er og blir markedets skepsis til batteriapakkas levetid! Høyt verdifall er veldig greit for prisen dere betaler, men ha alltid i bakhodet at det er en grunn til dette prisfallet! Ja, dere kan være heldige, si at dere kjøper en 8 år gammel Nisseleif og kan bruke den i 4 år til, da koster bilen dere 15.000 i året! Helt greit spør du meg, og alt mer enn 4 år tar dere som en bonus, med et stort smil!

The Bottom Line er at jo, en brukt Nisseleif kan gi dere billig bil nummer to over tid, men be aware, det er ikke noen "free lunch" med elbil! Først og fremst: hjemmelader og mulighet til i stor grad å basere seg på hjemmelading, er helt grunnleggende. Lading langs veien er - noe forenklet sett - like dyrt som å kjøre dieselbil. Om dere lader hos en aktør som tar betalt for BÅDE tid og strømmen dere "fyller", ja da blir det riktig festlig med en Nisselfeif av eldre type: den lader forholdsvis langsomt, derved blir denne tidsfaktoren uforholdsmessig dyr...vips...dyrere enn å kjøre diesel! I praksis vil en eldre Nisselif ha en optimistisk rekkevidde rundt 8-10 mil, da snakker vi optimale forhold. På en kald vinterdag blir dette raskt redusert, si ned mot halvparten. Viktig å ha klart for seg slik at man har oversikt over begrensinger og de tilpasninger man må gjøre! Lykke til med både bilkjøp og familien!

Antall visninger